2018. január 20., szombat
Fábián, Sebestyén

Külföld

Máltára utaznál? Ezeket mindenképpen tudnod kell!

Elvarázsol és szíved szerint hónapokat ott töltenél – Málta egyszerűen csodálatos és mindenképpen jó döntés oda utazni. De mire figyeljünk? Összegyűjtöttük!

Európa és Afrika között találjuk ezt a kis szigetet, pontosabban szigetcsoportot. Három szigetből áll, amit mindenképpen látni kell: Málta, Gozo és Comino. Magyarországról az utazási idő repülővel két óra, nincs időeltolódás, a hivatalos nyelv az angol és a máltai.

Nemrég egy hetet töltöttünk Máltán és utazás előtt sok cikket olvastunk erről a csodálatos szigetről. A legtöbb arról szólt, hogy mennyire szép ez a hely – ami igaz is és szívesen méltatnánk hosszan mi is –  de jó lett volna pár konkrét tapasztalati tanács is, ami tényleg segít.

Például, mit vigyünk magunkkal?

Adaptert, átalakítót mindenképpen – Máltán 240 V-os feszültség van, ami annyit jelent, hogy ott a konnektor nem olyan, mint nálunk. Ezért szükséges egy átalakító, hogy használni tudjuk az elektronikus eszközeinket. Bizonyos szállodákban lehet bérelni és a boltban is vásárolható pár euróért. Máltán egyébként 2008 óta hivatalos pénznem az euró.

Busszal a sziget körül

Jó dolog egy kis hátizsákkal és busszal bejárni a szigetet, mi legalábbis így tettünk. Kocsit eszünkbe sem jutott bérelni, mivel Máltán fordított, baloldali közlekedés van, akárcsak Nagy-Britanniában. (A szigetország történelme igazán érdekes, annak is érdemes utána olvasni. Jártak itt hódító föníciaiak, rómaiak, arabok, Johannita-rendi lovagok, spanyolok, franciák és utoljára a sziget épp brit gyarmat volt, ebből az időszakból sok minden megmaradt)

A szigetnek számtalan busza van, mindegyik érinti a sziget fővárosát, Vallettát így nagyon „elveszni” sem lehet. Mivel Málta kisebb, mint Budapest ezért nem kell sok órát a buszon töltenünk azért, hogy a sziget egyik végéből a másikba utazzunk. Válthatunk bérletet, de 2 euróba kerül (2016-os adat) egyetlen buszjegy, ami két óráig érvényes, korlátlan átszállással. Ezt jó tudni, ha esetleg rossz buszra szálltunk! A megállók nem igazán kiépítettek, gyakran alig észrevehetőek, talán azért mert szűk utcácskák vannak, ahol néha a busz is alig fér el. A sofőrök úgy vezetnek, mintha a Halálos iramban című film következő castingjára készülnének, de nagyon profik és segítőkészek. Ugyanakkor nem mindig pontosak és ha csak egykedvűen, telefonunkat nyomkodva állunk a megállóban, akkor nem is biztos hogy megállnak, mert úgy veszik, hogy másik járatra várunk. Sokan ezért intenek is a sofőrnek. Azon se csodálkozzunk, ha egy megállóban nincs feltüntetve az összes további megállóhely.  Ezért kicsit olyan érzésünk volt, mintha itthon csak a kerületeket vagy nagyobb csomópontokat jeleznék, a köztes kis megállókat pedig már egyáltalán nem.

Sziesztázz, majd vásárolj táska nélkül

Máltán délben sziesztáznak, ezért pár órára bezárnak a boltok, ettől függetlenül a kedvelt turistaövezetekben mindig találni egy-két kis üzletet, ahol vásárolhatunk. A nagyobb supermarketekben szinte minden megtalálható. Érdekes volt, hogy az egyik boltban a biztonsági őr utánunk jött, hogy szóljon: tegyük külön erre a célra fenntartott szekrénybe a táskáinkat, ezért vásárlásig csak a pénztárca maradhatott nálunk.

Cigizni, hol?

Aki dohányzik, annak érdemes a cigit itthonról kivinnie (hivatalosan egy kartont lehet fejenként), mert Máltán valamennyivel drágább, ráadásul ott cigiautomatából lehet vásárolni, amit nem találunk mindenhol. A szórakozóhelyeken (St. Julianben találhatóak a legjobb klubok) egyébként simán rágyújtanak, sőt egyik alkalommal az egyik kisboltban is, ahol épp naptejet vásároltunk 7 euróért.

