2017. december 18., hétfő
Auguszta

Életmód

CrossFit, avagy feszegesd a határaidat, és lépj ki a komfortzónádból

Mostanában egyre többet hallani erről a komplex, Amerikából származó fitneszrendszerről, amelyet még 2000-ben Greg Glassman és Lauren Jenai hozott létre. A CrossFit olyan, koncentrációt, kitartást, tüzet és ugyanakkor lelki nyugalmat ad végzőjének, amilyet kevés sport lenne képes. Ennek a mozgásformának az alapja, hogy az emberi test állandóan változó ingereknek legyen kitéve az edzés során.

Személy szerint jómagam is imádom a sportot, de annak ellenére, hogy az elmúlt hónapokban igen komoly átváltozáson estem át, többnyire kardiógyakorlatoknak köszönhetően, fogalmam sem volt erről a fantasztikus sportról, ami ráadásul igen közel áll a magas pulzusszámos gyakorlatokhoz.


Szégyen vagy sem, de amikor először hallottam a CrossFit kifejezést, az első gondolatom az volt, hogy ez is biztosan egy olyan trendi őrület, ami igazából semmire nem jó, csupán valaki jól megszedi magát azokon az embereken, akik gyorsan szeretnének lefogyni, esetleg izmokat pakolni testükre, azonban az idejük nem engedi vagy nem túl motiváltak. Nos, szerencsére ez nem így van. Sőt!

Nagyjából öt hónappal ezelőtt megelégeltem az egészségtelen, mozgásszegény életmódot, és hadat üzentem a kilóknak. Drasztikus szénhidrátmegvonással és a bűnös zsíros vagy éppen édes élvezeteket a hátam mögött hagyva a hét hat napján legalább egy órát áldoztam a sport verítékkel teli oltárán. Ennek az lett az eredménye, hogy nem kevesebb mint 30 kilót ledobtam magamról, a szálkásabb testalkatom mellé pedig olyan izmok alakultak ki, amiket ilyen formában még soha nem láttam magamon.


A kezdő csapat, akik ma már haladóként mozgatják a súlyokat /Fotó: Németh Barbara

A kezdő csapat, akik ma már haladóként mozgatják a súlyokat /Fotó: Németh Barbara

Ahogy teltek, múltak a hónapok, egyre inkább kezdtek az általam művelt mozgássorok egyhangúvá és rutinszerűvé válni, így elhatároztam, hogy valamilyen új sport után nézek, hiszen megállásról szó sem lehetett. Ekkor az egyik legnagyobb közösségi oldal erejének köszönhetően eljutott hozzám a Crossfit Tesseract felhívása, amely egy teljesen kezdő csoport verbuválásával ígért valami újat, embert próbáló edzést. Úgy voltam vele, hogy ugyan mit veszíthetnék, kipróbálom. Amúgy sem jártam még trendi gyúrásra. Valami olyan dolgot kerestem, amivel egy picit megreformálhatom a mozgáskultúrámat, ez pedig éppen kapóra jött.

Kicsit tartottam az első órától, ugyanis sokan úgy gondolják, hogy ez valamilyen lötyögős edzés, amivel becsaphatod az agyad, és azt hiszed, hogy ma is csináltál valamit. A lelkiismereted tiszta, mert mozogtál, ám nem sokat tesz hozzá testi és lelki fejlődésedhez.

Nos, mindez olyannyira nem igaz, mint hogy a Nap kering a Föld körül. Az első másfél órás edzés után másnap az ágyból is alig bírtam kimászni, annak ellenére, hogy már előtte is folyamatosan sportoltam. Most, nagyjából két hónap távlatából kijelenthetem, hogy megtaláltam azt a pluszt, amit már hónapok, sőt évek óta keresek. Sikerült fizikailag továbbfejlődni, az állóképességem érezhetően jobb lett, nem beszélve a teherbírásomról. Nem is akarom tovább pazarolni a karaktereket az önajnározásomra, így inkább beszéljenek helyettem az igazi profik.

