EUR: 307,81 Ft
CHF: 287,24 Ft
2017. január 18., szerda
Piroska

Külföld

Újságszerkesztőségét rohamozott meg a török rendőrség

Isztambul, 2016. július 16.
Kormánypárti civilek egy katonát kísérnek a rendőrök felé az isztambuli Taksim téren 2016. július 16-án. A török hadsereg egy része előző nap este megkísérelte átvenni a hatalmat, és összecsapásokat folytatott a rendőrséggel Ankarában és Isztambulban. A hajnali órákban a kormányfő bejelentette, hogy visszaverték a puccskísérletet. A hadsereg 2839 tagját - köztük közkatonákat és magas rangú tiszteket - vettek őrizetbe. Az összecsapásokban a puccsista áldozatokat nem számítva 161 ember vesztette életét, 1440 megsebesült. Legkevesebb 104 puccsista halt meg a harcokban, a török kormányfő ezt nem erősítette meg.  (MTI/AP/Selcuk Samiloglu)

Megrohamozta az Azadiya Welat nevű kurd nyelvű újság diyarbakiri szerkesztőségét vasárnap késő este a török rendőrség, és a helyszínen lévő 27 újságírót őrizetbe vették – jelentette az IMC TV kurdbarát televízió.

A török hatóságok az eljárást azzal indokolták, hogy “terrorista egyesületről” van szó.

Jogvédő szervezetek és nemzetközi megfigyelők a július 15-én lezajlott török puccskísérlet óta aggódva figyelik a török sajtószabadság helyzetét. Ankara a sikertelen hatalomátvételi kísérletet követően 130 újság, rádió és televíziós csatorna működését szüntette be.

A sajtóorgánumoknak azt rótták fel a török hatóságok, hogy kapcsolatban állnak az Egyesült Államokban élő Fethullah Gülen hitszónokkal, akit Ankara a puccskísérlet értelmi szerzőjének tart.

Ankara azóta szigorúbb ellenőrzés alatt tartja a kurd médiát, mióta Törökország délkeleti részében két és fél évnyi fegyverszünet után tavaly júliusban kiújultak a harcok a kurd milíciák és a biztonsági erők között. Az utóbbi időben a kurdbarát média azonban még az eddigieknél is erőteljesebb nyomás alá került.

Augusztus közepén egy isztambuli bíróság betiltotta az Özgür Gündem nevű kurd lapot, amelyet azzal vádoltak meg, hogy a betiltott Kurdisztáni Munkáspárt (PKK) propagandáját terjeszti.

A 2011-ben alapított, magánkézben lévő IMC TV február végén közölte, a hatóságok a Türksat nevű műhold működtetőjét utasították, hogy szüntesse be a kurd csatorna műsorainak sugárzását, mivel “terrorista propagandát” közvetítenek. Ennek ellenére az IMC TV internetes oldalán továbbra is közzéteszi műsorait.

Ez az egyetlen kurdbarát tévécsatorna Törökországban, amely szembemegy a kormányzati retorikával. Habár nem az IMC TV az egyetlen kurd nyelvű csatorna: a legutóbbi médiareform idején például a TRT állami televízió is létrehozott saját kurd adót TRT Kurdi néven.

Kapcsolódó Cikkek

  • A Huaweinél tett látogatást Varga Mihály

    A Huaweinél tett látogatást Varga Mihály

    Magyarország a digitális technológiák fejlesztésének regionális központjává kíván válni – hangsúlyozta vendéglátóinak Varga Mihály a kínai Sencsenben a telekommunikációs termékeket gyártó Huaweinél, és az elektromos járműveket és akkumulátorokat előállító Build Your Dreamsnél (BYD) tett szerdai látogatásán.

  • Joachim Gauck: súlyos veszélyek fenyegetik Németországot

    Joachim Gauck: súlyos veszélyek fenyegetik Németországot

    A mai a “legjobb és legdemokratikusabb” Németország, amely valaha létezett, de súlyos veszélyek fenyegetik stabilitását – mondta szerdán Berlinben Joachim Gauck német szövetségi elnök az államfői munkásságát lezáró búcsúbeszédében.

  • Rejtély! Titokzatos hal- és sonkaszag terjengett az utak lesózása után

    Rejtély! Titokzatos hal- és sonkaszag terjengett az utak lesózása után

    Miután az önkormányzat alkalmazottai lesózták az utakat az olasz határ menti, délnyugati-szlovéniai Sezana városában, titokzatos hal- és sonkaszag kezdett terjengeni a környéken, a kutyák pedig “megbolondultak”, és ki akartak törni az udvarokból – közölte a szlovén és a horvát sajtó szerdán.