EUR: 305,23 Ft
CHF: 275,92 Ft
2017. július 20., csütörtök
Illés

Tech

A digitalizáció rátörte a kaput az autóiparra

Ugyan a KPMG már zsinórban tizenhetedik éve készíti el a globális járműiparról szóló felmérését, a tanulmányfüzet ekkorát talán még egyszer sem szólt. A vizsgálatból ugyanis világosan kiderült, hogy az autógyártás, ahogyan eddig megszoktuk, a végéhez közelít, a helyébe pedig belép a digitalizáció. Lépéselőnyben a BMW, a többiek csipkedhetik magukat.

Fotó: Profimedia.hu

Fotó: Profimedia.hu

A hagyományokhoz híven a KPMG idén is – sorozatban tizenhetedik alkalommal – letette az asztalra nagy autóipari felmérését. A tanulmány célja, hogy feltérképezze azokat a trendeket, amelyek meghatározzák a szektor következő 10-15 évét. Ahhoz, hogy egy ilyen vizsgálat hiteles legyen, azokhoz kell fordulni válaszokért, akik valóban a tűz közelében ülnek, a kutatás készítői pedig így is tettek: a tanulmány 38 ország 800 iparági felső vezetőjének részvételével született meg, és hogy ne csak a szakma érvényesüljön, a kiértékelt adatokhoz hozzácsapták még 2100 vásárló véleményét is. A tág fókusznak meg is lett az eredménye.

A felmérés ugyanis óriási meglepetést hozott, világosan kiderült belőle, hogy az iparág krémjének több mint fele úgy gondolja, hogy a hagyományos autógyártás leáldozóban van.

– A legfontosabb trend a szektorban a konnektivitás (összekapcsolhatóság), illetve a digitalizáció térnyerése, ez a hullám pedig 2025-ig biztosan kitart – olvasható a kiadványban. Ez a határozott álláspont azért is meglepő, mert egy évvel korábban ugyanezek a szempontok csupán a tizedik helyre futottak be, most viszont nem látszik náluk hangsúlyosabb. Az egyes trendek közül a fontossági sorrendben a második pozíciót az alternatív hajtástechnológia, azon belül is a hibrid hajtás előretörése szerezte meg, míg a dobogó legalsó fokára – hat helyet javítva – az elektromos üzemű megoldás került. Eközben a fejlődő piacok növekedése, vagy a belsőégésű motorok további reszelgetése – nem beszélve a moduláris előállításról és a nyugat-európai gyártás racionalizálásáról – már nem izgatta különösebben a megkérdezetteket, jóllehet tavaly még ez utóbbiak végeztek a lista élén.

elektromos autó, elektromos töltő (Fotó: Profimedia.hu)

Fotó: Profimedia.hu

– Az idei felmérés másik nagy eredménye, hogy a kapott válaszok alapján úgy tűnik, a termékközpontúságról áttolódott a hangsúly a szolgáltatás-központúságra – erre már Mácz Ákos hívta fel a figyelmet. Az Informatikai Vállalkozások Szövetségének (IVSZ) társadalmi kapcsolatokért felelős igazgatója szerint tíz éven belül az autóipari cégek jelenlegi ügyfélkapcsolati rendszere totálisan bedől, helyettük pedig a különböző infokommunikációs vállalkozások „tartják” a kapcsolatot az ügyfelekkel. – A konszernek lomhák, az innováció kívülről érkezik, ezt már ők is felismerték. A kérdés csak az, hogy ki tudja a leghamarabb meglovagolni a fejleményeket – vetette fel.

Nos, egyelőre úgy néz ki, hogy a BMW-nek és a Toyotának áll a zászló, legalábbis az autógyárak vezetői szerint. Úgy látják, hogy 2025-ig az elektromos hajtás és az önvezető technológia fejlesztésének területén a német és a japán óriás számít majd a két legmeghatározóbb szereplőnek. A Tesla csak harmadiknak futott be, olyan „úttörő fejlesztőként”, amely komoly eredményeket érhet el az elektromos hajtás területén. Ez az értékelés azért is szemet szúró, mert jelenleg egyetlen olyan jármű van, amely akár 500 kilométeres táv megtételére is képes tisztán elektromos hajtással, és ez nevezetesen pont egy Tesla. Hiába, a véleményformálók szerint a bajor boszorkánykonyhában készül valami.

Hogy mi, az persze ipari titok, de tippjeink azért vannak. Az egyes hajtástechnológiák közül ugyanis a hibrid ért fel a csúcsra, ebbe a megoldásba fektetik most a legtöbb pénzt a járműipar szereplői. Rögzítsük: a 2015-ös győztes ebben a kategóriában a méretcsökkentett vagy feltöltéses belsőégésű motor volt, amely most az ötödik pozícióig zuhant. (Persze, a Volkswagen-botrány nyilván nem tett jót a hagyomány motorok megítélésének.) A második helyre a tisztán akkumulátoros elektromos hajtás, míg a harmadik helyre a kiterjesztett hatótávolságú elektromos hajtás került.

Mácz Ákos azt mondja, valahol érthetetlen, hogy miért kellett 2016-ig várni ahhoz, hogy az autóipari trösztöknek leessen a tantusz. – Évek óta látszik, hogy a vásárló azonnali, online megoldásokat akar, erre pedig nem a szakszervizek képesek, hanem egyedül a digitalizáció – húzta alá. Már csak azért is, mert ez az irány képes arra, hogy például a vezetés során termelődő, egyelőre felhasználatlan adattömeget kezelni tudja. Ezeknek az információknak nem csupán a vezetési szokások megismerése kapcsán van jelentősége, hanem például a közlekedésbiztonság terén is. Ha ezeket az adatokat rögtön és a jó helyre továbbítják, lehetségessé válik, hogy olyasmit is megtudjunk az autónkról, ami eddig elképzelhetetlen volt. Például hogy melyik alkatrésznek milyen az állapota és hogy bizonyos forgalmi szituációkban hogyan érdemes sofőrként reagálni.

Az IVSZ igazgatója szerint tény, hogy a digitalizáció elől nincs menekvés. Aki ezt hamarabb felismeri, az nyer. – Ezért is biztató lépés, hogy a magyar kormány önvezető járművek tesztelésére alkalmas pályát épít, ez egyedülálló projekt Kelet-Közép-Európában. Ezzel Magyarország magához csábítja az innovációt – értékelt.

Kapcsolódó Cikkek