EUR: 309,23 Ft
CHF: 288,95 Ft
2017. március 30., csütörtök
Zalán

Belföld

A büntetés mindenkinek macera

A közvélekedéssel ellentétben nem büntetni akar, hanem a jogkövető magatartást szeretné elősegíteni a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. – mondta el a Lokál Extrának adott interjújában Kibédi-Varga Lajos. A szervezet szóvivője azt is megemlítette, hogy a külföldi behajtócégekkel kötött megállapodás eredményeképp ma már a külhoni bliccelők sem úszhatják meg a felelősségre vonást a magyar utakon.

– Lassan itt a nyaralási szezon, fél Európa pedig a magyar utakon közlekedik majd. Készülnek rá?

– Tény, hogy a nyári szezonban jelentősen nő az autópályák forgalma, az emberek nyaralni indulnak, és a vendégmunkások nagy része is ilyenkor kel útra. A díjköteles utakon autózóknak szeretnénk segítséget nyújtani abban, hogy tisztában legyenek a rájuk vonatkozó, díjfizetéssel kapcsolatos szabályokkal. Ezért a legforgalmasabb időszakokban évről évre tájékoztató kampányt folytatunk.

Már biztosan hegyezik a ceruzát a csekkek kitöltéséhez…

– Szeretném azt a tévhitet eloszlatni, hogy a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) célja a büntetés volna. Alapvető törekvésünk a jogkövető magatartás elősegítése, ráadásul az állami költségvetés bevételi elvárásai a beszedett útdíjra vonatkoznak, nem a kiszabott büntetésekre. Az e-matricák ügyében induló pótdíjas ügyintézés jelentős erőforrásokat köt le, ezért mi is akkor örülünk, ha az autós tisztában van a szabályokkal, és ennek megfelelően váltja meg az e-matricáját vagy fizeti meg a HU-GO e-útdíjat.

Melyek volnának ezek a szabályok?

– A legfontosabb tudnivalókat két mondatban össze lehet foglalni: az e-matricát mindig a díjköteles útszakaszra való felhajtás előtt (praktikusan az utazás előtt) kell megváltani. Továbbá még a kifizetés előtt célszerű ellenőrizni a rendszám, felségjelzés, díjkategória-besorolás és az érvényességi idő helyességét.

Kibédi - Varga Lajos, Nemzeti útdíjfizetési szolgáltató szóvivő 2016.06.10 Fotó: Mészáros Diána

Kibédi-Varga Lajos, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. szóvivője (Fotó: Mészáros Diána)

Mi a leggyakoribb felhasználói tévesztés?

– A díjkategória megadásánál rontanak a legtöbben. Ezek még tavaly januárban változtak, mégis sokan a mai napig D1-ben váltanak jogosultságot a D2-be átsorolt gépjárművükre. Ez pedig ugyanúgy jogosulatlan úthasználatnak minősül, mint ha nem vásároltak volna e-matricát. A másik jellemző felhasználói hiba a rendszámtévesztés. Jó tudni, hogy vásárláskor az adatok megadása és a kifizetés előtti ellenőrzés az autós feladata és felelőssége, nem lehet később azzal védekezni, hogy „a kutas rontotta el a rendszámot”. Szerencsére a jogszabály lehetőséget biztosít a rendszámtévesztés utólagos korrigálására, feltéve ha legfeljebb három karakter nem stimmel.

Nyugtasson meg, ugye online is el lehet intézni ezeket az ügyeket?

– Jelenleg is azon dolgozunk, hogy ügyfeleink igényeit figyelembe véve fejlesszük tovább a hazai útdíjszedési rendszert, amelynek egyik fontos eleme az elektronikus ügyintézés. Az adatvédelmi szempontok miatt személyes jelenlétet igénylő ügyeket az országszerte 18 helyen megtalálható ügyfélszolgálati irodáinkban lehet intézni, ezek közül három Budapesten és környékén található. Érdemes tudni, hogy ezekben az irodákban szlovén, cseh és osztrák autópálya-matricát is árulunk. Megsúgom, már tárgyalunk a román autópálya-matrica forgalmazásáról is.

Sokan bliccelnek?

– A jogosulatlan úthasználók aránya a teljes forgalom durván 3-4 százalékát teszi ki évente. Ez európai mércével is pozitív. Szeretném azt a városi legendát is eloszlatni, miszerint elég, ha utólag intézzük el az e-matrica beszerzését. Ez nem így van! Amint felhajtunk a díjköteles szakaszra, már rendelkezni kell jogosultsággal. Az ellenőrzés valós idejű, azaz a rendszer azonnal látja, hogy a kamera alatt elhaladó autónak abban a pillanatban van-e érvényes úthasználati jogosultsága. A 110 kontrollkapu, 50 ellenőrző autó tökéletesen lefedi a díjköteles úthálózatot, az ellenőrzés alól gyakorlatilag lehetetlen kibújni.

Hiába, ha a külföldi autósok megússzák a fizetést…

– Ez sincs már így, amióta külföldi behajtócégeken keresztül járunk el a külhoni bliccelőkkel szemben. A korábbi egy-két százmilliós pótdíjbevétel ezzel a lépéssel egymilliárd fölé ugrott tavaly. Lehet ezzel vitatkozni, de a legfontosabb számunkra, hogy minden jogkövető közlekedőt megvédjünk, például a szándékosan ügyeskedő külföldiekkel szemben. Ezt a gyakorlatunkat a külföldi bíróságok is elismerik, vannak már peresített és megnyert ügyeink Ausztriában és Németországban is. Eddig 22 országban bírunk ilyen partnercéggel, és úgy néz ki, hogy hamarosan Romániában is elindul egy ilyen együttműködés.

Van más terület, ahol szintén terveznek előrelépni?

– Az útdíjfizetéshez kapcsolódó szolgáltatások mellett az ellenőrzés hatékonyságát is szeretnénk tovább javítani. Már teszteljük azt a megoldást, ami lehetővé teszi, hogy a mérőautóink ne csak állva, hanem haladás közben is képesek legyenek a gépjárművek jogosultságát megvizsgálni.

Kapcsolódó Cikkek