EUR: 310,04 Ft
CHF: 289,20 Ft
2017. március 27., hétfő
Hajnalka

Belföld

Marad-e piros-fehér a fogas-villamos?

Gazdagabbak lehetünk egy praktikus és látványos kötött pályás fővárosi járattal, de szegényebbek egy ikonnal. A XII. kerület és a BKK a fogaskerekű teljes rekonstrukcióját tervezi.

Szép, de elavult – így foglalható össze röviden, ahogy Pokorni Zoltán, a Hegyvidék polgármestere a fogaskerekű vasutat jellemezte. A XIX. században épült, és nem csupán a XII. kerület, hanem a főváros egyik ikonjának számító kötött pályás viszonylattal az a legfőbb gond, hogy zajos, és ha nem nyúlnak hozzá rövid időn belül, erősen romló állapota miatt talán nem is lehet már újraindítani.

Az önkormányzat egy nagyszabású projekt elindításában látja a megoldást: november 3-án megállapodást kötött a Budapesti Közlekedési Központtal (BKK) a fogaskerekű teljes rekonstrukciójáról. Ennek célja azonban már nem egyszerűen a pálya és a szerelvények felújítása, hanem egy olyan új vonal kialakítása, amelyen az utas a Széll Kálmán tértől a Normafáig utazhat. Amint az Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója nyilatkozatából kiderül, a közlekedési vállalat éppúgy tisztában van a fogas turisztikai lehetőségeivel, mint az önkormányzat.

Fogaskerekű Bkv (Fotó: Máté Krisztián)

Vajon milyen kocsik közlekednek majd a vonalon a csere után? (Fotó: Máté Krisztián)

Igen ám, de hogyan lesznek képesek a szerelvények a villamospályán és a fogasléces hegyi pályán egyaránt közlekedni? És a Széll Kálmán tér projekt befejeztével újra munkálatokat kell kezdeni a téren? Az utóbbiról nincs szó – tájékoztatta a Lokált a BKK sajtóosztálya. A Széll Kálmán tér rendszere ugyanis alkalmas lesz a fogaskerekű fogadására, amelynek a Városmajornál egy újonnan kialakítandó összekötéssel csak rá kell csatlakoznia a Szilágyi Erzsébet fasoron haladó villamospályára. Ilyen pályát építenek majd a jelenlegi fölső végállomás, a Széchenyi-hegy és a Normafa között is.

Az „átállás” pedig úgy oldható meg, hogy a BKK olyan új kocsikat szerez be, amelyek mindkét pályán képesek közlekedni. Igen ám, de felmerül a kérdés, hogy mi lesz a szerelvények megszokott dizájnjával. Ahogyan jóval korábban a millenniumi földalatti felújításakor is fontos volt, hogy az eredeti kocsikra emlékeztető újakat szerezzenek be, most is lényeges lehet a megszokott, ikonikus forma megőrzése. A BKK sajtóosztálya ezzel kapcsolatban óvatosan fogalmaz: – A fogaskerekű átépítését és kétirányú hosszabbítását követően új járművek fognak közlekedni, melyeket a BKK a rekonstrukció folyamatával párhuzamosan kíván beszerezni. Jelenleg az elvi előzetes típusengedély megszerzéséhez szükséges dokumentáció van összeállítás alatt.

A kocsik megjelenésére, belső elrendezésére vonatkozóan a járműbeszerzési tender lebonyolítását követően tudunk részletesebb tájékoztatást adni – közölték a Lokál olvasóival.

Kapcsolódó Cikkek

  • 23 millióra büntették az Orangewayst

    23 millióra büntették az Orangewayst

    Több mint 23 millió forintos bírságot szabott ki az elmúlt két évben a hatóság az OrangeWays márkanév alatt szolgáltatást nyújtó társaságokra.

  • Tovább bővíti szolgáltatásait a MOL

    Tovább bővíti szolgáltatásait a MOL

    Közép-Kelet-Európában elsőként a MOL vezeti be töltőállomásainál az úgynevezett „drive-through” szolgáltatást, vagyis a közeljövőben egyre több MOL-kúton áthajtva lehet majd kávét, szendvicset, üdítőt vásárolni.

  • Jobbikos képviselő lesz Simicska fia?

    Jobbikos képviselő lesz Simicska fia?

    Kibújt a szög a zsákból: a Ripost úgy tudja, hogy Simicska Lajos fia, Simicska Ádám politikai karrierjének megindításáról, vagyis a Jobbik országos listájára kerüléséről tárgyalt pénteken, zárt ülésen a párt elnöksége.