EUR: 308,60 Ft
CHF: 287,44 Ft
2017. január 20., péntek
Fábián, Sebestyén

Belföld

Marad-e piros-fehér a fogas-villamos?

Gazdagabbak lehetünk egy praktikus és látványos kötött pályás fővárosi járattal, de szegényebbek egy ikonnal. A XII. kerület és a BKK a fogaskerekű teljes rekonstrukcióját tervezi.

Szép, de elavult – így foglalható össze röviden, ahogy Pokorni Zoltán, a Hegyvidék polgármestere a fogaskerekű vasutat jellemezte. A XIX. században épült, és nem csupán a XII. kerület, hanem a főváros egyik ikonjának számító kötött pályás viszonylattal az a legfőbb gond, hogy zajos, és ha nem nyúlnak hozzá rövid időn belül, erősen romló állapota miatt talán nem is lehet már újraindítani.

Az önkormányzat egy nagyszabású projekt elindításában látja a megoldást: november 3-án megállapodást kötött a Budapesti Közlekedési Központtal (BKK) a fogaskerekű teljes rekonstrukciójáról. Ennek célja azonban már nem egyszerűen a pálya és a szerelvények felújítása, hanem egy olyan új vonal kialakítása, amelyen az utas a Széll Kálmán tértől a Normafáig utazhat. Amint az Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója nyilatkozatából kiderül, a közlekedési vállalat éppúgy tisztában van a fogas turisztikai lehetőségeivel, mint az önkormányzat.

Fogaskerekű Bkv (Fotó: Máté Krisztián)

Vajon milyen kocsik közlekednek majd a vonalon a csere után? (Fotó: Máté Krisztián)

Igen ám, de hogyan lesznek képesek a szerelvények a villamospályán és a fogasléces hegyi pályán egyaránt közlekedni? És a Széll Kálmán tér projekt befejeztével újra munkálatokat kell kezdeni a téren? Az utóbbiról nincs szó – tájékoztatta a Lokált a BKK sajtóosztálya. A Széll Kálmán tér rendszere ugyanis alkalmas lesz a fogaskerekű fogadására, amelynek a Városmajornál egy újonnan kialakítandó összekötéssel csak rá kell csatlakoznia a Szilágyi Erzsébet fasoron haladó villamospályára. Ilyen pályát építenek majd a jelenlegi fölső végállomás, a Széchenyi-hegy és a Normafa között is.

Az „átállás” pedig úgy oldható meg, hogy a BKK olyan új kocsikat szerez be, amelyek mindkét pályán képesek közlekedni. Igen ám, de felmerül a kérdés, hogy mi lesz a szerelvények megszokott dizájnjával. Ahogyan jóval korábban a millenniumi földalatti felújításakor is fontos volt, hogy az eredeti kocsikra emlékeztető újakat szerezzenek be, most is lényeges lehet a megszokott, ikonikus forma megőrzése. A BKK sajtóosztálya ezzel kapcsolatban óvatosan fogalmaz: – A fogaskerekű átépítését és kétirányú hosszabbítását követően új járművek fognak közlekedni, melyeket a BKK a rekonstrukció folyamatával párhuzamosan kíván beszerezni. Jelenleg az elvi előzetes típusengedély megszerzéséhez szükséges dokumentáció van összeállítás alatt.

A kocsik megjelenésére, belső elrendezésére vonatkozóan a járműbeszerzési tender lebonyolítását követően tudunk részletesebb tájékoztatást adni – közölték a Lokál olvasóival.

Kapcsolódó Cikkek

  • Ez az a hely, ahol csokit lehet reggelizni

    Ez az a hely, ahol csokit lehet reggelizni

    Tényleg csokoládéból van a kastély? Tényleg minden csokoládéból készült? Ilyen kérdésekkel és várakozással vannak tele Willy Wonka (a Charlie és a csokigyár című film főhőse) rajongói, akik örömmel törnének egy darabot a „csokoládépalota” kerítéséből.

  • Felmostuk a padlót a Jobbikkal

    Felmostuk a padlót a Jobbikkal

    Hiába próbálkozott, a bíróság ajtót mutatott a cukipártnak: igenis le lehet írni, hogy törésvonalak vannak a Jobbik vezetésében, és azt, hogy Vona Gábor alatt pedig inoghat az elnöki szék.