2017. január 19., csütörtök
Sára, Márió

Belföld

A gravitációs hullámok után feltárulhat az univerzum

A gravitációs hullámok létének igazolása új lehetőségeket nyit az univerzum vizsgálatára – mondta a csütörtökön bejelentett felfedezésben részt vevő egyik magyar kutatócsoport vezetője, Márka Szabolcs az MTI-nek.

A lézer interferométeres gravitációshullám-vizsgáló obszervatórium (LIGO) tudósai Washingtonban jelentették be, hogy közvetlen bizonyítékot találtak a téridő görbületének hullámszerűen terjedő megváltozására, amelyet Albert Einstein jósolt meg száz éve.

A Columbia Egyetem fizikaprofesszora az MTI-nek azt mondta, hogy a felfedezés magyar siker is.

Mi magyarok is hozzájárultunk a sikerhez, nélkülünk az asztrofizika és az adatelemzés is szegényebb lenne. Büszke lehet az ország, ez elismerés a magyar tudományosságnak is – közölte Márka Szabolcs. Kiemelte Bartos Imre és Márka Zsuzsa munkáját, akik kutatócsoportjának tagjai voltak.

Az otthon és más kutatócsoportokban dolgozó magyar tudósoknak köszönhetően Magyarország “jelentős játékos” a Wigner Virgo- és a LIGO-együttműködésben egyaránt – tette hozzá a professzor.

Márka Szabolcs elmondta, hogy a mostani eredményre száz esztendőt kellett várni.

Nehéz kísérlet volt, de az eredmény nem lezár valamit, hanem kérdések ezreit nyitja meg az új tudósgenerációk előtt – tette hozzá. Márka Szabolcs saját terveiről közölte, hogy az úgynevezett multimessenger asztrofizikával szeretne foglalkozni a jövőben.