EUR: 309,50 Ft
CHF: 289,18 Ft
2017. március 25., szombat
Irén, Írisz

Tech

Felejtse el, amit eddig tudott a bankolásról!

Könnyen lehet, hogy eddig ön is azok közé tartozott, akik inkább a fogorvost választották volna egy banki ügyintézés helyett. Örömmel jelenthetjük, hogy a digitalizáció a bankszektort is utolérte, és ha már így alakult, mindent fel is forgat fenekestül. Virtuális bankárok, képfelismerő hitelezés, jack dugós kártyaleolvasók. Vinnai Balázzsal beszélgettünk a jövőbeli bankolásról. 

Egy közelmúltban készült felmérés szerint az emberek 72 százaléka jobban szeret fogorvosi rendelőbe járni, mint banki ügyeit intézni. A megkérdezettek ezt legtöbbször azzal magyarázzák, hogy a banki teendők annyira frusztrálók, hogy ahhoz képest még egy foghúzás fájdalma is elviselhetőbb. A rossz tapasztalatoknak a digitalizáció vethet véget, amely a jelek szerint már a pénzügyeket is utolérte.

Vinnai Balázs is úgy látja, jelentős átalakulás kezdődött a bankszektoron belül, de azt is hozzátette, az itt kirajzolódó változások semmiben sem térnek el a más ágazatokban már jelen lévő folyamatoktól, legfeljebb csak valamivel később következtek be.

– A pénzügyi szegmensben zajló forradalmat FinTech néven ismerjük, a kifejezésen egyfajta pénzügyi technológiai fejlesztésdömpinget kell érteni – fogalmazott a Lokálnak az Informatikai Vállalkozók Szövetségének (IVSZ) elnökségi tagja. Ennek mértékét talán jól mutatja, hogy csak tavaly 50 ezernél is több szabadalmi terméket nyújtottak be a fizetési szektoron belül globálisan, a kifejezetten a banki tevékenységet érintő újítások száma pedig a 22 ezres határt súrolta.

okostelefon, bankolás, digitalizáció (Fotó: Profimedia)

Okostelefon és bankolás – nyerő páros? (Fotó: Profimedia)

A banki digitalizáció egyik fő jellemzője az okostelefonok térnyerése, az unió területén például már többen lépnek be a banki felületekre mobilról, mint számítógépről. Ennél is szembetűnőbb az okostelefonok térhódítása a fejlődő országokban, ahol gyakorlatilag kimaradt a pc-hullám és rögtön a mobilfejlesztésekre koncentrálódtak a kapacitások.

– Egyébként logikusan, hiszen utóbbi olyan lehetőségeket hordoz magában, amelyek nem érhetők el számítógépekről. Gondoljunk csak a mobilfizetésekre vagy a mobiltárcákra – hívta fel a figyelmet Vinnai Balázs.

Persze a hagyományos banki működést felülíró fejlemények nem csak a mobiltelefonokat érintik, más eszközök is megjelentek a felhasználók körében. Az egyik – leginkább scifi-szerű – készülék az okosóra, amelynek használatakor virtuális bankárokat lehet hanggal utasítani bizonyos pénzügyi műveletek elvégzésére. Az IVSZ elnökségi tagja hangsúlyozta: a fejlődés kapcsán nem a távoli jövő az érdekes, hanem a jelen, hiszen ezek a megoldások már részei a mindennapoknak.

– Arról van szó, hogy a bankolás már nem csupán a tranzakciók kezeléséről szól, hanem a személyes pénzügyi életünket is támogatja – mondta.

Mire kell gondolni? Például arra, hogy már nem saját magunknak kell megterveznünk a megtakarításainkat, hanem ezt már szolgáltatásként vehetjük igénybe. Ugyanez áll a kiadásainkra, amelyeket nem magunknak kell észben tartani, hanem kategóriánként csoportosítva, tételenként követhetjük majd, mire és mennyit költöttünk.

– Vagy ott van az a képfelismerő technológia, amely egy lefotózott tárgyról azonnal megmondja, hogy micsoda, hogyan tudom a leggyorsabban megvásárolni, milyen hitelt tudok lehívni hozzá, illetve mennyi ideig kell spórolnom, hogy a bevételeimhez képest elő tudjam teremteni az árát – sorolta Vinnai Balázs.

A digitalizáció lényege tehát a szolgáltatások bővülésében csapódik le leginkább, ez pedig óhatatlanul is konfliktust okoz a hagyományos bankok és az új piaci szereplők között. Klasszikus taxi versus Uber szituációról van szó, hiszen az amúgy túlszabályozott banki szegmens képtelen lekövetni a gyakorlatilag szabályok nélkül versenyző új típusú vállalkozásokat. Ugyancsak megemlítenénk néhányat közülük: a Square például egy teljesen átlagos jack dugós csatlakozású bankkártya-leolvasót fejlesztett ki, amely pillanatok alatt illeszthető gyakorlatilag bármilyen elektronikai eszközhöz. Használja is New York összes hotdog-árusa és valamennyi taxisofőrje is. De ott van a Transferwise, amely pedig abban utazik, hogy összepárosítja a különböző országokban élő ügyfelei átutalásait. Vagyis ha én Budapestről Berlinbe küldenék 100 eurót (durván 30 ezer forint), ugyanebben az időben valaki meg Dortmundból utalna Szolnokra ugyanennyit, akkor a pénz határokon átívelő utaztatása helyett mindkét országban egyszerűen csak átirányítják az utalásokat, és ezzel megspórolnak némi felszámolt banki díjat.

– A verseny véresen komoly, a Citi egy nemrégiben publikált jelentésében azt írja, a bankok 2023-ra bevételeik 17 százalékát bukhatják el, 10 éven belül pedig a banki alkalmazottak harmadát kirúgják a FinTech-cégek előretörése miatt – emelte ki az IVSZ elnökségi tagja. Egy mindenesetre biztos: a bankoknak fel kell készülniük az új kihívásokra, mint ahogy nekünk, felhasználóknak is érdemes résen lennünk.

Kapcsolódó Cikkek