EUR: 307,55 Ft
CHF: 265,20 Ft
2017. október 21., szombat
Orsolya

Belföld

Árvíz ellen készül a főváros

A fonódó villamos után most az áradás ellen védő fal erősítése okoz közlekedési problémákat Észak-Budán. A meteorológus szerint nehezen jósolható, hogy idén lesz-e árvíz, de 2013 emléke mindenképpen felkészülésre sarkallja a fővárost.

Az elmúlt kétszáz év második legnagyobb árvize sújtott le Budapestre 2013 nyarán, ekkor sérült meg Óbudán, az Esterházy János rakparton a HÉV vonalát védő fal. Ennek megerősítését kezdte el január 7-én a Fővárosi Csatornázási Művek (FCSM). A város máris az esetleges idei áradások miatt aggódna? Az Európára december végén-január elején hirtelen rázúduló hó okot adhat erre, bár a szakember szerint nem ilyen egyszerű jósolni.

Budapest, 2016. január 6. A támfal megerősítésén dolgoznak a Gróf Eszterházy János rakparton, az Árpád hídnál 2016. január 6-án. A munkálatok miatt sávlezárás és forgalmirend-változás nehezíti a közlekedést a környéken. MTI Fotó: Szigetváry Zsolt

– Áradás két okból lehet – magyarázta a Lokálnak Ivády Anett meteorológus, az ICI Interaktív Meteorológia munkatársa. – Nyáron ciklontevékenység miatt zúdulhat rövid időn belül rendkívüli mennyiségű eső egy területre, ahonnan nem tud a szokott rendben elfolyni. Tavasszal az olvadó hó duzzasztja fel a vízgyűjtő területre érkező víz mennyiségét, és ha eközben a fagyott talaj hirtelen felolvad, és ott belvíz keletkezik, gyakorlatilag lehetetlen a víz elvezetése.

A szakember elmondta, Magyarország helyzete ebben a tekintetben különleges, hiszen egy olyan medencéről van szó, amely a környező hegységekről érkező vízmennyiséget gyűjti össze. A tavaszi áradást tehát zömében nem a Magyarországon lehullott csapadék okozza. – Hogy idén lesz-e áradás, sok tényező függvénye, ezért ilyenkor még nem jósolható meg – mondta Ivády Anett.

A rakpart falának megerősítése az FCSM közleménye szerint hatékony védelmet jelenthet ezen a partszakaszon. Továbbra is kérdés azonban, hogy megépülhet-e idén a csillaghegyi öblözetet óvó védmű a Római-parton. Tarlós István főpolgármester legutóbb egy december 3-i közmeghallgatáson nyilatkozott az ügyben, ekkor elmondta, hogy ƒez a parti védmű mindenképpen meg fog épülni, a kiviteli tervezés most indult be. Mint korábban többször jelezte, a végleges nyomvonal kijelölését a Közép-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóság szakemberei végzik el. Szerettük volna megtudni, hogy december óta milyen érdemi előrelépés történt az ügyben, de lapzártánkig nem kaptunk választ a városháza kommunikációs osztályától.

Címkék

Kapcsolódó Cikkek