EUR: 307,56 Ft
CHF: 265,13 Ft
2017. október 20., péntek
Vendel

Belföld

Beadta a derekát a GVH: vizsgálja az M4 kartellvádat

Újabb fejezettel bővült az egykor szebb napokat látott M4-es autópálya-projekt körüli ügy: majd egyéves huzavonát követően a versenyhivatal – korábbi döntése ellenére – most mégiscsak kartellezéssel gyanúsítja az építkezésben érdekelt cégeket, köztük a Simicska Lajoshoz köthető Közgépet is.

Versenyfelügyeleti eljárást indított a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az M4-es autópálya építése körül felmerült kartellgyanú kapcsán – értesült a Lokál az ügyre rálátó forrásokból. Az információval megkerestük a versenyfelügyeletet is, amely megerősítette, hogy valóban vizsgálódnak a beruházással összefüggésben. Az eset érdekessége, hogy a GVH tavaly nyáron már döntésre jutott a kérdésben, akkor úgy találta, hogy nincs miért a körmére néznie a projektben érintett cégeknek, mivel arra, hogy a vállalatok összejátszottak volna a sztráda árazásánál, semmiféle bizonyíték nincs. Ez már akkor is meglepő álláspont volt, tekintve, hogy az Abony és Fegyvernek közötti alig 29 kilométer hosszúságú autópálya-szakaszt összesen 163 milliárd forintért vállalták el a konzorciumban helyet kapó vállalatok, név szerint a Colas-Swietelsky, a Simicska Lajos milliárdoshoz köthető Közgép és az A-Híd párosa, valamint a Strabag. Tehát egy-egy elkészült kilométer után a nyertesek 5,6 milliárd forintot számláztak ki az államnak, így nem csoda, hogy a kormány az előző év márciusában végérvényesen leállította a kivitelezést.

M4, autópálya, építkezés (Fotó: MTI)

Ekkor még épült az M4-es (Fotó: MTI)

A GVH persze nem önként bírálta felül magát és kezdett neki a vizsgálódásnak, erre a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság kötelezte. A még tavaly december 8-án meghozott ítélet harminc napot adott a felügyeletnek, hogy megindítsa az eljárást. A versenyhivatal a határidőt maximálisan kihasználta, és végül január 8-án sikerült hivatalosan is a sarkára állnia. A GVH egyébként nem először játszik időhúzásra az ügyben: a Miniszterelnökség által eredetileg még 2015 áprilisában benyújtott kartellbejelentésen először 60, majd egy hosszabbítást követően még 60 napig ült, hogy aztán a nyár végére megállapítsa, hogy szó sincs törvénysértésről. A versenyhivatal hozzáállása az ügy más területén is érthetetlen, úgy tudjuk, hogy bár kötelessége lett volna, azt sem jelezte az unió felé, hogy egyáltalán érkezett hozzá bejelentés a kartellvádról. A felügyelet vonatkozó teljesítményéről az is árulkodik, hogy öt éve nem volt arra példa, hogy a bíróság felülírja a GVH végzését.

Hogy milyen eredménnyel zárul ezek után az eljárás, az persze jó kérdés, a tét ugyanis nagy. Amennyiben a hatóság úgy látná, hogy mégis bizonyítható a trükközés, szankcióként nem csupán pénzbírság, hanem börtönbüntetés is kiszabható lenne a felelősökre. Ilyesmi korábban még nem fordult elő. Az M4-es autópályára az építkezés leállításáig több mint 60 milliárd forintot költöttek.

Kapcsolódó Cikkek

  • Soros nem jótékonykodott, hanem trükközött

    Soros nem jótékonykodott, hanem trükközött

    Sajtóhírek szerint Soros György amerikai milliárdos több mint 18 milliárd dollárt, azaz 4716 milliárd forintot utalt át vagyonából az általa létrehozott Nyílt Társadalom Alapítványnak(OSF).

  • 30 milliárdból újul meg a Dél-pesti Kórház

    30 milliárdból újul meg a Dél-pesti Kórház

    A következő 10 évben hatalmas mértékű, mintegy 700 milliárd forint értékű kórház- és szakrendelő-fejlesztésbe kezd a kormány az Egészséges Budapest Program keretében – mondta tegnap a fővárosi Jahn Ferenc Dél-pesti Kórházban tartott sajtótájékoztatón Kucsák László fideszes országgyűlési képviselő.

  • Orbán Viktor beszédet mond a forradalom ünnepén

    Orbán Viktor beszédet mond a forradalom ünnepén

    Szabadságkoncerttel és egyebek mellett csodás fényfestéssel készülnek a szervezők az idei október 23-ai ünnepségre, amelyen Magyarország kormányfője, Orbán Viktor mond beszédet a Terror Háza Múzeum előtt.

  • Tovább nőtt a használt autók magánimportja

    Tovább nőtt a használt autók magánimportja

    Folytatódott a használt autók magánimportjának növekedése az év első kilenc hónapjában, annak ellenére, hogy a beáramló járművekkel kapcsolatban változatlanul sok a rossz tapasztalat – írja a magyarországi használtautó-piac egyik legjelentősebb szereplője, a Das WeltAuto az MTI-hez eljuttatott közleményében.