2017. december 16., szombat
Etelka, Aletta

Belföld

Így katapultált a Gripen pilótája!

Hende Csaba honvédelmi miniszter Hazáért érdemjellel tüntette ki Kádár Sándor őrnagyot, aki szerda reggel a kecskeméti repülőtéren a Magyar Honvédség elromlott Gripenjével kényszerleszállást hajtott végre, majd katapultált.

Kecskemét, 2015. június 10. A Magyar Honvédség JAS-39 C Gripen típusú, kényszerleszállást végrehajtott repülőgépe a kecskeméti katonai repülőtéren 2015. június 10-én. A gépen a felszállás után a repülést veszélyeztető műszaki hiba lépett fel, ezért a pilóta megfelelő biztosítás mellett 10 óra 52 perckor kényszerleszállást hajtott végre, és közben katapultált. A pilóta eszméleténél van, orvosok vizsgálják. MTI Fotó: Ujvári Sándor

MTI Fotó: Ujvári Sándor

A miniszter csütörtökön a Magyar Honvédség Egészségügyi Központban (Honvédkórház) látogatta meg a balesetben megsérült pilótát. Hende Csaba úgy fogalmazott: a pilóta hősiességével érdemelte ki a kitüntetést, mert az életét sem féltve megmentette a magyar légierő egyik vadászgépét.


A 39 éves pilótát jelenleg 8 napon túl gyógyuló sérüléssel kezelik a budapesti kórházban. Kádár Sándornak eltört az egyik csigolyája, egy másik pedig megrepedt.

A Honvédelmi Minisztérium csütörtöki közleményében azt írták: a pilóta sérülése jelenleg nem igényel műtéti beavatkozást, felépülése, rehabilitációja előreláthatólag fél évet vesz igénybe.


Hozzátették: a Hazáért érdemjel a honvédelmi miniszter által adományozható legmagasabb elismerés, amely a szolgálat vagy a honvédelem érdekében kifejtett kiemelkedő tevékenység, bátor helytállás, hősies magatartás elismerésére adományozható.

A Magyar Honvédség JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépének pilótája szerda délelőtt Kecskeméten kiképzési repülésre szállt fel. A pilóta nem sokkal később “deklarált vészhelyzetet” jelentett, mivel többszöri próbálkozásra sem sikerült behúznia a gép orrfutóját, amely így “félállásban” maradt. A pilóta és a földi személyzet svéd szakemberek bevonásával minden körülményt és tapasztalatot mérlegelt, és még a levegőben megkísérelték elhárítani a műszaki hibát. Mivel ez több mint egy órán át sem sikerült, a pilóta úgy döntött, hogy az üzemanyag kifogyásáig a levegőben tartja a gépet, majd úgynevezett hasraszállást hajt végre a kecskeméti kifutópályán. Mivel a manőver során a gép balra kitört a betonon, a pilóta a protokollnak megfelelően katapultált. Az előzetes vizsgálatok szerint a vadászgép javítható.

A honvéd vezérkar helyettes főnöke, Orosz Zoltán altábornagy szerdai sajtótájékoztatóján azt mondta: Kádár Sándor őrnagy már sok órát repült, tapasztalt pilóta.

Csütörtökön az M1 aktuális csatornán a Magyar Repülő Szövetség repülőbiztonsági szakértője közölte: a Gripen pilótája helyesen döntött, amikor kényszerleszállást hajtott végre, majd katapultált. Siklósi Zoltán volt vadászpilóta kiemelte: a kényszerleszállás végső szakaszában a pilóta már életveszélyben volt, nagyon rövid idő alatt kellett cselekednie.

Kapcsolódó Cikkek