EUR: 307,60 Ft
CHF: 265,19 Ft
2017. október 23., hétfő
Gyöngyi

Arculatváltás az MVM-nél

Jó szelet fogott Berecz Zsombor az MVM-mel

Pontért utazik a Rio de Janeiró-i nyári olimpiai játékokra Berecz Zsombor. A magyar vitorlázó jelenleg a spanyolországi Valenciában készül, ahol naponta hat-hét órát edz. A Lokálnak adott interjújában arról is beszélt, hogy az augusztusi versenyen sorsdöntő lehet a versenyzők fizikuma, és arra számít, hogy apróságokon múlik majd a végeredmény. Az egyik ilyen „apróság” a biztos háttér lehet, amely az MVM SE versenyzőjeként szerencsére adott a számára.

Berecz Zsombor, vitorlás (Fotó: MVM)

Fotó: MVM

– Attól hangos a média, hogy a brazíliai állapotok miatt máshol kellene lebonyolítani az olimpiát. Ön járt a helyszínen, valóban ennyire súlyos a helyzet?

– Tavaly az előolimpia kapcsán valóban megfordultam Rióban, és például a vitorlásverseny alatt találkoztam néhány furcsasággal. A víz szokatlanul koszos volt, olykor még állati tetemeket is kerülgetni kellett, egy német szörföző pedig húsevő baktériumtól fertőződött meg a kinn tartózkodása alatt. Ezzel együtt is az gondolom, hogy nincs akkora baj, a problémákra adott reakciók eltúlzottak. Tisztességesen fel kell készülni, erősíteni kell az immunrendszert és akkor a betegségek is elkerülhetők.

– Ön hol tart a felkészülésben?

– Jelenleg Spanyolországban, Valenciában edzem egy hatfős nemzetközi csapattal. Mindannyian egy hajóosztályban versenyzünk, kvázi egymást trenírozzuk. Jövő héten hazautazom, de csak néhány napra, hogy aztán Brazíliába repüljek, ahol egy egy hónapos edzőtábort csinálok végig már az olimpiai versenypályán. Az első éles futam aztán augusztus 8-án rajtol el.

– Milyen eredménnyel lenne elégedett Rióban?

– Egy pontszerző hely megcsípésével már kiegyeznék, ehhez minimum a 6. helyen kell végeznem. A pontszerzés apróságokon múlhat, hiszen a mezőny rendkívül kiegyensúlyozott: a 24 indulóból 15-en értek már el korábban dobogós helyezést világkupán vagy más nemzetközi versenyen. Az aznapi fizikai állapot sorsdöntő lehet.

– Ezen pontosan mit is kell érteni?

– A finn dingi hajóosztály talán a leginkább súlyérzékeny, a vitorlázó testsúlya ideálisan 95–102 kilogramm közötti. Mivel a hajók műszaki tudása nagyjából azonos és a technikai különbségek korántsem annyira élesek, mint mondjuk a Forma–1-es autók között, ezért a legtöbbször – pláne egy friss szélben – a versenyzők állóképessége a siker záloga. Úgy látom, hogy az olimpiai mezőny első fele hasonlóan gyors, vagyis Rióban is a fizikum dönthet.

– Az edzések is e köré épülnek?

– Sok időt töltünk a konditeremben, kisebb részt egyensúlyi gyakorlatokat végzünk, nagyobb részt pedig súlyzós feladatokat. Ezek mellett mindennap kihajózunk két-három órára, ahol különböző manővereket és versenyszituációkat tesztelünk. Egy átlagos tréningnap kilenc órakor indul és valamikor kora este ér véget.

Berecz Zsombor, vitorlázó, vitorlás (Fotó: MTI)

Fotó: MVM

– Milyen paraméterekkel bírnak ezek a hajók?

– A kategóriában kifejezetten kis méretű, 4,7 méter hosszú, mindösszesen 120 kilogramm önsúlyú hajók futnak. Az árbóc magassága 6,5 méter, a vitorlafelület pedig 10 négyzetméter. Mindez azt jelenti, ha valóban kedvező a széljárás, akkor 35-38 kilométer per órás sebességet is el lehet érni. Ez a csúcs inkább edzéskörülmények között reális, versenyeken ritkának számít.

– Hogyan zajlik a verseny? Egyáltalán milyen pályán vitorláznak?

– Összesen 10 előfutamot rendeznek, a 11. az éremfutam, vagyis a döntő. Az előbbiek során elért pontszámok alapján a mezőny első tíz versenyzője bejut a fináléba, ahol aztán eldől, hogy ki lesz a bajnok. A pálya kialakítása mindig egy kicsit ad hoc módon zajlik, hiszen az határozza meg, hogy éppen melyik irányból fúj a szél. Az azonban fix, hogy a táv durván egy óra alatt teljesíthető, a szervezők ennek megfelelően jelölik ki a rajtvonalat, illetve a fordulókat jelző bójákat. Ezeken kívül más épített eleme nincs a pályának, amelyet mindig a természet formál.

– Említette, hogy az olimpia mezőnye kiegyensúlyozott, de mennyire számít erősnek?

