EUR: 309,16 Ft
CHF: 288,33 Ft
2017. január 22., vasárnap
Artúr, Vince

Belföld

Akkor is kérhető részletes elszámolás, ha nem jár vissza pénz

Nyíregyháza, 2015. május 4.
Három, bankoktól kapott elszámolási és forintosítási tájékoztató elolvasása után a Dozsnyák család tagjai számolnak nyíregyházi otthonukban 2015. május 4-én. A család autóhitele havi 53 ezer 995 forintról 27 ezer 547 forintra, a lakástörlesztése az átlagos havi 53 ezer forintról 27 ezer 634 forintra csökkent, a már korábban lejárt 400 ezer forintos személyi hitele után a bank 166 ezer forintot utalt vissza. A családnak összességében a felére csökkent a havi törlesztőrészlete.
MTI Fotó: Balázs Attila

A forint- és devizahitelesek akkor is kérhetnek részletes elszámolást pénzügyi intézményüktől, ha tőlük korábban nem vontak el tisztességtelenül költségeket, így nem kaptak elszámolási értesítőt szeptember végéig – hívta fel a figyelmet a Magyar Nemzeti Bank (MNB) hétfőn.

A jegybank közleménye szerint az elmúlt időszakban több fogyasztói megkeresés érkezett az MNB-hez és a Pénzügyi Békéltető Testülethez is, hogy azok a forint- és deviza, hitel- vagy lízingszerződéssel rendelkező fogyasztók kérhetnek-e részletes elszámolást, akiknél pénzügyi intézményük nem emelte meg tisztességtelenül a kamatot, díjat vagy a költséget, így nem keletkezett tisztességtelenül elvont összeg.

A vonatkozó MNB-rendelet értelmében nem kell külön értesítő levelet küldeni azoknál a korábban már szerződésszerű teljesítéssel megszűnt fogyasztói kölcsönszerződéseknél, ahol semmiféle kötelezettség nem maradt fenn, és a szerződés ideje alatt tisztességtelen kamat-, díj-, vagy költségemelés sem volt. Ezeknél a szerződéseknél a pénzügyi intézmények az elszámolásról a honlapjukon, illetve ügyfélszolgálati helységeikben közzétett közleményben tájékoztathatják az ügyfeleket.

A jegybank szerint azonban az elszámolás ilyen módon történő teljesítése a fogyasztók jogait nem csorbíthatja. Ezért ha az érintett ügyfelek igénylik, ebben az esetben is kérhetik a részletes elszámolást, és annak ismeretében tehetnek írásbeli panaszt az elszámolás kapcsán, majd akár jogorvoslatot is kérhetnek a Pénzügyi Békéltető Testületnél – közölte az MNB.

A pénzügyi intézmények az elszámolásról készített részletes kimutatást az ügyfél kérésére elektronikus úton vagy nyomtatott formában öt munkanapon belül ugyanúgy kötelesek díjmentesen rendelkezésre bocsátani, mint minden más esetben – hívta fel a figyelmet a jegybank.

Az MNB a részletes elszámolás megküldésével kapcsolatos kötelezettséggel kapcsolatos hivatalos álláspontjáról írásban tájékoztatta a Magyar Bankszövetséget is.

Kapcsolódó Cikkek