EUR: 307,50 Ft
CHF: 282,97 Ft
2017. május 28., vasárnap
Emil, Csanád

Belföld

Az MFB és Lázár kezében a Simicska-milliárdok sorsa?

Az MFB és a Miniszterelnökség döntése érdekes helyzetjelentést adhatna a centrális erőtér oligarchafrontjának pillanatnyi viszonyairól – írja a mandiner.hu.
A mandiner.hu felidézi, hogy az Átlátszó szerint ötmilliárdos osztalékot fizetett a Közgép a 2015-ös eredménye után. A portál szerint, a közzétett beszámoló, amelyre a Közgép 5 milliárdos osztalékfizetését alapozzák az Átlátszónál, nem bizonyítja, hogy a cég ki is fizette, ki is fizethette azt a bizonyos osztalékot. Szerintük az Átlátszó által illusztrációként használt közgépes közgyűlési jegyzőkönyv kivonatából – ami az adózott eredmény felhasználásáról szól – az derül ki, hogy tavalyi 9,6 milliárdos adózott eredményéből a Közgép szeretne 5 milliárd osztalékot fizetni részvényeseinek. Ott szerepel azonban az a fontos kitétel is, hogy az osztalékfizetés az MFB Magyar Fejlesztési Bank Zrt. írásbeli hozzájárulásához kötött.

Ennek története 2012-re nyúlik vissza, amikor az MFB 34 milliárdos hitelkeretre szerződött a Közgéppel, de a hitelfelvétel pontos részletei nem ismertek. Az állami tulajdonú bank a nemzeti pénzügyi szolgáltatásokért és postaügyekért felelős államtitkár alá tartozik. A Mandiner szerint Németh Lászlónéra már korábban, fejlesztési miniszterré való kinevezésekor is Simicska-emberként utalgatott a sajtó, azonban neki van egy felettese is, akit Lázár Jánosnak hívnak.

A Mandinerhez érkezett egy titokzatos levél, mely szerint egy igen erős kormányzati szereplő blokkolta a Közgép osztalékfizetését. Ezért megkeresték az MFB-t: hozzájárultak-e a Közgép osztalékfizetéséhez. Onnan a Miniszterelnökséghez irányították őket, majd azt a választ kapták, hogy az MFB szerint banktitkot sértenének, ha válaszolnának a kérdésre. Ezek után a Közgépet is felkeresték: ki tudták-e fizetni az osztalékot, annak kifizetéséhez hozzájárult-e az MFB? Erre a kérdésre sem kaptak választ, a társaság sajtósa csütörtök este már nem is ígérte biztosra, hogy kapni fognak. A Mandiner által megkérdezett jogi és számviteli szakértők szerint a nyilvános beszámolókból csak egy év múlva fog kiderülni, hogy kifizették-e, kifizethették-e Közgépnél az 5 milliárdos osztalékot a tulajdonosnak.

A kérdéses közgyűlési határozat 2016. március 22-én, több mint két hónapja született, s bár erre a Közgépet semmi sem kötelezi, maguk tartották fontosnak jelezni a dokumentumban, hogy a kifizetéshez az MFB engedélye is kell. Ilyen kitételt a 2014-es évről szóló határozat még nem tartalmaz, pedig akkor is szükség volt az MFB-s jóváhagyásra.

A portálnak tehát azt, hogy a március 22. óta Lázár János Miniszterelnöksége, a tárcánál pedig Németh Lászlóné felügyelete alá tartozó MFB engedélyezte vagy esetleg megtiltotta-e az osztalékfizetést, sem a Közgép, sem az MFB nem árulta el.

Kapcsolódó Cikkek