EUR: 309,16 Ft
CHF: 288,33 Ft
2017. január 21., szombat
Ágnes

Program

Orgonafesztivált rendeznek a Müpában

A Piarista Gimnázium kórusát kísérem egy continuo orgonán, 2015-ben

A koncertek mellett családi programok, orgonaépítő műhely és orgonasztorik is várják az érdeklődőket az Orgona10 fesztiválon a hétvégén a budapesti Müpában.

Az eseménysorozat Mácsai Pál színművész és Fassang László orgonaművész Orgona-sztorik sorozatának új előadásával nyílik szombaton. A műsorban felelevenedik az orgona története az aquincumi víziorgonától napjainkig, szó lesz a Müpa idén májusban 10 éves orgonájáról és az orgonairodalom legjavából hangoznak el tételek.

Szintén szombaton hallható a Frank Zappa-project, amelyben három francia muzsikus – Yves Rechsteiner orgonista, Henri-Charles Caget ütőhangszeres művész és Fred Maurin gitáros – az 1993-ban elhunyt amerikai rockzenész műveit adja elő nem szokványos hangszer-összeállításban. “A koncert nagyon izgalmasnak ígérkezik, mert noha világzenei és dzsesszprodukciók már szólaltak meg az orgonán, a rock és dzsessz-rock irányzat eddig nem szerepelt” – mondta el Fassang László Liszt Ferenc-díjas orgona- és zongoraművész az MTI-nek.

Kiemelte, hogy a rendezvénysorozat másik különlegessége Szabó Balázs orgonaművész átirata Bartók A csodálatos mandarin zenekari szvitjéből. Az esten Szathmáry Zsigmond Kodály Marosszéki táncainak saját változatát adja elő, majd Magyarországon első alkalommal hallható Szathmáry Mors et vita című műve. A két orgonista végül együtt játssza Liszt Les Préludes című szimfonikus költeményének erre az alkalomra készített közös átiratát a vasárnapi hangversenyen.

Az orgona nyitva áll más műfajok irányába, emellett a szimfonikus zenekart egymaga képes helyettesíteni, így nagyon érdekes vetülete olvasható le az egyébként jól ismert Bartók-, Kodály- és Liszt-műveknek – hangsúlyozta Fassang László, hozzátéve: valószínűleg sok orgonista rájött az utóbbi évtizedekben, hogy nyitni kell a közönség felé. Ez tapasztalható Magyarországon is, és a Müpa orgonája ennek egyik szimbóluma. Itt a közönség rendszeresen, közvetlen közelről találkozhat a hangszerrel, amelyre a templomokban ritkán nyílik lehetőség, ezáltal az orgonának más arca is megismerhető.

Kitért arra is, hogy ismer olyan fiatalokat és gyerekeket, akik beleszerettek az orgonálásba, és az érzés annyira erős, hogy leküzdik az akadályokat. Megtalálják az apróbb feladatok megoldásának az örömét gyakorlás közben és rátalálnak arra, hogy ezzel valami teljesen egyénit tudnak adni a közönségnek.

A művész úgy fogalmazott, hogy “a kotta csak utalás egyfajta gondolatrendszerre, amelyet a zeneszerző lejegyzett és ezt mindenki a saját egyéniségének, tehetségének a mértéke szerint, teljesen egyéni módon tudja újra és újra előhívni.” Rámutatott: bizonyos szempontból orgonán szinte könnyebb játszani, mint például egy hegedűn, vagy egy komplikáltabb fúvós hangszeren. Így elmondható, hogy orgonán sokkal látványosabb eredményt lehet elérni, mint egy másik szólóhangszeren, de a munka semmiképpen nem kerülhető meg. “Ennek pedig akkor van értelme, ha nem munkaként éli meg az ember, hanem egy nagyon fontos és szeretett tevékenységként” – hangsúlyozta Fassang László.

Az orgonafesztiválon vasárnap ingyenes programok, gyerekeknek szóló OrgonaExpedíció, orgonaépítő műhely és interaktív előadás várja a családokat. Tárlat nyílik az orgona első tíz évéről és összeállítás látható a Müpa orgonahangversenyeinek felvételeiből.

Elekes Zsuzsa és Pétery Dóra koncertje Bach életművéből nyújt keresztmetszetet, majd a 20. századi protestáns egyházi zene legjelentősebb alakja, Gárdonyi Zoltán műveiből szólal meg válogatás fia és unokája tolmácsolásában, a Cantabile Regensburg Énekegyüttes közreműködésével. A fináléban a párizsi Notre-Dame két címzetes orgonistája játszik és fellép a Matthias Beckert vezette Cantabile Regensburg Énekegyüttes is.

A Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem 6712 síppal, 92 regiszterrel és 5 manuállal felszerelt orgonája 2016 májusában lett tíz éves. A Pécsi Orgonaépítő Manufaktúra és a stuttgarti Orgelbau Mühleisen együttműködésében, a német és francia romantika korabeli hangszertervezési hagyományok figyelembe vételével megépített hangszert 2006 májusában avatták fel.

Kapcsolódó Cikkek

  • Ikonikussá vált a Kislány a pokolban holokauszt monodráma

    Ikonikussá vált a Kislány a pokolban holokauszt monodráma

    Január 25-én tartja következő előadását a Kazán István Kamaraszínház, amely Sárdi Mária: Kislány a pokolban című életrajzi könyvéből készült. Tíz éve töretlen sikert arat a nézőknél de csak ritkán lehet látni, mert mint Kriszt Lászlótól, a darab rendezőjétől megtudtuk, nincs nagy igény a holokauszt drámákra, ezért játsszák csak ritkán, de amiket előleg megnézett, azokról is lesújtó volt a véleménye.

  • Reformáció 500: Élőben adja a közmédia az emlékév megnyitóját

    Reformáció 500: Élőben adja a közmédia az emlékév megnyitóját

    A közmédia közvetíti a reformáció 500. évfordulója alkalmából meghirdetett emlékév központi megnyitóját. A kilencvenperces, több művészeti ágat felvonultató ünnepség péntek délután öt órakor kezdődik a Művészetek Palotájában (Müpa), és fél hattól, csúsztatott élő adásban lesz követhető az M5 és a Duna World műsorán.