EUR: 307,73 Ft
CHF: 267,38 Ft
2017. október 17., kedd
Hedvig

Külföld

Teljes a káosz Franciaországban

A francia szakszervezetek és a diákmozgalmak felhívására országszerte ismét felvonulásokkal tiltakoznak csütörtökön a munkajogi reform ellen, miközben az olajfinomítókban, a kikötőkben és az atomerőművekben folytatódik a CGT szakszervezeti konföderáció által meghirdetett sztrájk. A tiltakozók a törvény visszavonását követelik.

Két hónapon belül nyolcadik alkalommal hívták tüntetni a munkavállalókat a törvénytervezet ellen, amelyet Francois Hollande államfő ötéves mandátuma legfőbb reformjának tekint, azt állítva, hogy a reform révén csökkenteni lehet a 10 százalék feletti munkanélküliséget. A szakszervezetek június 14-re már meghirdették a kilencedik országos tiltakozónapot is, egyetlen hatalmas nagygyűléssel Párizsban.

Manuel Valls miniszterelnök csütörtökön először mutatott hajlandóságot arra, hogy engedjen a tüntetők követelésének: azt mondta, hogy elképzelhető a törvény szövegének módosítása.

“Lehetnek módosítások, javítások” – fogalmazott a miniszterelnök a BFM hírtelevízióban. A reform teljes visszavonását ugyanakkor kizárta. A kormányfő a törvény szövegének második cikkelyére utalhatott, amely a legtöbb vitát váltotta ki az ellenzők körében, és amelynek az eltörlését a héten már a kormányzó Szocialista Párt is javasolta a kormánynak.

Miközben a tüntetéseken a részvétel csökkenő tendenciát mutat (március 31-én voltak a legtöbben: rendőrség szerint 390 ezren, a szervezők szerint 1,2 millióan tiltakoztak), a CGT egy hete az energiaszektorban meghirdetett sztrájkokkal próbálja rábírni a kormányt a reform visszavonására. Philippe Martinez, a legnagyobb francia szakszervezeti tömörülés vezetője szerdán már általános sztrájkra szólította fel a franciákat.

A nyolc franciaországi olajfinomítóból csütörtökön ötben teljesen vagy részlegesen szünetelt a termelés, az üzemanyag-tározók korábbi elfoglalása miatt a benzinkutak 30 százalékánál akadozott az ellátás, s ahol lehetett tankolni, ott hosszú sorbanállásra kényszerültek az autósok. Ugyanakkor csütörtökön már nem korlátozták a lakossági fogyasztást 19 északnyugati megyében, ahol az elmúlt napokban a legsúlyosabbnak mutatkozott a benzinhiány.

A CGT szeretné elérni, hogy a lakossági áramellátás 75 százalékát biztosító nukleáris erőművekben is leálljon a termelés.

Marie-Claire Cailletaud, a CGT szóvivője csütörtökön azt mondta, hogy mind a 19 erőműben megszavazták a dolgozók a sztrájkot, és 12-ben már szerda éjszaka csökkent a termelés, máshol a nap folyamán lép életbe a munkabeszüntetés.

Elemzők szerint kizárt annak a kockázata, hogy a háztartások sötétbe boruljanak, miután az ország vízerőművekkel és jelentős gáztartalékkal is rendelkezik, s ezekkel, valamint az import révén kompenzálni lehet a kieső áramtermelést.

“A CGT nem tudja leállítani az országot, nem a CGT határozza meg a törvény szövegét” – mondta Manuel Valls, aki ismételten a szakszervezetek felelőtlenségére hívta a figyelmet. “Ez az ország időnként a saját konzervativizmusától haldoklik, attól, hogy képtelen a reformokra” – tette hozzá a kormányfő, aki óva intette a szakszervezeteket attól, hogy hosszú távon veszélyeztessék a francia gazdaság működését. Elemzők szerint ennek veszélye egyelőre nem áll fenn, a kialakult szociális konfliktus viszont egyértelműen negatív hatással van az ország imázsára és a turizmusra.

Az olajfinomítók sztrájkja miatt a kormány már megnyitotta a stratégiai tározókat, amelyek olajmennyisége 115 napra elegendő. Ezekből három napi fogyasztásnak megfelelő mennyiséget használtak el. Erre a kormány tájékoztatása szerint nem azért volt szükség, mert nem áll rendelkezésre több üzemanyag, hanem azért, hogy gyorsabban lehessen újratölteni a benzinkutakat. A múlt héten kezdődött konfliktus kezdete óta ugyanis a lakossági üzemanyag-fogyasztás négy-ötszörösére emelkedett. A CGT egyébként a kikötők elfoglalásra is felszólította a munkavállalókat, válaszul arra, hogy a rendőrség előző nap erővel “szabadította fel” az olajtározókat.

Csütörtökön a tömegközlekedésben is folytatódott a sztrájk. A vasutasok tíz százaléka csatlakozott a munkabeszüntetéshez, ezért a vonatoknak csak a háromnegyede közlekedett, a légiirányítók sztrájkja miatt pedig a párizsi Orly repülőtéren törölték a járatok 15 százalékát. A párizsi metróban június 2-án kezdődik határozatlan idejű sztrájk.

A munkajogi reformot a parlamenti szavazás megkerülésével hirdették ki. Az intézkedéscsomag egyik legfőbb eleme a munkaidő rugalmasabbá tétele a vállalatokon belüli belső egyeztetésekkel, valamint az elbocsátások szabályozásának könnyítése. Bírálói szerint a reform túlságosan is kedvez a munkaadóknak, és fokozhatja a munkavállalók kiszolgáltatottságát.

Az Ifop közvélemény-kutató intézet csütörtökön közzétett felmérése szerint a franciák 62 százaléka szerint “indokolt” a reform elleni tiltakozás.

Kapcsolódó Cikkek