EUR: 314,80 Ft
CHF: 293,15 Ft
2016. december 10., szombat
Judit

Belföld

Elfogyott a türelem, bezárt a Népszabadság

A Mediaworks nem finanszírozza tovább a tíz év alatt ötmilliárdos veszteséget termelő Népszabadság nyomtatott és internetes formában történő kiadását, ezért szombattól a lap nem jelenik meg és internetes oldala sem elérhető.

A volt dolgozók – akiknek munkaviszonyát nem szüntették meg, de felmentették őket a munkavégzés alól – puccsról beszélnek és szombaton mintegy ezer szimpatizáns és baloldali politikus a Kossuth téren is tüntetett a lap bezárása ellen, információink szerint az ok ennél sokkal prózaibb: a Népszabadság túl nagy veszteséget termelt és az MSZP egy évvel ezelőtti kiszállása után a cég eddig volt hajlandó finanszírozni azt. A hivatalos kommunikáció szerint új koncepción dolgoznak, a felfüggesztés pedig azért történt, hogy “valamennyi érintett ezen kiemelt feladatra tudjon koncentrálni”.

Az már biztos, hogy az érintettek között nem lesz ott Rónai Balázs, az eddigi vezérigazgató ugyanis a kiadó közleménye szerint “saját kérésére távozott”. Egyben tájékoztattak arról is: Katona Viktort nevezték ki a Mediaworks Zrt. megbízott vezérigazgatójává, aki jelenlegi pénzügyi vezérigazgató-helyettesi és operációs vezetői feladatköre mellett veszi át Rónai  feladatait.

Bár a döntés, és annak kivitelezése hirtelennek tűnhet, a médiapiacon régóta pletykálják, hogy az MSZP kiszállása óta csak idő kérdése volt, hogy a tulajdonos beszüntesse az évek óta veszteséges lap  finanszírozását. Mint ismert, az MSZP pártalapítványa, a Szabad Sajtó Alapítvány, tavaly júniusban jelentette be, hogy eladta 27,6 százalékos részesedését a többségi tulajdonosnak.

Kránitz László az alapítvány elnöke már akkor is elmondta, hogy egy évek óta tartó folyamat végéről van szó. – Az elmúlt jó pár évben folyamatosan veszteséges volt a Népszabadság működése, ezt a Szabad Sajtó Alapítvány mint tulajdonos nem tudta finanszírozni – közölte.

Murányi András, a napilap főszerkesztője szombaton elmondta, hogy tárgyaltak a kiadó képviselőivel, de egyelőre nincs megegyezés. A kiadó azt kérte tőlük, tegyenek le egy üzleti tervet, amellyel rentábilissá tehető a lap. A kollégák szeretnének együtt maradni, és továbbvinni a lap szellemiségét – hangsúlyozta.

Budapest, 2013. november 9. A Népszabadság Magyarország egyik nagy, 2011-ig a legnagyobb példányszámú politikai napilapja. Budapesti és országos kiadásban jelenik meg a hét hat napján, váltakozva más-más mutációs regionális oldalakkal. A lap már a világhálón is elérhető. MTVA/Bizományosi: Faludi Imre *************************** Kedves Felhasználó! Az Ön által most kiválasztott fénykép nem képezi az MTI fotókiadásának, valamint az MTVA fotóarchívumának szerves részét. A kép tartalmáért és a szövegért a fotó készítője vállalja a felelősséget.

 

A Mediaworks tájékoztatása szerint a Népszabadsághoz tartozó területeken dolgozó munkavállalókat felmentik a munkavégzés alól, a szerződéses partnerek szolgáltatásait pedig időlegesen felfüggesztik. Az előfizetőknek a Népszabadság helyett más kiadványukat, illetve az előfizetésből a felfüggesztés idejére eső rész visszafizetését ajánlja fel a kiadó. A lap hétvégi száma még megjelent, azonban a nol.hu szombat reggel már nem volt elérhető az interneten.

