EUR: 315,50 Ft
CHF: 291,18 Ft
2016. június 30., csütörtök
Pál

Belföld

Beadta a derekát a GVH: vizsgálja az M4 kartellvádat

Újabb fejezettel bővült az egykor szebb napokat látott M4-es autópálya-projekt körüli ügy: majd egyéves huzavonát követően a versenyhivatal – korábbi döntése ellenére – most mégiscsak kartellezéssel gyanúsítja az építkezésben érdekelt cégeket, köztük a Simicska Lajoshoz köthető Közgépet is.

Versenyfelügyeleti eljárást indított a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az M4-es autópálya építése körül felmerült kartellgyanú kapcsán – értesült a Lokál az ügyre rálátó forrásokból. Az információval megkerestük a versenyfelügyeletet is, amely megerősítette, hogy valóban vizsgálódnak a beruházással összefüggésben. Az eset érdekessége, hogy a GVH tavaly nyáron már döntésre jutott a kérdésben, akkor úgy találta, hogy nincs miért a körmére néznie a projektben érintett cégeknek, mivel arra, hogy a vállalatok összejátszottak volna a sztráda árazásánál, semmiféle bizonyíték nincs. Ez már akkor is meglepő álláspont volt, tekintve, hogy az Abony és Fegyvernek közötti alig 29 kilométer hosszúságú autópálya-szakaszt összesen 163 milliárd forintért vállalták el a konzorciumban helyet kapó vállalatok, név szerint a Colas-Swietelsky, a Simicska Lajos milliárdoshoz köthető Közgép és az A-Híd párosa, valamint a Strabag. Tehát egy-egy elkészült kilométer után a nyertesek 5,6 milliárd forintot számláztak ki az államnak, így nem csoda, hogy a kormány az előző év márciusában végérvényesen leállította a kivitelezést.

M4, autópálya, építkezés (Fotó: MTI)

Ekkor még épült az M4-es (Fotó: MTI)

A GVH persze nem önként bírálta felül magát és kezdett neki a vizsgálódásnak, erre a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság kötelezte. A még tavaly december 8-án meghozott ítélet harminc napot adott a felügyeletnek, hogy megindítsa az eljárást. A versenyhivatal a határidőt maximálisan kihasználta, és végül január 8-án sikerült hivatalosan is a sarkára állnia. A GVH egyébként nem először játszik időhúzásra az ügyben: a Miniszterelnökség által eredetileg még 2015 áprilisában benyújtott kartellbejelentésen először 60, majd egy hosszabbítást követően még 60 napig ült, hogy aztán a nyár végére megállapítsa, hogy szó sincs törvénysértésről. A versenyhivatal hozzáállása az ügy más területén is érthetetlen, úgy tudjuk, hogy bár kötelessége lett volna, azt sem jelezte az unió felé, hogy egyáltalán érkezett hozzá bejelentés a kartellvádról. A felügyelet vonatkozó teljesítményéről az is árulkodik, hogy öt éve nem volt arra példa, hogy a bíróság felülírja a GVH végzését.

Hogy milyen eredménnyel zárul ezek után az eljárás, az persze jó kérdés, a tét ugyanis nagy. Amennyiben a hatóság úgy látná, hogy mégis bizonyítható a trükközés, szankcióként nem csupán pénzbírság, hanem börtönbüntetés is kiszabható lenne a felelősökre. Ilyesmi korábban még nem fordult elő. Az M4-es autópályára az építkezés leállításáig több mint 60 milliárd forintot költöttek.

Kapcsolódó Cikkek