2017. december 15., péntek
Valér

Belföld

Lesz reptéri vasút, de várni kell

Vasutat építeni mégsem olyan egyszerű – derül ki a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér fejlesztésével kapcsolatos tervekből. A kormány országos hálózatban gondolkodik, de egyelőre konkrét tervek nincsenek.

Az elmúlt évtizedekben a legtöbb szakértő egy londoni mintájú, a repteret a várossal közvetlenül összekötő gyorsvasúttal oldotta volna meg a Ferihegy és Budapest belvárosa közti közlekedés anomáliáit. Ezt a megállapítást Vitézy Dávid közlekedési szakértő tette még október elején, amikor a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közösségi közlekedés fejlesztését felügyelő miniszteri biztosaként vett részt a reptéri fejlesztésekben érdekelt klaszter konferenciáján. Hozzátette, ma ez az elképzelés már elavult.


rep3

Pedig a probléma egyre égetőbb. A Budapest Airport (BA) közleménye szerint a 2-es terminálon át hozzánk érkezők száma folyamatosan nő. A legforgalmasabbak a nyári és kora őszi hónapok: júliusban, augusztusban és szeptemberben egyaránt egymillió fölött volt az utasszám. Ez mindhárom hónapban 16,2 százalékos emelkedést jelent az előző évhez képest, és ezzel Budapest határozottan vezeti a közép-európai légiforgalmi statisztikákat. Mindez soha nem látott fejlődés a magyar légi közlekedés történetében. Mi tehát a megoldás?

Megújulna a gyorsforgalmi is

A kormány a tömegközlekedés, a főváros viszont a reptéri út fejlesztését szorgalmazza. Az október 2-án megrendezett Airport-Metropolisz-Régió konferencián Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes számolt be arról, hogy a Főpolgármesteri Hivatal tízmilliárdos beruházás keretében egészében kívánja átalakítani a gyorsforgalmi utat. A tervezés befejeződött, november végére várható a teljes projektterv lezárása. Az átalakítás során eltűnik a szalagkorlát és végig földfelszínen fut majd az útpálya. A felüljáró magasabbá válik. Az átadásra az előzetes kalkulációk szerint bő két évet még várni kell.

Az említett klaszter együtt tanácskozó tagjai – az érintett kerületi önkormányzatok mellett a főváros, a megyei közgyűlés, valamint a Budapest Airport és a HungaroControl – egyértelműen támogatták a kormány elképzelését, amely szerint a 2-es terminál főpályaudvart kapna és rákapcsolódna az országos vasúti hálózatra. Az elővezetett tervek szerint ez olcsóbb volna, mint például a 3-as metró meghosszabbítása Kőbánya-Kispest és Ferihegy között, ráadásul lehetővé tenné, hogy például a szegedi és a debreceni vonalról is átszállás nélkül legyen elérhető a légikikötő.


Egyelőre azonban még a terv is csak terv. – Pillanatnyilag az említett megoldás megvalósítása tűnik a legvalószínűbbnek, de a tervezéssel megbízott Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) minden lehetséges megoldást megvizsgál – tájékoztatta a Lokált a minisztérium sajtóosztálya.

Ha a 2-es terminál pályaudvart kap, a budapesti belvárosból épp úgy közvetlenül elérhető lesz a reptér, mint Szegedről vagy Debrecenből  (Fotó: Máté Krisztián)

Ha a 2-es terminál pályaudvart kap, a budapesti belvárosból éppúgy közvetlenül elérhető lesz a reptér, mint Szegedről vagy Debrecenből (Fotó: Máté Krisztián)

Ez egyszerűen fogalmazva azt jelenti, hogy a kormány még nem kötelezte el magát egyetlen megoldás mellett sem, és újra átgondolják a reptéri metró építésének lehetőségét is. Hogy mindezt miből? Fontos fejlesztésről van szó, amelyre a költségvetésnek is áldoznia kell. De bizonyára nem nehéz meggyőzni az Európai Uniót, hogy mindez közös érdek – fogalmazott óvatosan kérdésünkre a sajtóosztály képviselője.

Mint arról Loppert Dániel, a NIF kommunikációs igazgatója a Lokált informálta, a társaság várhatóan az ősz folyamán írja ki a megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére a közbeszerzési eljárást. – A nyomvonal tervezett hossza kétvágányú vasúti pálya esetén 8-10 kilométer. A kivitelezés 2018-ban kezdődhet és 2020-ban fejeződhet be – mondta.

Kapcsolódó Cikkek