2017. december 16., szombat
Etelka, Aletta

Aktuális

Ráült a GVH az M4-es ügyére

Bár tavasz óta tart, még mindig nincs eredménye az M4-es kapcsán tett kartell bejelentés vizsgálatának. A versenyhivatal két hónappal meghosszabbította az eredeti határidőt, így várhatóan augusztus közepénél hamarabb nem derül ki, hogy indul-e eljárás az autópálya építés ügyben.

Jelenleg is tanulmányozza a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az M4-es autópálya ügyében tett korábbi kartell bejelentést – közölte a Lokál megkeresésére a felügyelet. A hivatalos panaszt még április 13-án nyújtották be, a hatóságnak hatvan napja volt rá, hogy eldöntse: indít-e eljárást a kivitelező cégekkel szemben, vagy sem. Ez a határidő június közepén ugyan lejárt, eredmény azonban nem született, sőt, a GVH további hatvan nappal meghosszabbította a vizsgálati időszakot. A dátum így augusztus 13-ra módosult, vagyis legkésőbb ezen a napon kell kiderülnie, hogy eljárás alá vonja-e a versenyfelügyelet az érintett vállalatokat.


M4, illusztrációLapunk információja szerint a kartellgyanút eredetileg a Miniszterelnökség jelezte a felügyelet felé, ezért a tárcánál is érdeklődtünk az ügy kapcsán. Arra voltunk kíváncsiak, hogy miként értékelik az M4-es körüli időhúzást. Csepreghy Nándor helyettes államtitkár úgy reagált, hogy a GVH nem tájékoztatott a határidő kitolásáról, a hivatal működését pedig nem kívánják kommentálni. Azt sem erősítette meg, hogy valóban a Miniszterelnökség panaszolta volna be az autópálya építést.

A versenyhivatal a Lokálnak már megindokolta a júniusi dátum kitolását, azt írták, hogy időre van szükségük a végleges döntésig, mert egyelőre tisztázatlan a tényállás. Persze kérdés, hogy amennyiben mégis megállja a helyét a kartellgyanú, erre vonatkozóan milyen bizonyítékokat találhat még a GVH egy bő négy hónapos türelmi időt követően. Pedig az ügy komoly téttel bír, hiszen az M4-es megépítéséről közbeszerzés útján döntöttek, az ilyen kiírások során megvalósított tiltott piaci felosztás pedig börtönbüntetéssel is szankcionálható.


A kormány még március végén jelentette be, hogy azonnali hatállyal leállítja az M4-es autópálya építését. Ezt azzal magyarázták, hogy az Abony-Fegyvernek közötti szakasz kilométerenkénti négymilliárd forintos bekerülési költsége kartellezésre enged következtetni. A beruházásban több cég is érdekelt volt, egy 46,7 milliárd forintos részt a Colas–Swietelsky konzorcium, egy 32,5 milliárdosat a Közgép–A-Híd páros, egy 31,5 milliárdosat pedig a Strabag nyert el. Azóta eldőlt, a sztráda nyomvonalán 2×2 sávos gyorsforgalmi út épül majd meg 2019-ig.

Kapcsolódó Cikkek