EUR: 309,16 Ft
CHF: 288,33 Ft
2017. január 21., szombat
Ágnes

Belföld

A Facebook és a Google megrendszabályozására vár a reklámszakma

Idén sorozatban huszonegyedik alkalommal rendezik meg a Media Hungary konferenciát. A kétnapos rendezvényre 280 előadó hivatalos, köztük olyanok is, mint Pál Ferenc atya vagy Rubint Réka, de ott lesznek a televíziók és lapkiadók, online újságok vezetői is. A május 10–11-i esemény kapcsán Csermely Ákos fő szervezővel beszélgettünk.

Csermely Ákos, Media Hungary (Fotó: Origo)

Csermely Ákos (Fotó: Origo)

Milyen tematika köré épül fel a 2016-os Media Hungary?

– Az idei mottónk az „Élmények birodalma”, ezzel a választással azt szeretnénk összefoglalni, hogy a média világa egyre erőteljesebben a szórakoztatásról szól. Alapvetően kétféle típus létezik a média berkein belül: aki vadássza és aki szolgáltatja az élményeket. Nem csak a két halmazt hasonlítjuk össze, hanem azokat a csoportokat is, amelyek a digitalizáció mentén szerveződnek vagy épp nem szerveződnek.

Éspedig?

– Egyfelől megkülönböztetünk digitális bennszülötteket, akik számára magától értetődő az ilyen eszközök használata. Aztán léteznek digitális bevándorlók, akik főként az idősebb generációhoz tartoznak, és bár az offline világot ismerik, feltalálják magukat online is. Rajtuk kívül a digitális analfabéták csoportját kell még megemlítenünk, akik eltérő okokból, de még nem találkoztak digitális eszközökkel.

Pontosan mit vizsgálnak a kategóriák kapcsán?

– Például azt, hogy melyik halmaz milyen formában hajlandó áldozni a tartalom fogyasztásáért. Van, aki fizet érte, mások az adataikat bocsátják rendelkezésre, megint mások a figyelmükkel fizetnek.

– Az előadások is ezekre a kérdéskörökre fókuszálnak?

– Nagyjából 280 előadót várunk, két napon át párhuzamosan öt előadóteremben zajlanak majd az előadások, fórumbeszélgetések. Ennek megfelelően az előadások palettája is rendkívül széles, ahogy az előadók személye is igen változatosnak ígérkezik. Idén kimagaslóan sok külföldi látogató lesz. A hagyományos média és reklám témákon kívül sokat foglalkozunk a tartalommarketing, neuromarketing és a közösségi média erejével, de egy különtermet szentelünk a szakmát érintő hr-es kérdéseknek is.

– Kissé elszakadva a rendezvénytől, milyennek látja most a magyar médiapiacot?

– Felfelé ívelő pályára állt, ami annak köszönhető, hogy a gazdaság is javulni látszik. Csak hogy világossá tegyük az összefüggést: a PwC elemzése rámutat, hogy minden, a reklámiparban elköltött 10 forint 47 forintot termel a nemzetgazdaságban. Tehát utóbbi nincs előbbi nélkül.

Csomagolhatnak a hagyományos platformok, mint a print és a televízió?

– A sajtó és a televízió köszöni szépen, jól van. Sokkal nagyobb probléma, hogy olyan világcégek, mint a Facebook, vagy a Google egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a reklámtortából, lassan hazai versenytársaik nyakára is hágnak. Speciális helyzetükből fakadóan ezek a gigavállalatok külföldön adóznak az itt megtermelt bevételeik után, vagyis az államkassza is rosszul jár. Erre a problémára európai szintű megoldás kell, ez pedig a törvényalkotás kompetenciája.

Kapcsolódó Cikkek