2017. december 12., kedd
Gabriella

Extra

Willem Dafoe 60 éves

Willem Dafoe, az amerikai filmek egyik “ügyeletes gonosza”, aki leginkább sötét karaktereket formál meg, július 22-én ünnepli hatvanadik születésnapját.

Berlin, 2014. február 6. Willem Dafoe amerikai színész a The Grand Budapest Hotel című filmjének bemutatója alkalmából tartott fotózáson a 64. Berlini Nemzetközi Filmfesztivál nyitónapján, 2014. február 6-án. (MTI/EPA/Tim Brakemeier)

MTI/EPA/Tim Brakemeier

Jóllehet szerepei mást sugallnak, a Wisconsin állambeli Appletonban született William J. Dafoe meglehetősen hagyományos nevelést kapott. Sebész apja és asszisztensként dolgozó anyja annyira belemerültek munkájukba, hogy hét gyereküket alig látták, Dafoe kiskorában egyszer két napra bezárkózott egy szekrénybe, de a népes családban senki nem kereste. Tinédzserként kezdett színészkedni, az egyik középiskolából egy pornográfnak minősített filmje miatt ki is csapták. Az egyetemi színészképzésben csalódott, ezért egy kísérleti társulathoz csapódott, amellyel beutazta Amerikát és Európát. 1977-ben az egyik leghíresebb amerikai avantgárd színházi csoport, a The Wooster Group tagja lett, 26 évig, a csoport megszűntéig vett részt annak munkájában.


A filmvásznon 1980-ban A mennyország kapuja című filmben mutatkozott be, majd három évvel később a Tony Scott rendezte Az éhség című horror következett. A közepes filmek világából 1986-ban tört ki, amikor Oliver Stone A szakasz című háborús filmdrámájában Elias őrmestert formálta meg. A vietnami háború legsötétebb napjaiban hősi halált halt katona szerepe meghozta számára az első Oscar-jelölést, a legjobb mellékszereplő kategóriában.

Dafoe igyekezett filmjeit a művészi értékek és nem a jegypénztáraknál várható siker alapján megválogatni, keményen küzdött a beskatulyázás ellen, így ragadt rá a kiszámíthatóan kiszámíthatatlan jelző.


“Mindig olyan karaktert akarok eljátszani, aki lehetővé teszi, hogy elfeledkezzem önmagamról. Ezért főként olyan szerepekhez vonzódom, amelyek teljesen távol állnak tőlem, mint az őrültség vagy a rosszaság, mert sem őrült, sem rossz nem vagyok” – nyilatkozta.

A Lángoló Mississippi című film (1988) idealista ügynöke után vállalta el legemlékezetesebb és legvitatottabb főszerepét: Jézust alakította Martin Scorsese Krisztus utolsó megkísértése című filmjében. Egy évvel később lebénult, meggyötört vietnami veteránt játszott, az Oliver Stone rendezte Született július 4-én című háborús filmdrámában. 1990-ben gyilkos hajlamokkal terhelt, ápolatlan magándetektív volt David Lynch Veszett a világ című alkotásában, majd 1993-ban Madonna csorgatott forró viaszt rá A tanú teste című, gyengére sikerült erotikus thrillerben. Még abban az évben Wim Wenders Távol és mégis közel című kultuszfilmjében szerepelt, 1996-ban Az angol beteg című, kilenc Oscar-díjat elnyert kasszasikerben a titokzatos hírszerző ügynököt alakította, 1997-ben a Féktelenül 2. című akciófilmben az elvetemült merénylő szerepét bízták rá.

2000-ben főszereplőként félelmetes vérszívóvá alakult át A vámpír árnyékában. A figurát fekete humorral és cinizmussal fűszerezte, amitől a nézők ereiben megfagyott a vér, ezért egy újabb Oscar-jelölés lett a jutalma. Az Amerikai Psychóban egy kegyetlen gyilkos aranyifjú után nyomozott, azután pedig a három folytatást megért Pókemberben a “szupergonosz” skizofrén milliomos, Green Goblin bőrébe bújva borzolta a kedélyeket. Közben kirándulást tett az animációs filmek világába, az Oscar-díjnyertes Némó nyomában című gyerekfilmben Gillnek kölcsönözte a hangját, majd a Mr. Bean nyaral című vígjátékban tűnt fel.

A dán rendező, Lars von Trier sötét tónusú filmjeihez előszeretettel kérte fel Dafoe-t. 2005-ben a Manderlay című filmdrámában szerepelt, majd von Trier “depresszió-trilógiájának” első darabja, a felkavaró, sokak által pornográfnak minősített Antikrisztus következett. Defoe-t sokat óvták attól, hogy ennyire extrém szerepet vállaljon, mégis igent mondott, mert úgy érezte, tovább tudja adni a darab üzenetét a nézőknek. 2013-ban a trilógia harmadik részében, a provokatív, botrányokat kavaró A nimfomániásban újra Charlotte Gainsbourg volt a partnere. Dafoe tavaly a John le Carré regényéből készült Az üldözött című izgalmas krimiben tűnt fel, ez volt a másik főszereplő, Philip Seymour Hoffman utolsó filmje. Ugyancsak 2014-ben Wes Anderson A Grand Budapest Hotel című filmjében karikatúraszerű bérgyilkost alakított, a szerepet a rendező miatt vállalta el. Mint mondta, Andersont nagyon alapos rendezőnek tartja, aki előre megtervezi filmje minden sorát és jelenetét, ezzel a renddel biztosít végtelen szabadságot színészeinek.

Velence, 2014. szeptember 5. Willem Dafoe amerikai filmszínész neje, Giada Colagrande olasz rendező társaságában, Pasolini című filmje bemutatóján a 71. Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon 2014. szeptember 4-én. Az alkotás a filmes seregszemle versenyprogramjában szerepel. (MTI/EPA/Claudio Onorati)

Willem Dafoe és neje, Giada Colagrande (MTI/EPA/Claudio Onorati)

Szavai szerint mindig is vonzották az erőskezű rendezők: “amikor átadom magam valaki más elképzelésének, ahelyett, hogy nekem kellene kitalálnom, mit tegyek, olyan területeket járok be, ahova magamtól soha nem mennék. Sok színész azért kezd bele ebbe a szakmába, hogy a világ királya legyen. Én nem akarok király lenni” – mondta. 2014 termésébe még belefért a Csillagainkban a hiba című tinédzserdráma és a John Wick című akciófilm bérgyilkosa. Az idén mutatták be a Pier Paolo Pasolini olasz rendező életéről készült filmet, amelyben Dafoe alakítja a főszerepet.

Dafoe kétszer nősült: első felesége a Wooster Group rendezőnője, a nála tizenegy évvel idősebb Elizabeth LeCompte volt, tőle született fia, 2005 óta Giada Colagrande olasz színésznővel él házasságban.

Kapcsolódó Cikkek