2017. december 18., hétfő
Auguszta

Sport

Tradíció született a vasfüggöny mögött

A hétvégén immár harmincadik alkalommal dübörögnek fel a Forma-1-es autók motorjai a Hungaroringen. Az alkalomból összeállítottuk a Magyar Nagydíjak tíz legfontosabb pillanatát.

A nyolcvanas években sokáig úgy nézett ki, hogy az első vasfüggöny mögötti futamot nem Magyarországon, hanem Moszkvában rendezhetik. A diktatúra puhulóban volt, ám a legenda szerint Bernie Ecclestone-nak nem sikerült megegyeznie a szovjetekkel, mert azok ragaszkodtak hozzá, hogy a futamot a Vörös Tér kockakövein rendezzék meg.


Ezután került a képbe Magyarország, a többi pedig történelem. A Magyar Nagydíj 2015-re a harmadik leghosszabb sorozattá vált – Monza és Monaco után –, a Hungaroring ráadásul bőven szolgáltatott izgalmakat az eddigi 29 versenyen. Nézzük a tíz legemlékezetesebbet.

10 – Utolsókból lesznek a harmadikok (2014): Tavaly mindössze a harmadik esős futamot rendezték Magyarországon, ám a 2014-es versenyre Lewis Hamilton szereplése miatt fogunk sokáig emlékezni. Az angolnak az utolsó sorból kellett rajtolnia, de nagyszerű vezetéssel a futam végére a harmadik helyre jött fel. A győzelemhez se kellett sok: a második Alonsót majdnem befogta, a győztes Ricciardo pedig csak öt másodperccel előzte meg.


9 – Massa borzalmas balesete (2009): A brazil Felipe Massa kis híján végzetes balesetet szenvedett, amikor egy, a Rubens Barrichello autójáról elszabaduló rugó fejen találta. Massa szinte fékezés nélkül csapódott a gumifalba. A pilótát Budapesten műtötték meg és a 2010-es bahreini szezonnyitón már ott ült a Ferrariban, sőt második helyen ért célba.

Mogyoród, 2009. július 26. Felipe MASSA egy mentőhelikopterben látható a mogyoródi Hungaroring pályán 2009. július 25-én, miután a brazil versenyzőt vezetés közben egy rugó eltalálta a fején, és Ferrarijával a gumifalnak ütközött a Magyar Nagydíj időmérő edzésén. (MTI/AP/Gero Breloer)

 

8 – Kerék nélkül nem megy (1987): Az első magyar futamon győztes Nelson Piquet egy évvel később megismételte eredményét, 1987-ben azonban szerencse is kellett ehhez. Az első helyen autózó Nigel Mansell a négyes kanyarban ugyanis elvesztette kerekét és fel kellett adnia a versenyt. A 4-est ennek emlékére hívják azóta Mansell-kanyarnak.

Mogyoród, 1987. augusztus 9. Nigel Mansell a pályán a II. Magyar Forma-1-es Nagydíj futamán a Hungaroringen. MTI Fotó: Honéczy Barnabás

Nigel Mansell a pályán a II. Magyar Forma-1-es Nagydíj futamán a Hungaroringen. MTI Fotó: Honéczy Barnabás

7 – Alonso elbukja a vb-címet (2007): A 2007-es szezon nagyrészt a McLaren-Mercedes két pilótájának – Alonso és Hamilton – rivalizálásáról szólt. A Magyar Nagydíj edzésén Alonso a box utcában feltartotta Hamiltont, hogy az ne tudjon gyors kört futni, ezért öt rajthelyes büntetést kapott. Mint később kiderült a futamot negyedik helyen befejező spanyolnak nagyon sokba került a sportszerűtlenség: a futamot végül Hamilton nyerte, a világbajnokságot viszont Kimi Räikkönen, méghozzá egyetlen ponttal előzve meg Fernando Alonsót.

Melbourne, 2007. március 18. A második helyen végzett spanyol Fernando ALONSO, a McLaren-Mercedes pilótája (b) és a harmadik helyen célbaért csapattársa, a brit Lewis HAMILTON pezsgővel ünnepel az emelvényen a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság Ausztrál Nagydíja után a melbourne-i Albert Parkban lévő versenypályán. Az év idénynyitó futamát Kimi Räikkönen, a Ferrari finn versenyzője nyerte. (MTI/EPA/ROLAND SCHLAGER)

Alonso és Hamilton, amikor még jóban voltak. Fotó: MTI/EPA/ROLAND SCHLAGER

6 – A legszorosabb befutó (1990): A Hungaroring híres arról, hogy nehéz rajta előzni. Olyannyira, hogy 1990-ben ez még a legendás Ayrton Sennának se sikerült. A brazilnak a győzelemhez a belga Thierry Boutsent kellett volna lehagynia, ám ez nem sikerült, így Senna 0,288 másodperces hátránnyal a második helyen végzett.

