EUR: 310,40 Ft
CHF: 288,79 Ft
2017. január 24., kedd
Timót

Belföld

Újabb felvonás jön a felvonóvitában

Először vonták be érdemben a mozgássérülteket a 3-as metró felújításának tervezésébe, de komoly vita kerekedett az ügyből. A főváros újratervezést ígér, de a megoldás még várat magára.

– Tulajdonképpen bármilyen megoldás elfogadható lenne, de nem értem, miért kellene a kerekesszékkel élőknek másképp közlekedniük, mint az épeknek – fogalmazott a Lokálnak Földesi Erzsébet, a Mozgássérültek Budapesti Egyesületének elnöke.

A mozgássérültek ügye december elején került ismét a közbeszédbe, amikor az egyesület Adj szárnyakat, vagy liftet legalább címmel országos kampányt indított. Mint azt az elnök lapunknak is elmondta, azt kifogásolják, hogy bár a 3-as metró felújítási terveiben valamennyi állomásra készült elképzelés az akadálymentesítésről, információik szerint hat állomáson (Pöttyös utca, Ecseri út, Klinikák, Kálvin tér, Ferenciek tere, Arany János utca) forráshiány miatt mégsem épülne semmilyen, ezt a célt szolgáló megoldás.

Mozgássérültek Budapesti Egyesülete demonstrációja kerekesszék, aluljáró (Fotó: Máté Krisztián)

Mozgássérültek Budapesti Egyesülete demonstrációja
kerekesszék, aluljáró (Fotó: Máté Krisztián)

A nemzetközi gyakorlatban országonként másként és nagyon eltérően kezelik a közlekedésben a segítséggel élők ügyét. A budapesti egyesület a helsinki példára hivatkozik szívesen, ahol speciális mozgólépcső készült a kerekesszékesek számára a metróban, ezzel szemben a New York-i földalatti üzemeltetői egyszerűen túl drágának találták a teljes rendszer akadálymentesítését, így csak az állomások mintegy 20 százalékán készült ilyen megoldás. Földesi Erzsébet tájékoztatása szerint a budapesti egyesület 5000 taggal bír, országosan pedig 200 ezret számlál. Hozzátette, a teljes lakosság 10 százaléka él valamilyen fogyatékkal, és ők küzdenek az akadálymentesítés más platformjaiért is – ám a törésvonal köztük és a felújítást tervező főváros között mégis a hat állomásra álmodott liftek apropóján keletkezett. Merthogy ők továbbra is a felvonót tekintenék megoldásnak.

– Nézze, Budapesten, például a kisföldalattin, kipróbálták már az úgynevezett lépcsőnjárót, de azt nem tudja egyedül használni egy kerekesszékes – magyarázta az elnök. – Létezik a lifthez hasonló átemelő, ám az csak két méter magasra tud emelni, tehát itt használhatatlan. Hallottunk olyan tervet, hogy az érintett szakaszon busz közlekedne. De mitől olcsóbb harmincéves távlatban – mert most annyira tervezünk – egy párhuzamos vonalat üzemeltetni, mint egy liftet építeni, amit a mozgássérültek mellett más is használhat? És végül miért kellene nekik bonyolultabban, több átszállással és a többiektől szeparáltan közlekedniük?

A 3-as metró építése 1990-ben fejeződött be, tehát az akadálymentesítés hiánya legalább 25 éve ismert. Kérdésünkre, hogy az egyesület miért éppen most kezdett kampányba, Földesi Erzsébet így felelt: – Mert most kérdeztek meg először bennünket, hogy mit gondolunk a tervekről.

Tarlós István december 10-én sajtótájékoztatón jelentette be, hogy több szakértői csoporttal felülvizsgáltatta a Balázs Mór-terv nevű integrált közlekedésfejlesztési koncepciót, amely a 3-as metró felújítási terveit is magában foglalja. Mint mondta, változtatás várható, de a részletek sokban függnek a miniszterelnökkel lapzártánk utánra, december 21-re szervezett találkozójától.

Kapcsolódó Cikkek