EUR: 307,92 Ft
CHF: 266,75 Ft
2017. szeptember 20., szerda
Friderika

Egyéb XVIII.kerület

Felkészültek a levegő urai

Közép-Európa legmodernebb légi navigációs tudásközpontját adták át a múlt héten a HungaroControl épületében. A 3,5 milliárd forintos beruházásnak köszönhetően oktató- és fejlesztőmunka is zajlik az épületben, miközben a kényszerhelyzeti központot is itt állították fel, ami a légi irányítás bármilyen oknál fogva történő megbénulása esetén néhány órán belül kontrollálni tudja a légteret.

HungaroControl léginavigációs Tudásközpont Fónagy János parlamenti államtitkár Szepessy Kornél vezérigazgató ( Fotó: Sáfár Tibor)

A kényszerhelyzeti központnak maximum hat óra kell, hogy baj esetén átvegye az irányítást
( Fotó: Sáfár Tibor)

HungaroControl léginavigációs Tudásközpont Fónagy János parlamenti államtitkár Szepessy Kornél vezérigazgató ( Fotó: Sáfár Tibor)

Hangyál Gyula
( Fotó: Sáfár Tibor)

A HungaroControl tudásközpontjának legfontosabb része egy tágas, csöndes, nagyszámú munkaállomással ellátott terem, ahol azon túl, hogy a leendő légi irányítók tét nélkül gyakorolhatják a járatok kontrollálását, veszélyhelyzet esetén ez a szoba alkalmas arra, hogy átvegye a teljes légi forgalom irányítását.

HungaroControl léginavigációs Tudásközpont Fónagy János parlamenti államtitkár Szepessy Kornél vezérigazgató ( Fotó: Sáfár Tibor)

Van mire odafigyelni
( Fotó: Sáfár Tibor)

– Kötelességünk, hogy vészterveket állítsunk fel és hogy a képzésben minél valóságosabb körülmények között trenírozzuk a leendő kollégákat. Ezt a kettőt összevonva hoztuk létre a kényszerhelyzeti központot – adott tájékoztatást lapunknak a helyszínen Hangyál Gyula légiforgalmi irányító. – Az itteni gépek azt tudják, mint a valós légi irányításnál. Veszélyhelyzeteket szimulálunk, de ha bármi történne a légteret irányító főközpontunkkal, ez a terem tudná folytatni a munkát. Az átálláshoz legalább két, legfeljebb hat óra szükséges. Mivel változó a forgalom, pontos számot nem lehet mondani, de hat óra kiesés akár ezer gép késését, törlését, elterelését is jelentheti. A biztonsági előírások szigorúak, pontosan azok vonatkoznak a helyiségre, valamint a szoftverekre, mint a valós központra.

HungaroControl léginavigációs Tudásközpont Fónagy János parlamenti államtitkár Szepessy Kornél vezérigazgató ( Fotó: Sáfár Tibor)

Így fest a tiranai reptér néhány monitorra vetítve
( Fotó: Sáfár Tibor)

Az épület más szobáiban is zajlik az élet. Alap-, felfrissítő és továbbképzést, szakmai nyelvvizsgáztatást is tartanak az Igló utcában, jelenleg éppen albán légi irányítók tanulnak itt. Látogatásunk idején a tiranai reptér működését szimulálták.

Álpilóták műproblémával

Ahhoz, hogy a különböző kényszerhelyzetekre reagálhassanak a leendő légi irányítók, kitalált problémák kellenek. Ezeket egy szomszédos teremből repülési tapasztalattal rendelkező kollégák teremtik meg. Egy gép előtt ülve több repülőt irányítva hoznak létre megoldandó feladatokat. Ezzel tudnak az éles helyzetekre felkészülni az irányítók, akik nem jönnek majd zavarba, ha beteg utas van a gépen vagy eltérítenek egy járatot.

 

Egyre több a nő

Míg korábban volt, hogy egyáltalán nem dolgoztak hölgyek a légi irányításban, mostanra közel tíz százalékban képviseltetik magukat.

Kapcsolódó Cikkek