Edzők (b-j): Farkas Tamás, Török Gábor, Kuffler Gergely, Horváth László "Rozsomák", Páldi Péter, * /Fotó: Németh Barbara

Edzők (b-j): Farkas Tamás, Török Gábor, Kuffler Gergely, Horváth László “Rozsomák”, Páldi Péter, Farkas Tamas /Fotó: Németh Barbara

A kezdőcsoportban Horváth László, alias Rozsi vett a szárnyai alá, majd vezetett be a CrossFit titkaiba. Egyébként nem ő az egyetlen a CrossFit Tesseractban, aki kimagasló szakértelemmel, akár több nyelven is oktatja a mozogni vágyókat. Itt van például Kuffler Gergő, aki a terem vezető edzője, vagy Török Gábor, aki az elmúlt hetekben tette próbára magát Salzburgban egy CrossFit-versenyen, amit fantasztikus eredménnyel zárt. Így őket sem hagyhatjuk elmenni anélkül, hogy ne válaszolnának néhány, a kezdő sportolók körében gyakran visszatérő kérdésre.

– Rozsi, először is arra lennék kíváncsi, hogy mikor és hogyan lettél rabja ennek a fantasztikus sportnak?

Horváth László (Rozsi): – Mint a legtöbben, először én is hobbitestépítéssel kezdtem, hogy izmot pakoljak akkori vékonyka testemre. Ez szépen lassan a pumpálós, gépeken való edzésből átment a szabad  súlyokkal való tréningbe, majd 2007-től az erőemelés világába csöppentem. Ekkor már az  internetnek köszönhetően ismertem a CrossFitet, de egészen 2011-ig nem kóstoltam bele, csak az információk gyűltek, egyre fokozva az érdeklődésemet. Azután belevágtam, de  természetesen nem elégedtem meg az internetes tudással, többek között hazánk első CF-termében, a Hits Gymben gyakornokoskodtam, hogy tapasztalatot és tudást gyűjtsek.

– Ha jól tudom, ez a terem, a CrossFit Tesseract minden egyes négyzetmétere a ti kezetek munkáját dicséri. Hogyan jött az ötlet, hogy egy ilyen helyet nyissatok? Gondolom, rengeteg szabálynak és törvénynek meg kellett felelni, hogy a CrossFit kifejezést használhassátok.

H. L: – Valóban, a nyitás előtt saját kezűleg raktuk a gumipadlót, platformot, bontottunk gipszkarton falat, ha kellett, kora reggeltől estig… Minden pillanatát élveztük, fantasztikus érzés volt! A CrossFit név használata viszont valóban licenchez kötött, már a megfelelő nevet megtalálni sem volt annyira egyszerű, mint elsőre hittük.

Minden napra álljunk "kézen" /Fotó: Németh Barbara

Minden napra álljunk “kézen” /Fotó: Németh Barbara

– Hogyan váltatok edzőkké?

H. L: – Jómagam hosszú évekkel azelőtt is segítettem barátoknak az edzésben, és álmodoztam az edzővé válásról, mielőtt ténylegesen erre az útra léptem. Mire egy fitnesziskola padjában kötöttem ki, már jóval több tapasztalattal és tudással rendelkeztem, mint tanulótársaim vagy adott esetben egyes oktatóink. A személyi edzői kurzus elvégzésére leginkább a hivatalos elvárások miatt volt szükség, de edzőként folyamatosan olvasni, tanulni kell, okulni a tapasztalatokból, konzultálni más edzőkkel, szakemberekkel, hogy elmélyítsük a tudásunkat.

– Miért jobb (ha lehet ilyet mondani) ez a fajta sport, mint a testépítés?

H. L: – A CrossFit nem izoláltan edzi az izomcsoportokat, hanem összetett gyakorlatok segítségével  tanít meg a test minél hatékonyabb használatára. Az izmok megtanulnak együtt dolgozni, ami nemcsak nagyobb erőfejlődést tesz lehetővé, de hatékonyabban fokozza a keringést, valamint gyorsítja az anyagcserét. Egyszerűbben fogalmazva: a CrossFit segítségével lehetséges egyszerre izmot, erőt építeni és zsírt lebontani, miközben az állóképességünk is javul. Szerintem ez nem rossz biznisz azok számára, akik nem a profi testépítők fizikumára hajtanak.

– Az én csoportomban is több sporttárs van, aki valamilyen baleset során olyan sérüléseket szerzett, amelyekből csak a sport segítségével épülhet fel, nyerheti vissza régi formáját. Ezek szerint a CrossFit egy úgynevezett „rehabilitációs tornának” is megfelel?