Máltai gasztro

Félpanziós ellátásunk volt egy háromcsillagos hotelben és szívesen írnánk arról, hogy milyen finomakat ettünk, de ez nem lenne igaz. A reggeliből sajnos csak a pirítós volt ehető és nem is a kínálattal volt a baj, hanem inkább az elkészítéssel és az alapanyagokkal. Először azt hittük csak a mi szállásunkkal volt gond (még a hűtőnek nevezett kis szekrénykét is bérelnünk kellett 12 euróért), de a többi magyar turista is arról panaszkodott, hogy az ő három-négy csillagos szállodájukban is ehetetlen volt a koszt. A vacsorát sokszor inkább kihagytuk és inkább elmentünk egy jó étterembe 5-10-15 euróért enni valami finomat. Ha ezt előre tudjuk, akkor biztos nem költünk félpanzióra. Egyébként az éttermek kínálata sem túl sokszínű, legalábbis az egyik legnagyobb turistaközpontban Bugibbában: steak, hamburger, pizza, tészták tenger gyümölcseivel és fish and chips minden mennyiségben. Illetve nagyon szeretik a nyúl húst is, ami egyébként az egyik nemzeti étel errefelé.

Kirándulás: Idegenvezetővel vagy nélküle?

Ha utazási irodával látogatunk Máltára, akkor a magyar idegenvezető, ahogy elfoglaltuk a szállásunkat számtalan programot kínál, nem is kevés euróért. Ha egy kicsit lustábbak vagyunk és nem akarunk semmivel sem foglalkozni, akkor befizethetünk, de sokkal olcsóbban is megúszhatjuk. Példa: 35 euró/fő (majdnem 11 ezer forint) buszos kirándulást ajánlottak a fővárosba, Vallettába, ebben benne volt a Szent János katedrális és a csodálatos Barakka kertek megtekintése és homokos parti strandolás. Ha magunk megyünk, akkor az utazás megvan 2 euróból Vallettába és szabadon dönthetünk arról, hogy pontosan mire fizetünk még be pár eurós belépőt. Mi az alsó-Barakka kertet néztük meg, rajtunk kívül még pár turista élvezte a kilátást a csodálatos parkból, a belépés pedig ingyenes volt.

Strandok

Máltán viszonylag kevés a homokos tengerpart, de érdemes inkább azokat felkeresni, mint a sziklás partszakaszokat. A Golden Bay-t a különböző toplistákon a legszebb homokos partok között találjuk, de sajnos már igencsak megkopott a szépsége. Amikor mi ott jártunk, koszos, felkavarodott vízénél nem szívesen fürdőztünk. Melliha bay sokkal szebb, de a legcsodálatosabb egyértelműen – ahogy a neve is mutatja – a Paradise bay! Oda egyszerűen muszáj elmenni! Van közvetlen buszjárat, de csak óránként jár. Ha nem azzal megyünk, akkor 1 kilométert kell sétálnunk egy meredeken felfelé majd számtalan lépcsőn le egy hegyoldalon. De az életre  szóló élményért megéri!

Címkék

Kapcsolódó Cikkek

Tovább erősödhetnek az ausztrál-magyar gazdasági kapcsolatok

Erősödtek az ausztrál-magyar kapcsolatok, és ennek üteme a következő időszakban tovább gyorsulhat – összegezte Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter Steven Ciobo, Ausztrália kereskedelemért, turizmusért és beruházásokért felelős miniszterével folytatott találkozóján.

Legalább 10 terrortámadást hiúsítottak meg Libanonban

Az Iszlám Állam dzsihadista szervezet legalább tíz merényletkísérletét sikerült meghiúsítani az elmúlt hónapokban Libanonban köszönhetően azoknak az információknak, amelyekhez a hatóságok a terrorszervezet egyik őrizetbe vett, majd beépített ügynökként alkalmazott tagja révén jutottak – közölte pénteken a libanoni belügyminiszter.

Gyász! Elhunyt Paul Bocuse

Elhunyt 91 éves korában Paul Bocuse, a francia konyhaművészet megújítója. Évek óta Parkinson-kórban szenvedett. A lyoni séf halálhírét Gérard Collomb belügyminiszter, Lyon korábbi polgármestere jelentette be a helyi francia sajtónak szombaton.