EUR: 307,84 Ft
CHF: 266,89 Ft
2017. szeptember 20., szerda
Friderika

Egyéb Dunaújváros

Jubileumi lesz a jubileum?

Ütőképes, jó felszereléssel szeretne jövőre rajthoz állni Cserni Béla a UIM gyorsasági motorcsónak Formula-2 kategóriában. Az 1992-ben Magyarország első gyorsasági motorcsónak világbajnokává lett versenyző egyáltalán nem feladós típus a vízen.

Azóta persze többen megszerezték a címet dunaújvárosiak közül is, mint Sándor Péter, Mihaldinecz Rudolf. Cserni Béla érdemeit azóta már négyszeres világbajnok, számos egyéb eredménye mellett.

– A következő versenyévad a jubileumi 30. szezonom lesz. A harmincadik! Mindenképpen fontos mérföldkő számomra az eltöltött időszakban. A mögöttem álló első két évtizedben számos szép eredmény, siker után 2005-ben a Formula–2 géposztályba léptem pályára, ahol azóta is versenyzek. Ez a kategória a nagy sebessége, látványossága miatt rengeteg örömöt, élvezetet ad nekem, illetve a nézőknek is. Egyetlen nem elhanyagolható problémám vele, a magas költségvetési igénye mind a technikai eszközöknek, hajónak, motoroknak, hajtóműveknek, propellereknek, mind a versenyekre való eljutás anyagi szükséglete. Az idei szezon összes versenye oda-vissza 31.000 kilométer autózását jelentett, öt és fél tonnás eszközállománnyal – mesélte Cserni Béla.

Cserni Béla reménykedik a technikai megújulásban a következő évben Fotó: Lokál

Cserni Béla reménykedik a technikai megújulásban a következő évben Fotó: Lokál

Legutóbb egy hármas versenyszériában vett részt. Maconban volt világbajnoki futamon, ami Genftől száz kilométerre fekszik, utána pedig a Formula-2 Európa bajnokságon járt Angliában, de Portugáliában, a Duró folyón rendezett VB záró futamon is ott volt.

– Egészen jól sikerült szérián vagyunk túl, mert Maconban a 9. helyen végeztem két pontot szerezve, a Ribadouróban a 10. helyen egy pontot gyűjtöttem, közben az EB-n Stewardby-ban az összetett 11. lettem. Negyvenöt versenyző váltott szuperliszencet Forma-2 szakágban, én az összesítésben a 18. lettem, ami a saját 9-10 éves hajómmal valóban jó teljesítményként értékelhető. Nálunk is úgy működik a rendszer, mint az autós formulában, ahol szintén csak az első tíz befutó kap pontot. A többi, ha be is fejezi, az eredmény nulla pont. A technikai sportban fontos egy pilótának a fizikai állóképessége, az arra való felkészülés. A hajó is egy lendített tömeget képvisel, ezt úgy jellemzem, hogy a kilogramm/lóerő viszony, ami szerint a súly meghatározó a sebességhez viszonyítva. Huszonegy kilót fogytam, de jövőre a startszámomhoz igazodó 82 kg-os testsúlyomat szeretném visszanyerni. A téli időszak feladata lesz a hátralévő hét kiló ledolgozása. Amennyiben sikerül az új felszerelést megfinanszírozni, én ennyivel szeretném kezdeni tavasszal a 30. szezont, hozzásegítve a nagyobb végsebességhez – mondta a jövőre nézve a négyszeres világbajnok.

Az élboly bizony technikával is komoly kihívásokra sarkallja a sok vizet látott Csserni pilótát Fotó: Lokál

Az élboly bizony technikával is komoly kihívásokra sarkallja a sok vizet látott Cserni pilótát Fotó: Lokál

 

Egy új, modernebb felszerelés birtokában még nagyobb sikereket lehetne elérni, hiszen a műszaki lépéstartás ebben a sportban is meghatározó.

– Pályafutásom eddigi huszonkilenc éve alatt minden géposztályban dobogós helyezésig küzdöttem fel magam: világbajnoki címek, Európa bajnoki helyezés, nemzetközi címek. Nos, ez a géposztály az, amit az anyagi sík határoz meg, hogy bejutok-e a top tízbe, vagy nem. Tényleg motorcsónakkal alszom, a mindennapjaimhoz nőtt. Úszóként, kajakosként kezdtem pályafutásomat, apám naszádkormányos volt, a Dunán nőttem fel egy Vetyerokos csónakban (Orosz, 8 Le.). Bejártuk a helyi vizeket oda-vissza. Aztán tizenhét évesen 1997-ben a Dunaújvárosi Vízi Sport Clubba kerültem, ott versenyeztem. 1998-tól van saját csapatom, a STARTHU-TEO POWEBOAT TEAM. Sokszor nagyon jó kondíciók között tudtunk versenyezni, de az elmúlt időszakban nehéz volt a komoly pénzeket igénylő géposztályt üzemben tartani. 2011-ben pedig leváltották azt a motort, amivel versenyeztünk, és mire meg volt már minden eszközöm tartalékostól, 2012-ben új Mercury Optimax 200 XS motor lett az előírás. Ebből ma egy van, nincsen tartalék motorból, hajtóműből, csigából. Arról nem beszélve, hogy nincsen elég légpárna a hajó alatt a tappancsok között, mert ez még a régi SST 120 Mercury-hoz épült. Műszakilag egy kicsit lemaradtunk – vallotta be Béla.

"Úszóként, kajakosként kezdtem pályafutásomat, apám naszádkormányos volt, a Dunán nőttem fel egy Vetyerokos csónakban (Orosz, 8 Le.). Bejártuk a helyi vizeket oda-vissza. Aztán tizenhét évesen 1997-ben a Dunaújvárosi Vízi Sport Clubba kerültem, ott versenyeztem. "

“Úszóként, kajakosként kezdtem pályafutásomat, apám naszádkormányos volt, a Dunán nőttem fel egy Vetyerokos csónakban (Orosz, 8 Le.). Bejártuk a helyi vizeket oda-vissza. Aztán tizenhét évesen 1997-ben a Dunaújvárosi Vízi Sport Clubba kerültem, ott versenyeztem. ” Fotó: Lokál

 

Ennek tükrében a versenyző 15-20 km/h mínusszal áll minden versenyhez, mert az új felszerelések 195 km/h végsebességgel vígan tolják a vízen. És bár soha nem volt halálfélelme Cserni Bélának, de bevallottan volt nehéz helyzete bukás után, amikor a biztonsági öv összeszorulása miatt nem tudott kijönni a hajóból. „Időleges légszomját” a technika, és a búvárok megoldották ugyan, a mostani helyzethez viszont többre lesz szükség, hogy legalább ismét lehetőségekkel álljon pályához. S bár tudja, hogy föltételezett védelmezője eddig is gyorsan hasított a pályán, abban bízik, hogy a 190 felett is tudná még követni…

Kapcsolódó Cikkek