H. L: – Megfelelő szakmai irányítás mellett mindenképpen! Mi itt, a Tesseractban nagy hangsúlyt fektetünk a mozgásminták, a mobilitás fejlesztésére is. Progressziókban és regressziókban gondolkodunk, a szakmai munka nem áll meg az edzésprogramok vagy a napi WOD-ok kitalálásánál. Az csupán egy váz, amelyet úgy töltünk meg tartalommal, hogy mindenki számára fejlődést biztosítson a személyre szabottság által. Akár a versenyzés, akár a sérülés utáni rehabilitáció a cél, nálunk mindenki megtalálhatja a számítását.

– Ha jól tudom, te nem csak CrossFittel foglalkozol. Korábban meséltél nekem valamilyen erőemeléses alapokon nyugvó sportról. Kifejtenéd ezt egy picit jobban?

H. L: – Az erőemelés, amelyben már a CF előtt is versenyeztem, három fogásnemből áll: guggolásból, fekve nyomásból és elemelésből. Mindhárom gyakorlatban három lehetőség van a bírók előtt a lehető legnagyobb súly egyszeri megmozgatására. A legnagyobb súllyal végrehajtott érvényes gyakorlatok összeadásával kapott összetett eredmény alapján rangsorolják a versenyzőket, nem kor- és súlycsoportok szerint. 2014 óta ismét megmérettetem magam erőemelő-bajnokságokon, valamint versenyzőket is készítek fel, a párommal saját csapatunk van.

– Azt hiszem, Gergő, hogy ezzel a kérdéssel nálad jobb emberhez nem is fordulhattam volna. Amikor a neten keresgéltem, hogy mit kell tudni erről a sportról, olyan találatok ugrottak fel, mint például „a  CrossFit veszélyei a levált retinától a bevizelésig”. Gondolom, mindez enyhén szólva túlzás, még annak ellenére is, hogy itt valóban komoly és megterhelő munkát végeznek a srácok.

Kuffler Gergő: – A szalagcím, mint oly sok esetben, most is túlzó, azonban ha az alapot nézzük, valóban fontos az óvatos és türelmes megközelítés. A CrossFit összetett sport, programozása bonyolult, komoly odafigyelést és következetességet igényel. Minden rendszer annyira jó, illetve veszélyes, amennyire a használói azok. A szakmában elterjedt „éles kés” metaforával élve: hatékony eszköz, de csak megfelelő kezekben és módon használva. A mi hitvallásunk szerint az edző feladata, hogy a progressziókat és az észszerűséget szem előtt tartva ne engedje, hogy tanítványai „megvágják magukat a késsel”.

– Hány éves kortól lehet, esetleg ajánlott elkezdeni ezt a fajta sportot?

K. G.: – Mivel mi a CrossFitet egy átfogó és személyre, illetve csoportra szabható edzésrendszernek tekintjük, az elkezdésének nincs korhatára. Természetesen különbséget teszünk az edzéstervezésben. Gyerekeknél kerüljük a súlyokat, inkább játékosabb mozgástanulásról beszélünk. Páldi Péter kollégánk rendszeresen akadálypályákat épít alsó tagozatos tanítványainak. Ha a teljes mozgásanyagot (kiemelten az olimpiai súlyemelést) magában foglaló rendszerről beszélünk, akkor 14-16 éves kortól javasoljuk a hivatalos CrossFit-csoportokhoz való csatlakozást.

– Mi a helyzet a TRX-szel? Vagy most hülyeséget kérdeztem?

K. G.: – A TRX egy remek eszköz. Mint ahogy a tornászgyűrű is. Mindkettőn kiváló kiegészítő gyakorlatok végezhetők a törzs, illetve a felsőtest erősítésére. A CrossFitben mi ez utóbbit preferáljuk, emellett pedig rengeteg más eszköz is része a rendszernek, amelyek együtt, egymást kiegészítve adják ki a nagy egészet. Természetesen minden eszköz annyira jó, amennyire és amire használják. 

Egy átlagos nap a teremben - nincs lazsálás /Fotó: Németh Barbara

Egy átlagos nap a teremben – nincs lazsálás /Fotó: Németh Barbara

– A kondizók miért pocskondiázzák éjjel-nappal a CrossFitet?

