EUR: 325,82 Ft
CHF: 279,99 Ft
2018. július 23., hétfő
Lenke

Egyéb Dunaújváros

Jubileumi lesz a jubileum?

Ütőképes, jó felszereléssel szeretne jövőre rajthoz állni Cserni Béla a UIM gyorsasági motorcsónak Formula-2 kategóriában. Az 1992-ben Magyarország első gyorsasági motorcsónak világbajnokává lett versenyző egyáltalán nem feladós típus a vízen.

Azóta persze többen megszerezték a címet dunaújvárosiak közül is, mint Sándor Péter, Mihaldinecz Rudolf. Cserni Béla érdemeit azóta már négyszeres világbajnok, számos egyéb eredménye mellett.


– A következő versenyévad a jubileumi 30. szezonom lesz. A harmincadik! Mindenképpen fontos mérföldkő számomra az eltöltött időszakban. A mögöttem álló első két évtizedben számos szép eredmény, siker után 2005-ben a Formula–2 géposztályba léptem pályára, ahol azóta is versenyzek. Ez a kategória a nagy sebessége, látványossága miatt rengeteg örömöt, élvezetet ad nekem, illetve a nézőknek is. Egyetlen nem elhanyagolható problémám vele, a magas költségvetési igénye mind a technikai eszközöknek, hajónak, motoroknak, hajtóműveknek, propellereknek, mind a versenyekre való eljutás anyagi szükséglete. Az idei szezon összes versenye oda-vissza 31.000 kilométer autózását jelentett, öt és fél tonnás eszközállománnyal – mesélte Cserni Béla.

Cserni Béla reménykedik a technikai megújulásban a következő évben Fotó: Lokál

Cserni Béla reménykedik a technikai megújulásban a következő évben Fotó: Lokál

Legutóbb egy hármas versenyszériában vett részt. Maconban volt világbajnoki futamon, ami Genftől száz kilométerre fekszik, utána pedig a Formula-2 Európa bajnokságon járt Angliában, de Portugáliában, a Duró folyón rendezett VB záró futamon is ott volt.


– Egészen jól sikerült szérián vagyunk túl, mert Maconban a 9. helyen végeztem két pontot szerezve, a Ribadouróban a 10. helyen egy pontot gyűjtöttem, közben az EB-n Stewardby-ban az összetett 11. lettem. Negyvenöt versenyző váltott szuperliszencet Forma-2 szakágban, én az összesítésben a 18. lettem, ami a saját 9-10 éves hajómmal valóban jó teljesítményként értékelhető. Nálunk is úgy működik a rendszer, mint az autós formulában, ahol szintén csak az első tíz befutó kap pontot. A többi, ha be is fejezi, az eredmény nulla pont. A technikai sportban fontos egy pilótának a fizikai állóképessége, az arra való felkészülés. A hajó is egy lendített tömeget képvisel, ezt úgy jellemzem, hogy a kilogramm/lóerő viszony, ami szerint a súly meghatározó a sebességhez viszonyítva. Huszonegy kilót fogytam, de jövőre a startszámomhoz igazodó 82 kg-os testsúlyomat szeretném visszanyerni. A téli időszak feladata lesz a hátralévő hét kiló ledolgozása. Amennyiben sikerül az új felszerelést megfinanszírozni, én ennyivel szeretném kezdeni tavasszal a 30. szezont, hozzásegítve a nagyobb végsebességhez – mondta a jövőre nézve a négyszeres világbajnok.

Az élboly bizony technikával is komoly kihívásokra sarkallja a sok vizet látott Csserni pilótát Fotó: Lokál

Az élboly bizony technikával is komoly kihívásokra sarkallja a sok vizet látott Cserni pilótát Fotó: Lokál

 

Egy új, modernebb felszerelés birtokában még nagyobb sikereket lehetne elérni, hiszen a műszaki lépéstartás ebben a sportban is meghatározó.

