EUR: 307,81 Ft
CHF: 287,24 Ft
2017. január 18., szerda
Piroska

Belföld

Megszűnik a Klik, az állami fenntartás megmarad

Oktatás diák iskola tanuló Orosháza, 2015. január 17.
Diákok kitöltik a feladatlapokat a központi írásbeli felvételi vizsgán az Orosházi Táncsics Mihály Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban 2015. január 17-én. Ezen a napon 480 intézmény 499 vizsgahelyszínén tartják a középfokú iskolák központi írásbeli felvételi vizsgáit a 8 és a 6 évfolyamos gimnáziumokban, továbbá a 9. évfolyamra és az Arany János Tehetséggondozó Programba jelentkezők számára. Orosházán 260 fiatal ír felvételit.
MTI Fotó: Rosta Tibor

Nyáron megszűnik a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik), az új, továbbra is állami fenntartásra épülő rendszer a terv szerint szeptemberre működésbe lép, és a döntések nagyobb arányban kerülnek majd a helyi szintekre – jelentette be a kormány kedden. A köznevelési kerekasztal ülésén megállapodtak a nyugdíjas pedagógusok továbbfoglalkoztatásáról. A Fidesz az egyeztetések eredményességét méltatta, az ellenzéki pártok viszont az önkormányzati fenntartás lehetőségét hiányolták reagálásaikban.

Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára az ATV-ben és a Kossuth Rádió reggeli műsorában bejelentette, hogy nyáron megszűnik a Klik, s erről a parlament tavaszi ülésszakán új szabályozást alakítanak ki. A várhatóan szeptemberre felálló, a jelenleginél sokkal kevésbé központosított rendszerben is az állam tartja majd fenn az iskolákat, de a döntések közelebb kerülnek az intézményekhez – hangsúlyozta.

Palkovics László oktatási államtitkár az Országgyűlés kulturális bizottságának ülése előtt azt mondta: a Klik megszűnése azt jelenti, hogy jelenlegi formájában nem működik tovább. Az állami fenntartás továbbra is feltétel – rögzítette. A tervezett decentralizációról szólva közölte: az iskolákhoz tartozó döntéseket lehetőség szerint az igazgató hozhatja majd meg, aki az intézmény költségvetését és létszámgazdálkodását is megtervezheti, de nagyobb szerepet kap a minősítési rendszerben, a tantestület motiválásában is.

A pedagógusok márciusra 30-ra tervezett akciójáról azt mondta: megvan a tüntetésnek is a szerepe, de a szakmai egyeztetéseken kell megoldást találni.

Az államtitkár beszámolt arról: a köznevelési kerekasztal keddi ülésén megállapodás született a nyugdíjas pedagógusok továbbfoglalkoztatásáról. Ennek értelmében az intézményvezető dönthet a legfeljebb kétéves, szakértőként való továbbfoglalkoztatásról.

Palkovics László arról is beszélt: a jövő héttől az iskolaigazgatók rendelkezésére bocsátják azt a – az iskola méretétől függően – kártyát vagy készpénzt, amely a mindennapi működéshez szükséges beszerzéseket biztosíthatja. A tankkönyvkiadás a jövőben a Könyvtárellátó Nonprofit Kft.-hez kerülne, a tankönyvkutatás pedig az egyetemekhez.

A szakszervezetekkel folytatott sztrájkbizottsági tárgyalások április 4-én folytatódnak – közölte.

Bíró Gábor a kerekasztal fenntartói munkacsoportjának képviseletében elmondta: álláspontjuk szerint továbbra is kell egy központi szervezet, ami alá a szervezeti egységek tagozódnának. Elképzeléseik szerint a struktúra a megyékhez, járásokhoz igazodna. Fontosnak tartják, hogy a törvényileg előírt feladatokhoz törvényileg garantált források legyenek rendelve, emellett az iskolaigazgatókat érdekeltté kell tenni a bevételekben – mondta. A munkacsoport részletes javaslatát a május 17-i ülésre dolgozzák ki.

Pósán László, az Országgyűlés kulturális bizottságának fideszes alelnöke úgy értékelte az államtitkár bizottságbéli meghallgatását: jó úton halad a közoktatás problémáinak megoldása, a köznevelési kerekasztalnál pedig mindazon szervezetek jelen vannak, amelyek számára fontos a gyermekek, az oktatás ügye. Pósán László szerint a közoktatás bonyolult részletkérdései – mint a tananyag vagy a nemzeti alaptanterv – olyan nagy volumenű ügyek, amelyek csak tárgyalóasztalnál rendezhetők.

Kunhalmi Ágnes, a kulturális bizottság szocialista alelnöke szerint a kormány nem tesz mást, mint hogy szétdarabolja a Kliket, de a miniszterelnök által szorgalmazott központosítási logika tovább él. Az MSZP szerint fel kell hagyni a központosítással, Magyarországon csak az önkormányzati logika szerint működtetett közoktatási rendszernek van értelme, ezért újra kell szervezni tankerületi szinten az egész rendszert – mondta.

Hasonló kritikát fogalmazott meg a Jobbik: Dúró Dóra, a kulturális bizottság jobbikos elnöke szerint bár a kormányzat formálisan megszünteti a Kliket, annak “csápjai”, a központosítás, államosítás logikája megmarad. Álláspontja szerint az érdemi előrelépést az jelentené, ha az önkormányzatok ismét iskolafenntartókká válhatnának, Palkovics László azonban ezt cáfolta.

Az LMP radikális változást tart szükségesnek az oktatásban, ez azonban a Klik megszüntetésének bejelentésével sem látható. Ikotity István országgyűlési képviselő hangsúlyozta: a helyi közösségek kezébe kell adni az iskolák fenntartói jogát, és növelni kell a forrásokat.

Az Együtt – a Korszakváltó Pártja arra kérte közleményében a kormányt, hogy a Klik helyett alakítson ki életképes, korszerű, évtizedeken keresztül fenntartható rendszert, a döntéseket vigyék a lehető legközelebb az iskolákhoz, az igazgatóválasztás jogát pedig adják vissza a helyi közösségeknek.

Gréczy Zsolt, a Demokratikus Koalíció szóvivője azt mondta: a Fidesz nyilvánvalóan tart a tüntetésektől és a sztrájktól, ezért mindent elkövet, hogy kihúzza a talajt a tiltakozók alól. Meg kell szüntetni az oktatási centralizációját, és mérsékelni kell a diákok felesleges túlterheltségét – tette hozzá.

Szabó Tímea, a Párbeszéd Magyarországért társelnöke hiányolta a konkrétumokat: az illetékesek nem közölték, hogy a Klik megszüntetése csak átnevezést jelent-e, hogy felszámolják-e az oktatást tönkretevő központosított rendszert, s hogy az iskolák visszakapják-e az autonómiájukat.

Bősz Anett, a Magyar Liberális Párt ügyvivője szerint nem jó, ha egy nagy helyett húsz vagy negyven “kicsi Klik” lesz, miközben megmarad az erősen központosító szemlélet, a tanszabadság hiánya és a silány minőségű tankönyvek.

A nap folyamán kilenc iskolaigazgató közös közleményben az oktatás átalakításáról szólva türelemre szólított fel. Azt írták: “adjunk időt” a hivatalos tárgyalások lefolytatására, valamint bizalmat az új oktatási államtitkárnak, aki “elődeivel ellentétben partnernek tekinti a pedagógusokat”.

Kapcsolódó Cikkek