K. G.: – Összetett és komoly kérdés, hosszabb kifejtésébe nem is bocsátkoznék bele. Az alapvetően jellemző, hogy az emberek sokszor alkotnak véleményt olyan dologról, amit nem ismernek, vagy nem veszik a fáradságot, hogy megismerjék, így egy távoli, homályos előítélet alakul ki. Jelen esetben a CrossFit sport és a klasszikus konditermi edzés között akkora a különbség, hogy bármelyiknek a gyakorlói kellő ismeret hiányában, a média által némileg felfűtötten nyilatkoznak a másik táborról. Saját véleményem és tapasztalataim alapján a komolyabb erőemelők, súlyemelők, testépítők vagy CrossFit-gyakorlók kölcsönösen elismerik egymás eredményeit, és tisztában vannak sportágaik különbözőségeivel.

– Gábor, az utóbbi hetekben láttam, hogy hatalmas energiákat mozgósítottál, hiszen gőzerővel készültél az október 21. és 23. között megrendezett Austrian Champions Dayre. Az elért eredményedhez ezúton is gratulálok, esetleg összefoglalnád néhány mondatban, hogy hogyan is lehet elképzelni egy ilyen összecsapást?

Török Gábor: – Várakozásokkal telve indultunk neki a számomra eddig ismeretlen salzburgi versenynek, amely egy rendkívül jól szervezett, európai szintű nyílt verseny. Az elmúlt három hónap edzéseit javarészt a felkészülésnek szenteltük, persze természetesen ez nem a végcél, csak egy állomás a hosszú úton. A mezőnyt a verseny előtt szokás szerint kvalifikációs WOD-okkal szűrték, így adódott, hogy az Individual Male RXD kategória 49 erős, éhes, jól felkészült atlétából állt össze. A két nap alatt összesen hat WOD-ot teljesítettünk, ami őszintén szólva az eddigi legkeményebb, leginkább embert próbáló feladat volt számomra mind fizikálisan, mind mentálisan. Az utolsó napon már érezhető volt a két nap fáradtsága, ennek ellenére igyekeztem kihozni magamból azt, ami még maradt bennem, így nagy küzdelmek árán végül a 13. helyezéssel zártam a versenyt. A nemzetközi környezetben rengeteg élményt és tapasztalatot szereztem a mezőnyről, és persze ami a legfontosabb, magamról. Ezt a megmérettetést az utolsó állomásnak tekintem a 2017-es Open és regionális versenyek előtt.

(Török Gábor részletes beszámolóját itt olvashatják!)

– Mennyi időt és milyen áldozatokat igényel tőled egy ilyen felkészülés?

T. G.: – A felkészülésem talán most sikerült a legjobban. Az elmúlt 12-13 hét munkáját főként e köré szerveztük Gergővel. A diétámat igyekszem egész évben tartani, így erre nem kellett pluszenergiát áldoznom. Azonban hétvégente nagyobb hangsúlyt fektettünk a regenerálódásra: szaunázás, nyújtás, lazítás és az elengedhetetlen masszázs Molnár Reni kezei alatt.

– A közösségi oldaladon szoktam látni, hogy azért nem haladsz rosszul. Úgy látom, hogy szereted a  határaidat feszegetni, hiszen az elmúlt hetekben két egyéni rekordot is beállítottál. Visszaigazolás lehet ez arra, hogy jól haladsz a felkészülésben?

T. G.: – Természetesen kíváncsiak voltunk, hogy jelenleg mi a legnagyobb súly, amit adott gyakorlatnál meg tudok mozgatni. Mondhatom, hogy az elvárásainknak megfelelően teljesítettem, hiszen szinte mindegyik gyakorlatban 15-20-25 kilogrammot fejlődtem.

/Fotó: Németh Barbara

/Fotó: Németh Barbara

– Rozsi, Gergő, nagyon köszönöm, hogy a rendelkezésemre álltatok és egy kis betekintést nyújtottatok ennek a sportnak a világába. Gábor, neked további sikereket és rengeteg erőt kívánok a 2017-es Open és regionális versenyekhez. Remélem, hogy hamarosan azoknak a megmérettetésnek a részleteiről is beszámolhatunk. Jobbnál jobb WOD-okat kívánok nektek!

Nem akarok hegyi beszédet tartani a sport fontosságáról, de azért zárásként idekívánkozik: mindegy, hogy mit, de minden napra iktass be magadnak legalább egy kevés mozgást. Ne görnyedj a számítógép vagy a televízió előtt, inkább pattanj fel, rázd meg magad, és irány az edzőterem, a futópálya, a tatami, vagy csak nyomj néhány fekvőtámaszt. Mindegy, hogy mit csinálsz, csak mozogj! A  tested hálás lesz érte.

Kapcsolódó Cikkek