EUR: 304,93 Ft
CHF: 276,87 Ft
2017. július 24., hétfő
Kinga, Kincső

Egyéb XXI.kerület XXIII.kerület

Retró halsütő a kompházban

Ma már az M0-s híd köti össze Csepelt és Budafokot, korábban komp, később pedig BKV-kishajó szállította az utasokat és a munkásokat a Duna két partja között. Gyermekkoromban mi is gyakran a vízen át mentünk Budafokról Csepelre a rokonokhoz, és vissza. A szerény körülmények ellenére is nagyon élveztük a kishajókat, amelyek a hét törpéről voltak elnevezve. Most halsütöde üzemel az egykori kompházban. Erre is kíváncsiak voltunk.

Csepelen a Rózsa utcában kötött ki a hajó, ez volt a nehezebb út, mert innen elég sokat kellett gyalogolni földúton is a buszig, amely elvitt a Vízmű-lakótelepig. A vadregényes helyen nem is igen mertünk sötétedés után közlekedni. Mindenesetre jó buli volt, és visszafelé már pillanatok alatt ott voltunk a Budafok Vágóhíd utcai buszmegállónál. Az emlékeimben kicsit félelmetes, izgalmas kompházban most sült hal készül, és a hajdani kikötő retró büféként üzemel.

– Az én sült keszegemért Csepelről is átjárnak, igaz, most már busszal, bringával vagy autóval. Szívesen jönnek ide nosztalgiázni az emberek mind a két partról, itt kiülhetnek a fák alá, nézhetik a régi kikötőt és beszélgetnek egy jó sült hal mellett – mondta a Kompház büfé szakácsnője, akinek a sült keszegét mi is megkóstoltuk. Aki kompozott valaha Budafok és Csepel között, annak ajánljuk, nézze meg, mi van a kompház körül. Aki pedig még sosem járt errefelé, ne hagyja ki, hogy egyszer átruccan ide!

Csepel–Budafok komptörténete

Garbóci László helytörténész a Lokál Extrának elmondta, 1928-ban Budafok városa a 10.120/1928. sz. határozatával haszonbérleti szerződést kötött a révjog gyakorlására Nun József magánszeméllyel.

– Ennek értelmében a személyforgalmat motoros kishajóval, a közúti forgalmat komppal bonyolították le Budafok és Csepel között. Az 1948. évi államosításokat követően, valamint Budafok 1950. évi fővároshoz való csatolása után még egy évig Nun József, illetve a családja bonyolította le a forgalmat. 1951-ben a személyforgalmat a Kishajózási Vállalat kezelésébe adták, a kompjáratot pedig végleg megszüntették. A 20 személyes (Nun motoros) átkelőhajó reggel 6 és este 8 óra között üzemelt, a felnőttjegy 32 fillér, a gyerekjegy 20 fillér, a munkás hetijegy 1 pengő 80 fillér volt 1933-ban – tájékoztatott Garbóci László.

KÉP a Tudor kishajóról

Később Budafok-Hárosnál komp helyett a BKV üzemeltetett kishajót, egy megállóval feljebb pedig Budafok-Belváros és a Csepel Vas- és Fémművek között járt az átkelő, a csepeli kiszálláskor BKV-jegy vagy -bérlet helyett gyári belépőt kért a révkalauz. A gyári átkelőt a nyolcvanas évek közepén szüntették meg, a hárosit körülbelül tíz évvel később, miután átadták az M0-s út déli Duna-hídját. Az utolsó, hivatalosan Budafok, Vágóhíd utca–Csepel, Rózsa utca között közlekedő BKV-kishajó 1992-ben úszott, helyébe a 138-as busz lépett.

Kompház retro22

A Kompháznál árnyas fák alatt eszegethetünk a Duna parton

Kompház komp22

Itt kötött ki a hajó a Vágóhíd utcánál

Kompház Vera

Vera keszegéért Csepelről is átjönnek Budafokra

Kompház keszeg még22

Keszeg és pisztráng, mi szem-szájnak ingere

Kompház22

A mentőőv már csak dekoráció

Kompház büfé22

Büfé a kompházban

Kompház bicajos22

Bringával is jönnek a vendégek

Kapcsolódó Cikkek