2017. szeptember 23., szombat
Tekla, Líviusz

Egyéb

Mindössze 15 mikrobafaj elegendő a szalmonella megakadályozásához

Mindössze tizenöt különböző mikrobafaj jelenléte elegendő a bélben, hogy megakadályozza a szalmonellafertőzést – derült ki egy nemzetközi kutatócsoport eredményeiből.

Az egerek és az emberek bélrendszerében többmilliárd mikroba él, amelyek segítik az emésztést és megakadályozzák a kórokozók elterjedését. Bärbel Stecher, a Müncheni Egyetem munkatársa vezetésével a szakértők az egerek bélrendszerében legelterjedtebb baktériumok közül tizenkettőt ültettek be sterilen tartott rágcsálókba.

Ezután tesztelték, vajon fogékonyak-e ezek az állatok a szalmonellafertőzésre. A teljesen bélflóra nélküli állatok ugyanis fokozottan ki vannak téve a fertőzésnek. A tucatnyi baktérium bizonyos védelmet nyújtott az egereknek, de korántsem volt annyira hatásos a betolakodók ellen, mint a természetes bélflóra.

A kutatók, köztük David Berry, a Bécsi Egyetem mikrobiológiai és ökoszisztéma-kutató részlegének munkatársa, kiértékelték a tizenkét mikrobafaj örökítőanyagának szekvenciáit, és megvizsgálták, mire lenne még szükség a védelemhez. További három olyan baktériumfajt ültettek be az egerek bélrendszerébe, amelyek oxigénnel és oxigén nélkül is képesek élni (ezek a fakultatív anaerob baktériumok). Ezután azonnal kialakult a “normál” egerekével megegyező, szalmonella elleni védettség.

A tizenöt baktérium kombinációja tehát az az “alapfelszereltség”, amelyet más kórokozók ellen is bevethetnek, és ha szükséges, kibővíthetnek – vélik a kutatók, akiknek tanulmánya a Nature Microbiology című tudományos lapban jelent meg.