2017. december 15., péntek
Valér

Aktuális

Még időben hagyta faképnél a Suzuki a VW-t

Alig maradt autómárka, amely ne sározódott volna be valamilyen mértékben a Volkswagen háza táján kirobbant emissziós botrányban. A Suzuki egyelőre azon kevesek közé tartozik, amelyek makulátlanok maradtak. Jóllehet az, hogy a japán multit nem rázta meg a közelmúlt egyik legnagyobb autóipari botránya, a szerencsén is múlhatott.

A Volkswagen (VW) még 2010-ben vásárolt be a világ negyedik legnagyobb autógyártó cégéhez, a Suzuki akkor 1,7 milliárd eurót kaszált az üzleten. Ezért az összegért cserébe a német konszern 19,9 százalékos tulajdonhoz jutott a japánok részvénypakettjében, amely aránnyal a VW a Suzuki egyik legnagyobb részvényesévé vált. Ezzel párhuzamosan a japán gyár is beszállt a wolfsburgiak tulajdonosai közé, igaz, ők csupán 1,5 százalékos részre tettek szert.


VW, Suzuki, illusztráció

Nem sokon múlt, hogy egymásba rohanjanak

A bimbózó kapcsolat aztán hamarosan rosszra fordult, a távol-keleti ország pedig már 2011 végén arról értesítette a németeket, hogy érvénytelennek tekintik a korábban megkötött keretmegállapodást. Ennek magyarázata sokrétű, de a Suzukinak az szúrhatta leginkább a szemét, hogy bár megígérték, a VW semmiféle technikát nem szállított a Shizuokában működő bázisra, ha pedig mégis, az teljességgel használhatatlan volt. A felmondás hírére viszont a németek egyáltalán nem reagáltak, ezért Osamu Suzuki, a Suzuki elnöke bírósághoz fordult az ügyben. A pereskedés csaknem négy éven át húzódott, mire idén augusztus végén döntés született. A Londonban hozott ítélet szerint a japán multi jogszerűen lépett ki a VW-kontraktusból, egyúttal arra kötelezte a német cégóriást, hogy az általa birtokolt Suzuki-részvényeket haladéktalanul értékesítse, vagy direkt a kibocsátónak vagy az által megjelölt harmadik személynek.

Szeptember közepén arról röppentek fel hírek, hogy a VW eleget tett az utasításnak, és 3,4 milliárd euró fejében (éppen dupla áron, mint a vásárláskor) visszaszolgáltatta a Suzukinak a kérdéses részvénycsomagot. Ezzel egy időben az is nyilvánosságra került, hogy a Suzuki is megvált a maga 1,5 százaléknyi VW-részvényétől, vagyis a két gyár végleg faképnél hagyta egymást. Az időzítés éppen egybeesett a németek körül kirobbant károsanyag-kibocsátási botránnyal. Az időzítés a japánoknak azért is volt különösen szerencsés, mert a trükközésnek betudhatóan a VW-konszern piaci értéke napok alatt a harmadára esett, vagyis a kölcsönös kiugrással nem kis gond szakadt le a Suzuki nyakából.


A Lokál megkereste a Magyar Suzuki Zrt.-t, hogy erősítsék meg, vagy cáfolják a VW és az anyacég közötti tranzakciót. Lapunkat arról tájékoztatták, hogy egyelőre nem született döntés a németek részvényei visszaszerzésének mikéntjéről. Ezzel összefüggésben azt is megkérdeztük, hogy gazdasági szempontból okozhat-e gondot a VW lejtmenete a Suzukinál, amire azt a választ kaptuk, hogy a cég nem látja szükségesnek módosítani a futó pénzügyi évre vonatkozó profitvárakozását.

Kapcsolódó Cikkek

  • Tovább lehet lépni a Brexit-tárgyalások második szakaszára

    Tovább lehet lépni a Brexit-tárgyalások második szakaszára

    Tovább lehet lépni az Egyesült Királyság európai uniós kiválásáról szóló egyeztetések második szakaszára, a távozás legfontosabb feltételeiről ugyanis megfelelő előrelépés történt a felek között – mondták ki pénteki brüsszeli találkozójukon a brit kilépés után bennmaradó tagállamok vezetői.

  • Miskolci társasháztűz – Egy ember van még kórházban

    Miskolci társasháztűz – Egy ember van még kórházban

    Már csak egy embert kezelnek füstmérgezés miatt a kórházban a miskolci társasháztűz sérültjei közül – közölte Tóth István, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Központi Kórház és Egyetemi Oktatókórház orvosigazgató-helyettese pénteken az MTI-vel.

  • Utazzon vonattal adventi vásárokba!

    Utazzon vonattal adventi vásárokba!

    Izgalmas élmény a karácsonyi készülődésben ünnepi vásárokat látogatni, főként, ha olyan nagy múltú városokban tehetjük mindezt, mint Berlin, Drezda, München vagy esetleg Prága, netán Bécs.