EUR: 307,92 Ft
CHF: 266,00 Ft
2017. október 19., csütörtök
Nándor

Életmód

Töltsön egy fröccsöt!

A fröccs igazi magyar ital, a nyári lazulások elengedhetetlen kelléke. A bor és szódavíz mennyisége alapján különféle fröccsök léteznek, többségüknek irodalmi gyökerei vannak, hiszen már a szó keletkezését is Vörösmartynak köszönhetjük. A leginkább kedvelt fröccsbor az olaszrizling, de népszerű a cserszegi fűszeres, az irsai olivér, és egyre többen isznak fröccsöt rozéból. A hatalmas karriert befutott ital folyamatosan képes megújulni: az idei sláger a fröccskoktél.

Friends having a picnic with wine in a park, Image: 279995233, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: yes, Credit line: Profimedia, Wavebreak

. A hatalmas karriert befutott ital folyamatosan képes megújulni (Profimedia)


Kiütötte a spriccert

Fáy András fóti pincéjébe hívta szüretre 1842. október 5-én Vörösmartyt és néhány barátját. A barátok között ott volt Jedlik Ányos is, aki nemcsak az elektromosság nagy tudósa volt, hanem a szódavíz nagyipari alkalmazásának magyar feltalálója is. Jedlik itt mutatta meg barátainak a világ legelső szódásüvegét, majd elkészítette a Fáy-birtokon a legelső fröccsöt, amelyet németesen spriccernek nevezett el. Vörösmartynak azonban nem tetszett ez az elnevezés,  helyette találta ki a fröccs szót. Később a Fóti dal című költeményében így írta le a szódával hígított bort: „fölfelé megy a borban a gyöngy”.

 

Handsome brewer checking at a wine bottle in a brewery, Image: 280009292, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: yes, Credit line: Profimedia, Wavebreak

A jó fröccshöz jó bor kell ( Profimedia)

Kezdjük az alapoktól! 

Kisfröccs – 1 dl bor/1 dl szóda

Nagyfröccs – 2 dl bor/1 dl szóda

Hosszúlépés – 1 dl bor/2 dl szóda

Házmester – 3 dl bor/2 dl szóda

Viceházmester – 2 dl bor/3 dl szóda

Puskás-fröccs (magyar–angol) – 6 dl bor/3 dl szóda

Krúdy-fröccs 9 dl bor/1 dl szóda

Ady-fröccs (4Fenyő-fröccs) – 2 dl bor/2 dl szóda + egy öntet bodzaszörp

Újházy-fröccs 2 dl bor/1 dl uborkalé

Welcome drinks, Canouan Island, Saint Vincent, Caribbean, Image: 88627902, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, imageBROKER

Ananészos fröccskoktél (Profimedia)

Csajos koktélok

Málnás rozékoktél : készítsünk egy rozé hosszúlépést, szórjuk meg friss málnával, és erdeigyümölcs-sziruppal vagy málnaszörppel ízesítsük.

Chardonnay-s ananászkoktél : Chardonnay-ból készített hosszúlépéshez tegyünk egy kis vaníliaszirupot, ananászlevet és lime-ot.

 Rumos kiütés: Mixerben rázzuk össze a frissen facsart citromlevet, fehér rumot és egy deci olaszrizlinget, csorgassunk bele mézet és spricceljünk rá 2 dl szódát, végül szúrjuk meg mentalevéllel.
, Image: 249952894, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: yes, Credit line: Profimedia, Alamy

( Profimedia)

A tisztelettudó szóda

Egy mondás szerint, aki a borba vizet tölt, az egyéb galádságokra is képes. A szóda azonban „felmentést” kapott, mert tiszteli a bort, vagyis nem ront a zamatán, hanem egy teljesen más italt hoz létre belőle. Jedlik így kínált kóstolásra: „Érdemes lehet ezen pezsgő víz azon személyekre nézve, kik borral nem élvén, szomjuságuk oltásakor az említett pezsgői csípősséget éldelni kívánnák. Talán azon betegségekben sem lenne czéliránytalan ital, mellyekben a szénsav által történendő izgatás a belső részekre jótékonyan hat.”
Címkék

Kapcsolódó Cikkek

  • Veszélyes a gyerekkori elhízás

    Veszélyes a gyerekkori elhízás

    Magyarországon a 6–8 éves gyerekek több mint 20 százaléka túlsúlyos vagy elhízott, ezen belül a fiúknál 20,5, a lányoknál 21,9 százalék ez az arány az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint.

  • Népszerűek a hazai borvidékek

    Népszerűek a hazai borvidékek

    Jelentős eltérések vannak az egyes hazai borvidékek ingatlanpiacán: néhol az ingatlanár-robbanás már javában érzékelhető, néhol még nem tapasztalható komolyabb mozgás.

  • Egy kutatás szerint magyar fiatalok 30 százaléka közösségimédia-függő

    Egy kutatás szerint magyar fiatalok 30 százaléka közösségimédia-függő

    Átlagosan napi két órát töltenek közösségi oldalak előtt és az életük felét már online térben élik az úgynevezett Z generációhoz tartozó magyar fiatalok, akik már többet kommunikálnak az interneten, mint személyesen – ismertették egy friss kutatás eredményeit az M1 aktuális csatornán vasárnap.