EUR: 307,70 Ft
CHF: 282,14 Ft
2017. május 29., hétfő
Magdolna

Arculatváltás az MVM-nél

A Közel-Keletet is meghódítja az MVM OVIT Zrt.

Folyamatosan bővül az MVM Csoport tagjaként működő MVM OVIT Zrt. külpiaci szerepvállalása. Az erős németországi jelenlét mellett elektromos hálózat-felújítási munkálatokat végeztek például Csehországban, hálózatvédelmi és irányítástechnikai rendszerek korszerűsítését Svájcban, most pedig egészen új piacra merészkedtek: egy vegyesvállalat alapításának utolsó fázisában tartanak Szaúd-Arábiában. A nemzetközi piacokon elért eredményekről és a továbblépésről Dr. Korom Norbert Lajos vezérigazgatót kérdeztük.

– Az MVM OVIT  nemzetközi szerepvállalása korábban kezdődött, a vállalat elődje már a nyolcvanas években meg tudta vetni a lábát Görögországban, Jordániában. Azóta milyen ütemben tudott bővülni a külpiaci tevékenység?

– Európa majd minden országában megfordultunk már, aminek az a magyarázata, hogy a kontinensen kevés vállalat képes arra, amire az MVM OVIT: hálózatok komplett struktúrájának gyártására és kivitelezésére. A részterületeken inkább akadnak konkurenseink, de nem sokan képesek egy projektet úgy, ahogyan mi, az ötlettől a megvalósulásig végigvezetni. A projektek pedig a komplexitás felé haladnak, ugyanakkor a beruházók szeretik ezeket egy kézbe adni, és az MVM OVIT erre kiválóan alkalmas.

Korom Norbert MVM OVIT Zrt. vezérigazgató ( Fotó: Sáfár Tibor)

Dr. Korom Norbert Lajos, az MVM OVIT Zrt. vezérigazgatója Fotó: Sáfár Tibor

– Említette, hogy Európa legtöbb országában ott voltak, ott vannak. De hol a legerősebb a jelenlétük?

– Nekünk a régióban kell a legerősebbnek lennünk. Az OVIT két alapvető tevékenységet végez. Az egyik a gyártás: elsősorban nagyfeszültségű oszlopok és készüléktartók  gyártásával foglalkozunk, aminek a legfontosabb piaca Németország, az export árbevételünk csaknem 53 százaléka itt keletkezik. E területen jelentős partnerünk még Ausztria. Foglalkozunk még  kazánok és hőcserélők előállításával is, ezen a területen jelenleg jóval kisebb a részesedésünk, de itt ugyanakkor erőteljesebb növekedést remélünk. A másik fő tevékenységünk a komplex kivitelezés – ez részben fedi a gyártást is, hiszen lehetőség szerint szeretünk saját oszlopokat telepíteni. Jelentős fejlődési lehetőséget látunk ebben a szegmensben is, elsősorban a német piacon, ahol az észak-déli hálózatfejlesztésben szeretnénk részt venni. Emellett a szlovén, a cseh és a nyugat-balkáni, tehát bosnyák, albán macedón piacokon látunk lehetőséget. Pillanatnyilag nem vagyunk aktívak korábbi partnerünk, az Egyesült Királyság piacán, ezt szeretnénk visszaépíteni, és én még nagy lehetőséget látok Skandináviában is.

– Mindezek mellett a vállalat kilépett az európai piacokon kívülre is…

– Így igaz. Van egy futó jordániai projektünk, de most nagy lehetőséget látunk a szaúd-arábiai jelenlétben is.

– Hogyan sikerült egy ennyire szigorú, sajátos törvényű piacra bekerülni?

– Szaúd-Arábia számára nyilván döntőek voltak az európai és közel-keleti referenciáink, de a konkrét lehetőség a kormányzati kapcsolatok erősödésével érkezett. Szaúd-Arábia – ha szabad így fogalmaznom – meghallotta az idők szavát. A híradásokban is hallani, hogy alapvető gazdasági átalakítás folyik az országban, egészen pontosan az olaj alapú gazdálkodásról a tudás alapú gazdaságra igyekeznek átállni, ami a következő bő húsz évben bőven nyújthat lehetőséget számunkra is.

