EUR: 309,50 Ft
CHF: 289,18 Ft
2017. március 25., szombat
Irén, Írisz

Egyéb XVII.kerület

Fogyasztóvédelmi segítség a kerületben

Minden hétfőn személyesen is felkereshetők az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület kerületi irodájának képviselői. Segítenek eligazodni a jogszabályok útvesztőjében, karácsony közeledtével ugyanis megszaporodhatnak a problémák, a legtöbb gond mégis a termékbemutatókkal van.

Balogh Imre fogyasztóvédő (Fotó: Máté Krisztián)

Balogh Imréék évente legalább száz embernek segítenek (Fotó: Máté Krisztián)

Talán nagyon kevesen vannak az országban, akiknek még nem kellett visszavinniük valamilyen terméket, mert az meghibásodott, tönkrement, de még van rá garancia. A problémák általában ott kezdődnek, hogyan is érvényesítsük jogos igényeinket. Rákosmentén is van segítség. Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) hazánk nagyvárosaiban és a főváros öt kerületében fogadja a károsultakat vagy azokat, akik felvilágosítást kérnek fogyasztóvédelmi témában.

– Önkormányzati támogatással működünk. 2006 közepén kezdtük el szervezni, hogy nálunk is legyen egy lakossági tájékoztató iroda. 2008-tól fogadjuk a lakókat – mondta lapunknak Balogh Imre, az OFE XVII. kerületi szervezetének elnöke, hogyan is indultak, hozzátéve, korábban is volt hasonló intézmény, akkor népi ellenőrzésnek hívták.

– Az egyesület nem tévesztendő össze a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósággal. Mi felvilágosítással, információval tudunk segíteni. A törekvésünk az, hogy megelőzzük a kényes helyzeteket azzal, hogy képbe helyezzük az embereket, mikor milyen jogaik vannak.

Minden hétfőn 16 és 18 óra között lakossági fórumot tartanak, ahol segíthetnek a kerületi lakosoknak. Hetven-nyolcvan megkeresésük van személyesen, de telefonon is rengetegen fordulnak hozzájuk. A leggyakoribb kérdéskör a termékbemutatók és a vele járó vásárlások.

– Sokszor derül ki, hogy olyan áron vásároltak kedvezményesnek feltüntetett árú terméket, aminek a boltban a töredékét kell kifizetni.

Balogh Imre felhívta a figyelmet rá, nagyon oda kell figyelni, ha reklamálnivalónk van.

– Törvényi előírás, hogy a garanciális időn belüli javításkor jegyzőkönyvet kell felvenni. Nagyon sok üzletben ezt elutasítják, van, hogy nem is hallottak róla, és annyival elintézik, menjen a vásárló egyből a szakszervizbe. Csakhogy a vásárló nem a szervizzel áll jogviszonyban, hanem az üzlettel, ahol vásárolta a terméket. Természetesen a bolt bevonhatja a szervizt, de ettől még a vásárlás közte és a vevő között jött létre.

Debrecen, 2008. december 7. Érdeklődők kabátot nézegetnek az egyik üzletben. Kezdődik az év végi bevásárlóroham a debreceni Fórumban, ahol a 31 ezer négyzetméteren, 120 üzlet várja az érdeklődőket és vásárlókat. Bronzvasárnap közel 40 ezren látogattak el a bevásárlóközpontba.  MTI Fotó: Oláh Tibor

Jól nézzük meg, milyen terméket veszünk
MTI Fotó: Oláh Tibor

Közeleg a karácsony, amikor gyakran vásárolunk ruhaneműt ajándék gyanánt. Előfordul, hogy a méret nem stimmel vagy egyszerűen nem tetszik annak, aki kapta.

– Azt szoktuk javasolni, már a vásárláskor állapodjanak meg a bolttal, ha nincs semmi baja a terméknek, akkor is cserélhető legyen, és ne csak három napig. Ezt pedig akár a blokk hátuljára írják rá, elkerülve a későbbi kellemetlenségeket. A trend ma már amúgy is az, hogy általában január közepéig visszavihetők a termékek.

Cipőkálvária

– Ki kell állni az igazunkért – mondta határozottan egy kollégám, amikor szóba került a fogyasztóvédelmi téma a szerkesztőségben. – A párom tavaly októberben vett egy téli csizmát, idén ősszel újra elővette, de mindkét sarkánál hibát tapasztalt. Visszavittük a boltba, ahol azt mondták, hogy ugyan kétéves a garancia, de ők csak az első fél évben vállalják a teljes körű vizsgálatot, próbáljuk cipésszel megcsináltatni. Kiderült, menthetetlen, ezért visszavittük újra, hogy bevizsgáltassák. Közölték, nekünk kell ezt intézni és a költségeit állni, mert a fél éven már túl vagyunk. A 16 ezer forintos csizmát 8 ezerért bevizsgálták, kiderült, hogy gyári hibás. Visszavittük harmadszor is a boltba, ahol az árát visszaadták, de a vizsgálati költséget nem voltak hajlandóak megtéríteni. Elkértem a főnök e-mail-címét, és megírtam neki, hogy amennyiben két napon belül nem fizetik ki, a fogyasztóvédőket kérdezem meg, mi a véleményük a helyzetről, és a sajtó nyilvánossága előtt is kitárgyalom az ügyet, megkeresem az olasz központot, és kíváncsi vagyok, hogy reagál majd levelemre a nemzetközi fogyasztóvédelmi hatóság. Érdekes, azonnal felhívtak, hogy természetesen jogos a követelésem, és kifizetik a vizsgálati díjat. Ha igazunk van, igen is van keresnivalónk, ne hagyjuk, hogy velünk fizettessék ki a saját sarukat.

 

 

Fogyasztóvédelmi tanácsadás helyszíne és időpontja:

 

Budapest, XVII. kerület, Rákosmente Önkormányzat Polgármesteri Hivatal

Ügyfélszolgálati irodája

1173 Budapest, Pesti út 165. Telefon: 253 3501

Hétfői napon 16-tól 18-óráig

Kapcsolódó Cikkek