2017. július 28., péntek
Szabolcs

Aktuális

Megdöbbentő felfedezés: Legalább tízszer annyi galaxis van a világűrben, mint eddig hitték

Legalább tízszer annyi galaxis van az univerzumban, mint azt eddig hitték. A csillagászok a Hubble űrteleszkóp adatai és egyéb megfigyelések elemzése révén jutottak erre a következtetésre.

A galaxisok túlnyomó része a mai eszközökkel nem látható – közölte a München közelében lévő garchingi Hubble információs központ. Christopher Conselice, a brit Nottinghami Egyetem kutatója és munkatársai a The Astrophysical Journal című szaklapban mutatják be eredményeiket.

A Hubble űrteleszkóp segítségével a csillagászok az 1990-es években 100 milliárdra becsülték a megfigyelhető univerzumban a galaxisok számát. A szakértők ezúttal aprólékos pontossággal az univerzum három dimenziós képévé alakították az űrteleszkóp és más obszervatóriumok adatait. Matematikai modellek segítségével becsülték fel így azon galaxisok számát, melyek a teleszkópok mai generációjának segítségével még nem láthatók.

Így jutottak arra az eredményre, hogy a galaxisok 90 százaléka egyelőre nem észlelhető a Földről. A megfigyelhető kozmosz galaxisainak száma így az egybilliót is átlépi.

Az univerzum galaxisainak kilencven százalékát fel kell még kutatni. “Ki tudja, milyen érdekes tulajdonságokat fedezünk fel, ha ezeket a galaxisokat a teleszkópok következő generációival vizsgálhatjuk majd” – fogalmazott Conselice.

A hatalmas távolság miatt a világűrbe tekintés egyben pillantás a múltba: egy kétmillió fényévnyi távolságra lévő galaxis fényének ugyanis kétmillió évre van szüksége ahhoz, hogy megérkezzen a Földre. Conselice és munkatársai kutatásaik során 13 milliárd évnyire is visszatekintettek a világűr múltjába.

Kiderült, hogy a fiatal univerzumban jóval több és kisebb galaxis létezett, melyek az idő előre haladtával vélhetően olyan nagyobb galaxisokká olvadtak össze, mint a Tejútrendszer.

A csillagok pontos számát a kutatók nem közölték. Egy nagy galaxis akár több milliárd csillagot is magába foglalhat. Tejútrendszerünkben mintegy százmilliárd csillag van.