– Ezek szerint nem egyetlen projektről van szó?

– Nem. A tárgyalások folynak, és ha a terveink szerint alakulnak, akkor olyan hosszú távú együttműködés alakulhat ki, amely akár egy szintet is emelhet az OVIT külpiaci teljesítményén.

– Ha egy vállalat ilyen különleges piacra lép ki, az különleges kihívásokat is jelent?

– Természetesen. Kimozdultunk a komfort zónánkból, de a sikerhez ilyen utak vezetnek.

– Milyen szolgáltatásokkal lesznek jelen a szaúdi piacon?

– Hálózatépítés, kazánépítés, erőmű rekonstrukció és erőmű beruházásban való részvétel – amiben a legjobbak vagyunk. És van ennek az együttműködésnek egy speciális területe, amely már túlmutat az OVIT-on, ami már az MVM kompetenciája: ez az atomerőművi együttműködés.

– Szaúd-Arábia a végállomás a Közel-Keleten? Vagy tovább megy az MVM OVIT?

– Tudni kell, hogy ebben a térségben nem lehet boldogulni helyi ismeretség, helyi támogató partner nélkül, akit Szaúd-Arábiában már megtaláltunk. Szaúd-Arábia számunkra belépő lehet a térség többi államába.

– Ön rövid ideje tölti be az OVIT vezérigazgatói tisztjét…

– …nagyon rövid ideje, két hete.

– Új vezetők mindig akkor érkeznek egy vállalathoz, amikor új típusú feladatokat kell megoldani. Így van ez most is? Ön vezeti tovább a céget a nemzetközi piacokon?

– Erre törekszem. Ugyanakkor nem titok, hogy az MVM Csoport egy másik vállalata, az MVM ERBE Zrt. vezérigazgatója is vagyok, ami egy mérnöki tervező vállalkozás. Az én feladatom az OVIT külpiaci pozicionálása mellett az, hogy segítsem egy integrált műszaki szolgáltató vállalat, vagyis egy nemzetközi szinten jegyzett EPC contractor létrejöttét. Ez már az MVM új stratégiájának a része, ami újabb lehetőség a fejlődésre, a hatékonyság növelésére és a továbblépésre. (x)

Címkék

Kapcsolódó Cikkek

  • Mérföldkövek az MVM külpiaci szereplésében

    Mérföldkövek az MVM külpiaci szereplésében

    Külképviseleti irodák nyitásával kívánja szereplését hatékonyabbá tenni a külpiacokon az MVM Zrt.. Moszkvában és Brüsszelben már megtörtént a nyitás, a következő állomás Pozsony.

  • Arculatot vált az MVM Csoport

    Arculatot vált az MVM Csoport

    Közel tíz év után vált arculatot a legnagyobb nemzeti tulajdonú energiaipari cég, az MVM Zrt. Dr. Bentzik Réka, az MVM Zrt. kommunikációs igazgatója a Lokálnak elmondta, a régi logó lecserélése azért vált szükségessé, mert a társaságcsoport mind üzleti stratégiájában, mind a vállalati kultúrában új irányt tűzött ki maga el.

  • Jó szelet fogott Berecz Zsombor az MVM-mel

    Jó szelet fogott Berecz Zsombor az MVM-mel

    Pontért utazik a Rio de Janeiró-i nyári olimpiai játékokra Berecz Zsombor. A magyar vitorlázó a Lokálnak adott interjújában arról is beszélt, hogy az augusztusi versenyen apróságokon múlik majd a végeredmény.

  • Ugrásra készül az MVM Csoport

    Ugrásra készül az MVM Csoport

    Az évtized végéig megduplázná és 200 milliárd forintra emelné az éves üzleti eredményét az MVM-Csoport – többek között erről is beszélt a Lokálnak adott interjújában Kóbor György.