– Érdekes a helyzet, ugyanis hiába az olimpia a világ egyik legrangosabb eseménye, a szabályok miatt itt gyűlik össze a legkisebb mezőny a vitorlásoknál, egy országot ugyanis csak egy versenyző képviselhet. A finn dingi osztályban ez úgy néz ki, hogy 24-en állunk majd rajthoz Rióban, holott más nemzetközi futamokon 80-90 hajó szokott tolongani. Olyan hajósnemzetek, mint Anglia, Ausztrália vagy Új-Zéland több kiváló vitorlázót is ki tudnának állítani, de erre nincs lehetőségük. Így az olimpia ebből a szempontból könnyebb terep, mint akár egy világkupa is.

Néhány mondatban Berecz Zsomborról

  • 1986. április 26-án született Székesfehérváron
  • Első klubjába (Velencei-tavi VSI) 12 évesen igazolt
  • Bátyja is kiváló vitorlázó volt, ő kényszerűségből 20 éves korában visszavonult
  • Első vitorlását nagymamája építette neki egy horgászcsónakból
  • Első országos bajnokságán rögtön második helyet szerzett
  • A londoni olimpia után 2013-tól az MVM SE versenyzője
  • Legnagyobb eredményének az idei Európa-bajnokságon elért ezüstérmet tartja

– Nem ez az első olimpiája, ott volt Londonban és előtte Pekingben is. Viszont ez az első négykarikás játék, ahol finn dingi kategóriában indul. Miért fordított hátat a Lasernek?

– Mert elegem lett a koplalásból. A Laser osztályú hajó legfeljebb 82 kilogrammnyi versenyzőt tűr meg a hátán, miközben én 196 centiméter magas vagyok. A testzsírindexemet folyton három százalék alatt kellett tartanom, ami komoly erőpróbát jelentett. Az erre való odafigyelés teljesen leszívta az energiámat.

– Most tehát bátrabban ehet, de ezenkívül mi különbözteti meg egymástól a két kategóriát?

– A Laser úgynevezett one design hajóosztály, amely rögzített beállításokat jelent minden hajóra érvényesen. Változtatási lehetőség gyakorlatilag nincs, ezért valamivel monotonabb is vitorlázni. Ezzel szemben a finn dingi szabadon kalibrálható, hozzá is nyúlunk például az árbóchoz vagy akár a tőkesúlyhoz (schwert) is. Több gondolkodásra ad lehetőséget, és ez tetszik nekem.

– Mit kell tudni a mostani hajójáról?

– Először is azt, hogy remekül fest és kiválóan is megy, ráadásul vadiúj, tekintve, hogy két hónapja vehettem át. Az olimpiára saját fejlesztésű vitorlát is kap, szóval a feltételek adottak a jó szerepléshez. Neve még nincs, talán nem is lesz, inkább a nagyobb hajókat szokás elkeresztelni.

– Zsebbenyúlós projekt egy új hajó beszerzése?

– A mi kategóriánkban talán nem extrém módon, a mostani felszerelésem mindent egybevetve az ötmillió forintos küszöböt súrolja. Sokkal nagyobb anyagi ráfordítást igényel a versenyekre való eljutás, az utazás költségei, a hajó szállítása. Ez szponzorok nélkül nem is menne. Szerencsére nincs okom panaszra, az MVM SE versenyzőjeként biztos finanszírozás áll mögöttem, az egyesület gondoskodik az anyagiak előteremtéséről. Ráadásul a Magyar Vitorlás Szövetség támogatását is élvezem, vagyis stabil háttérrel rendelkezem.

– Elmondható ugyanez a hazai vitorlázás egészéről?

– Ketté kell bontani a kérdést. Összemérve magunkat a már említett vitorlásnemzetekkel, nyilván látszik egyfajta lemaradás, Magyarországon ma nem húzósport a vitorlázás. Viszont azt is tapasztalom, hogy egyre több gyerek száll hajóba, egyre ügyesebbek, és mintha megindult volna a fellendülés a sportágban. Ennek egyik motorja a Balaton, amely olyan iskolát jelent, amiből világszerte kevés van. Aki a tó trükkös, gyenge szelén megtanul vitorlázni, az bármelyik tengeren megállja a helyét.

Kapcsolódó Cikkek

  • Mérföldkövek az MVM külpiaci szereplésében

    Mérföldkövek az MVM külpiaci szereplésében

    Külképviseleti irodák nyitásával kívánja szereplését hatékonyabbá tenni a külpiacokon az MVM Zrt.. Moszkvában és Brüsszelben már megtörtént a nyitás, a következő állomás Pozsony.

  • Arculatot vált az MVM Csoport

    Arculatot vált az MVM Csoport

    Közel tíz év után vált arculatot a legnagyobb nemzeti tulajdonú energiaipari cég, az MVM Zrt. Dr. Bentzik Réka, az MVM Zrt. kommunikációs igazgatója a Lokálnak elmondta, a régi logó lecserélése azért vált szükségessé, mert a társaságcsoport mind üzleti stratégiájában, mind a vállalati kultúrában új irányt tűzött ki maga el.

  • Ugrásra készül az MVM Csoport

    Ugrásra készül az MVM Csoport

    Az évtized végéig megduplázná és 200 milliárd forintra emelné az éves üzleti eredményét az MVM-Csoport – többek között erről is beszélt a Lokálnak adott interjújában Kóbor György.