– Pályafutásom eddigi huszonkilenc éve alatt minden géposztályban dobogós helyezésig küzdöttem fel magam: világbajnoki címek, Európa bajnoki helyezés, nemzetközi címek. Nos, ez a géposztály az, amit az anyagi sík határoz meg, hogy bejutok-e a top tízbe, vagy nem. Tényleg motorcsónakkal alszom, a mindennapjaimhoz nőtt. Úszóként, kajakosként kezdtem pályafutásomat, apám naszádkormányos volt, a Dunán nőttem fel egy Vetyerokos csónakban (Orosz, 8 Le.). Bejártuk a helyi vizeket oda-vissza. Aztán tizenhét évesen 1997-ben a Dunaújvárosi Vízi Sport Clubba kerültem, ott versenyeztem. 1998-tól van saját csapatom, a STARTHU-TEO POWEBOAT TEAM. Sokszor nagyon jó kondíciók között tudtunk versenyezni, de az elmúlt időszakban nehéz volt a komoly pénzeket igénylő géposztályt üzemben tartani. 2011-ben pedig leváltották azt a motort, amivel versenyeztünk, és mire meg volt már minden eszközöm tartalékostól, 2012-ben új Mercury Optimax 200 XS motor lett az előírás. Ebből ma egy van, nincsen tartalék motorból, hajtóműből, csigából. Arról nem beszélve, hogy nincsen elég légpárna a hajó alatt a tappancsok között, mert ez még a régi SST 120 Mercury-hoz épült. Műszakilag egy kicsit lemaradtunk – vallotta be Béla.

"Úszóként, kajakosként kezdtem pályafutásomat, apám naszádkormányos volt, a Dunán nőttem fel egy Vetyerokos csónakban (Orosz, 8 Le.). Bejártuk a helyi vizeket oda-vissza. Aztán tizenhét évesen 1997-ben a Dunaújvárosi Vízi Sport Clubba kerültem, ott versenyeztem. "

“Úszóként, kajakosként kezdtem pályafutásomat, apám naszádkormányos volt, a Dunán nőttem fel egy Vetyerokos csónakban (Orosz, 8 Le.). Bejártuk a helyi vizeket oda-vissza. Aztán tizenhét évesen 1997-ben a Dunaújvárosi Vízi Sport Clubba kerültem, ott versenyeztem. ” Fotó: Lokál

 

Ennek tükrében a versenyző 15-20 km/h mínusszal áll minden versenyhez, mert az új felszerelések 195 km/h végsebességgel vígan tolják a vízen. És bár soha nem volt halálfélelme Cserni Bélának, de bevallottan volt nehéz helyzete bukás után, amikor a biztonsági öv összeszorulása miatt nem tudott kijönni a hajóból. „Időleges légszomját” a technika, és a búvárok megoldották ugyan, a mostani helyzethez viszont többre lesz szükség, hogy legalább ismét lehetőségekkel álljon pályához. S bár tudja, hogy föltételezett védelmezője eddig is gyorsan hasított a pályán, abban bízik, hogy a 190 felett is tudná még követni…

Kapcsolódó Cikkek

  • Megtanultunk újraéleszteni

    Megtanultunk újraéleszteni

    Kollégánk, Fehér György nem csupán remek sportújságíró, de évekig mentősként is dolgozott. Újraélesztő tanfolyamán megtanultuk, mit kell tenni, ha netán olyan helyzetbe kerülnénk, hogy újra kellene éleszteni valakit, és megismertünk a félautomata újraélesztő készülék használatát is.

  • A lángos mellé bajnoki címet is kaptak

    A lángos mellé bajnoki címet is kaptak

    A vártnál sokkal több nevezővel, remek hangulatban zajlott le szombaton a Balaton-átevezés, amelyet első alkalommal rendezett meg a Magyar Kajak-Kenu Szövetség (MKKSZ) és Fonyód közösen.

  • Példátlan magyar siker!

    Példátlan magyar siker!

    Óriási fieszta volt Debrecenben, hiszen a junior női válogatott világbajnok lett, nyolcadik meccsén is megőrizte veretlenségét az U20-as csapat, így a Norvégia elleni győzelem vébéelsőséget jelentett.

  • Kiállítások Izraelről

    Kiállítások Izraelről

    Július 10-én a Művészetek Házában két kiállítást nyitottak meg, amely a Babits Mihály Kulturális Központ és a Szekszárdi Magyar-Izraeli Baráti Társaság szervezésében Izrael állam függetlenségének 70. évfordulója alkalmából rendeznek.