2017. december 16., szombat
Etelka, Aletta

Belföld

Mától rázósabb lesz taxit fogni Budapesten

Július 1-jével lépett életbe a fővárosi taxisrendelet néhány pontja, a változás nyomán több száz sárga autó állt ki a forgalomból. A budapesti taxik számában évről-évre folyamatos csökkenés tapasztalható, így a mostani leépítés senkinek sem hiányzott. A taxiszövetség elnöke szerint nem lesz fennakadás a szolgáltatásban, a sofőrök viszont másképp vélekednek.

Több mint 500 fővárosi taxit érint a budapesti taxisrendelet idén júliustól hatályossá váló néhány pontja. A szabályozást ugyan még 2013-ban fogadták el, néhány bekezdését azonban csak szerdától kell alkalmazni. Ezekben az szerepel, hogy személytaxi szolgáltatást minimum 55 kW teljesítményű és EURO 4 környezetvédelmi besorolású járművekkel szabad folytatni a jövőben, a kikötést pedig még azzal is megfejelték, hogy a tengelytáv nem lehet rövidebb 2550 milliméternél, illetve öt személy szállítása esetén a csomagtartó méretének el kell érnie a 430 literes térfogatot. A Lokál megkeresésére az Országos Taxis Szövetség elnöke úgy nyilatkozott, hogy az előírások nyomán a főváros útjain futó autók tíz százaléka állhat ki a forgalomból. Metál Zoltán a tekintélyes arány kapcsán viszont azt sem felejtette el megemlíteni, hogy a “kicsapódás” nem fog fennakadást okozni a szolgáltatásban, hiszen a kikopó autók sofőrjei már előzetesen gondoskodtak azok pótlásáról. Vagyis a taxisok nem, csupán a régi taxik tűnnek el.


taxik, sárga, Budapest (MTI, Soós Lajos)

Vajon ezek megússzák? (fotó: MTI, Soós Lajos)

Ennek némiképp ellentmondanak a Nemzeti Közlekedési Hatóság adatai, amelyek azt mutatják, hogy a személytaxi engedélyek alakulásában az utóbbi években trendszerű csökkenés tapasztalható. Ezek száma tavaly például 282-vel esett vissza országosan 2013-hoz képest, 2015 június végén pedig valamivel hét ezer feletti ilyen jogosítványt tartottak nyilván. A bejegyzett személytaxi járművek eközben meghaladják a tíz ezret, amelyek több mint fele (5115) Budapesten szállítja az utasokat. Ezen állomány tizedének intett most búcsút a fővárosi taxisrendelet.

A Lokál számos taxitársaság, tucatnyi taxisofőrjét is megkérdezett az ügyről, ők már kevésbé derűlátóan vélekedtek a kialakult helyzetről. Arról beszéltek, a következő egy-két hétben biztosan hosszabb időbe telik majd taxit rendelni, mert sokan még csak most kezdték el üzembe helyezni az új autójukat, vagyis ha átmenetileg is, de mindenképpen érezhető lesz a félezer gépkocsi kiválása. Azt is biztosra veszik, hogy az érintettek egy része végleg felhagy majd a taxizással, mivel megoldhatatlan számukra a beszerzéssel járó több millió forintos kiadás. – Jó néhányan nyugdíj mellett fuvaroztak eddig, ezek után már nem fognak – mondta egyikük.


Az rövidesen kiderül majd, okoz-e kapacitáshiányt a mostani lemorzsolódás a fővárosi szolgáltatásban, mindenesetre hosszú távon is érdemes felkészülni a taxispiacon esedékes fordulatokra: 2018 januárjától jönnek az EURo 5-ös motorok, további ezres nagyságrendben nyugdíjazva majd a jelenlegi járműveket.

Kapcsolódó Cikkek