5 – A vasfüggönyön innen (1986): 1986. augusztus 10-én Ayrton Senna állhatott az első rajtkockában, a verseny végén azonban Nelson Piquet láthatta meg elsőnek a kockás zászlót. A futam nemcsak a két brazil rivalizálása miatt marad emlékezetes, hanem a máig rekordot jelentő 200 ezer néző miatt, akik a keleti blokk minden országából érkeztek, hogy élőben is láthassák a száguldó cirkuszt.

Mogyoród, 1986. augusztus 10. Rajtol a Forma- I-es mezőny a Hungaroringen. A magyar nagydíj győztesei: Nelson Piquet (brazil) első, Ayrton Senna (brazil) második és Nigel Mansell (angol) harmadik helyezettek lettek. MTI Fotó: Manek Attila

Rajtol a Forma- I-es mezőny az első magyar nagydíjon. Elől Mansell és Piquet, Senna már a kanyarban jár

Mogyoród, 2006. augusztus 6.  Jenson Button, a Honda brit pilótája nyerte a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság tizenharmadik futamát, a XXI. Magyar Nagydíjat.  MTI Fotó: Szigetváry Zsolt4 – Az évszázad futama (2006): Az első esős futamra egészen 2006-ig kellett várni, de megérte. Több szakújságíró szerint ugyanis ez lett „Az évszázad futama”. A különböző gumistratégiák mellett számos megpördülés és baleset jellemezte a futamot és a 22 pilótából mindössze heten értek célba. A futamot 113 nyeretlen verseny után Jenson Button nyerte, Pedro de la Rosa pályafutása egyetlen, Nick Heidfeld pedig a BMW Sauber első dobogóját szerezte.

3 – Az Arrows nem bírta (1997): Damon Hill az évadban versenyképtelen Arrows-Yamahával a harmadik helyet szerezte meg az edzésen, elsősorban a Bridgestone gumiknak köszönhetően. Miután a brit lerajtolta Schumachert, a verseny nagy részében vezetett, ám az utolsó körökben gázadagolója hibája miatt autója lelassult. Villeneuve átvette tőle a vezetést, Hill pedig 9 másodperc hátrányban ért célba a második helyen.

F1_Hill_1997

Hill majdnem csodát tett az Arrows kormánya mögött

2 – Mansell mágikus előzése (1989): A 12. helyről rajtoló Nigel Mansell sorra hagyta le az autókat az 1989-es nagydíjon, hogy a végén a dobogó legfelső fokán ünnepelhessen. Ehhez azonban Ayrton Sennán át vezetett az út, a brit pilóta pedig minden idők egyik legnagyszerűbb előzését mutatta be. Amikor utolérték a lekörözendő Stefan Johanssont, Mansell kivágott jobbra és egyszerre hagyta ott mindkét versenyautót. A vezetést pedig a célig már nem is engedte ki a kezéből.

 

Mogyoród, 1998. augusztus 16. Michael Schumacher (Ferrari) és Jean Todt a Ferrari csapat főnöke a győzelmi emelvényen a Forma-1-es gyorsasági autós világbajnokság augusztus 16-i futama után. A 13. Magyar nagydíjat Michael Scumacher (Ferrari) nyerte, a brit David Coulthard (McLaren-Mercedes) és a kanadai Jacques Villeneuve (Williams-Mécachrome) előtt. MTI Fotó: Illyés Tibor

1 – Schumacher három kiállásos csodája (1998): Nem meglepő, hogy a Hungaroring legemlékezetesebb pillanata a sportág egyik legkiemelkedőbb pilótájához kötődik. A verseny első felében a Häkkinen és Coulthard mögött autózó Michael Schumacher és a Ferrari úgy döntött, hogy kettő helyett három kerékcserével teljesítik a futamot, hogy így előzzék meg a McLaren két pilótáját. A terv annyira jól sikerült, hogy az extázisban lévő rajongók a futam végén elözönlötték a pályát, amiért a Hungaroringet 1 millió dollárra büntették. Mivel az eset a következő két évben nem ismétlődött meg, a büntetésből csak 250 ezer dollárt kellett befizetni.

Címkék

Kapcsolódó Cikkek