A Mediaworks közleménye szerint a Népszabadság példányszáma az elmúlt tíz évben 74 százalékkal, azaz 100 ezer példányt meghaladó mértékben csökkent, aminek következtében a lap 2007 óta több mint 5 milliárd forint veszteséget termelt, és idén is szintén jelentős veszteséget halmozott fel – közölték, hozzátéve: a jelenlegi üzleti modell működtetésével a Népszabadság a teljes cégcsoport eredményeit negatívan befolyásolja, és ez várhatóan hosszú távon így maradna, amennyiben működése nem kerül teljesen új alapokra. “A cégcsoport és több mint ezer munkavállaló hosszú távú jövője, valamint a cégcsoport kiadványai a szerkesztőségeken, az olvasókon és a gazdasági sikerességen múlik” – fogalmaznak.

Kiemelték, a kiadó arra összpontosít, hogy az iparági trendeknek leginkább megfelelő üzleti modellt találjon a Népszabadságnak, ennek érdekében pedig konzultációt kezdeményeznek az érintettekkel. “Annak ellenére, hogy a Népszabadság Szerkesztőségi Statutuma a terület 2015-ben történt reorganizációja és Mediaworks Zrt-be integrálása következtében már nincs érvényben, a Mediaworks konzultációt kezdeményez az érintettek képviselőivel” – áll a közleményben.

A kiadó felidézi: szeptember 30-án megvásárolták a Pannon Lapok Társaságát (PLT), és ezzel “valódi regionális kiadóvá váltak, markáns jelenléttel a sportlapok és magazinok piacán”. Tájékoztatnak arról is, hogy jelenleg is zajlik a Mediaworks budapesti működésének költségtakarékos székhelyre történő költözése a Bécsi úti “Népszabadság-épületbe”, ahol több mint 400 munkahelyet alakítottak ki. A Mediaworks szerint “mindez lehetőséget teremt a stabil gazdasági alapok megteremtésére, ami a minőségi újságírás legfőbb garanciája”.

A jelenleg tervezett évi 25 milliárd forint forgalmával és közel 1150 munkavállalójával a Mediaworks és a PLT tizenkét megyében rendelkezik regionális sajtókiadvánnyal. A regionális sajtótermékek a társaság legnagyobb bevételi forrását adják, 50 százalékot meghaladó részesedéssel. A Mediaworks-PLT csoport által értékesített napilapok mintegy 75 százaléka regionális napilap, ezen felül a cégcsoport országos napilapokat és magazinokat is megjelentet, mint például a Nemzeti Sport, a Világgazdaság és a Hot! magazin.

Az osztrák Vienna Capital Partners (VCP) 2014 januárjában vásárolta fel a Ringier és az Axel Springer egy jelentős média-portfólióját, köztük a Népszabadságot, nyolc megyei napilapot, a Nemzeti Sportot és a Világgazdaságot. A VCP ezt követően, szintén még 2014-ben bejelentette, hogy Mediaworks néven megalapította Magyarország egyik legnagyobb médiavállalatát, amely akkor azt közölte, a Ringiertől és az Axel Springertől is átvették a munkatársakat, a széles portfóliót pedig nemcsak megtartani, hanem fejleszteni is akarják.

A Fidesz gazdasági döntésnek tartja a Népszabadság kiadásának felfüggesztését

A Fidesz nem politikai, hanem ésszerű gazdasági döntésnek tekinti a Népszabadság kiadásának felfüggesztését, mivel a kiadó tájékoztatása szerint a lap 5 milliárd forintos veszteséget termelt.

A nagyobbik kormánypárt az MTI-hez szombaton eljuttatott közleményében úgy fogalmaz, “az lenne a sajtószabadság megsértése, ha beleszólnánk egy médiatulajdonos döntéseibe”. Az MSZP-nek ezt nyilván nehéz elfogadnia, hiszen a lap korábban a párt tulajdona volt, azonban érdekeltségüket 2015-ben eladták – tették hozzá.

Címkék

Kapcsolódó Cikkek