2017. december 14., csütörtök
Szilárda

Külföld

Sok az álhír az amerikai elnökválasztással kapcsolatban

Álhírek és hamis elemzések garmadája jelent meg az amerikai sajtóban az ősszel lezajlott választási kampányban, szándékosan és a választók kifejezett befolyásolása céljából.

A sajtóban az elmúlt napokban heves vita kezdődött a szándékos álhírekről és hamis elemzésekről, a hamis internetes portálokról és a Twitteren küldött álüzenetekről. Ezekről ugyan a választási kampány hónapjaiban is tudni lehetett – vagy legalábbis sejthetők voltak -, de a sajtómunkások és az elemzők csak most kezdenek érdemben foglalkozni ezzel az új jelenséggel. Talán azért csak most, mert – ahogyan Michael Lind, a New America agytröszt kutatója írja a National Review hasábjain – a fősodratúnak mondott média is kivette részét az álhírgyártásból és a hamis történetek tálalásából.


A napokban a The New York Times közölt összeállítást arról, hogyan születhet meg egy közvéleményt befolyásoló álhír. A liberális lap egy texasi férfi esetét írta meg, aki a választás napján szerinte szokatlanul sok buszt látott, arról pedig hallott valamit, hogy Austin városában (ez Texas fővárosa) Trump-ellenes tüntetés lesz, így Twitter-üzenetében azt kürtölte világgá, hogy Austinban a Trump-ellenes tüntetésekre buszokkal szállítják a résztvevőket. Twitter-üzenete a legnépszerűbb közösségi oldalon, a Facebookon is terjedt, rövidesen több százezren osztották meg, s mire kiderült, hogy szó sincsen szervezett tüntetésről, hanem egy számítógépes konferenciára érkeztek résztvevők, addigra a hír már bejárta a közösségi médiát.

A The Washington Postnak a 38 éves Paul Horner arról számolt be, hogy évek óta él – nem is rosszul – abból, hogy a Facebookra és más közösségi portálokra álhíreket és hamis történeteket gyárt. A kampányban történetet kerekített például arról, hogy Barack Obama elnök betiltani tervezi az amerikai himnuszt, ezzel máris republikánus szavazók garmadáját bőszítette fel és erősítette meg abban a hitében, hogy muszáj Trumpra adnia a voksát. Az egyik álsztorijára még márciusban Trump egyik fia és akkori kampánymenedzsere is válaszolt. Horner azzal hetvenkedett a Post riporternőjének, hogy ő juttatta be a Fehér Házba Donald Trumpot. “A jobboldaliak falták az információimat” – mondta az “álhír-király” a The Washington Postnak. S leszögezte: “az emberek manapság határozottan egyre butábbak, már senki nem ellenőriz semmit és ez félelmetes”.


Az amerikai közszolgálati rádió (NPR) egy kaliforniai mérnökre, bizonyos John Jansenre talált rá. A férfi napközben egy high-tech cégnél dolgozik Berkeleyben, esténként viszont Hillary Clinton-ellenes álhírek gyártásával bíbelődött. Létrehozott egy Denverguardian.com nevű honlapot, amely úgy fest, mintha igazi portál volna, de “csak” az ő álhíreit közli. Például azt, hogy meggyilkolták azt az FBI-ügynököt, aki Hillary Clinton e-mailjeinek ügyében nyomozott. A történet teljesen kitalált, de a Facebookon több mint félmilliónyian osztották meg.

Az Egyesült Államokban a Denverguardian.com-hoz hasonló, több tucatnyi hamis és kifejezetten álhírek fabrikálásával foglalkozó portál tenyészik, bérelt szervereken ontották az álhíreket a választási kampányban. Milliók hisznek az általuk (is) terjesztett butaságoknak: például annak, hogy Obama elnök Kenyában született, vagy hogy Hillary Clinton leszbikus.

Ez utóbbi álhíreket jórészt republikánusokhoz közeli álhírgyárosok készítették. De a demokratákhoz közelállók sem ártatlanok. Hiszen hányan hisznek abban, hogy a republikánus George W. Bush 2000-ben “ellopta” a győzelmet Al Gore demokrata párti jelölttől?!

A Facebook és a Google vezetői már bejelentették, hogy lépéseket tesznek a portáljaikon megjelenő hamis információk terjesztésének megakadályozásáért. Csakhogy Ian Tuttle, a National Review elemzője megjegyezte: nem csupán a kifejezetten kitalált szövegek és álportálok ludasak a publikum félrevezetésében, hanem egyes, komolynak tartott orgánumok sejtetései is.

Tuttle Jonathan Chaitnak a New York Magazine című lapban megjelent cikkét hozta fel példaként. Ebben a szerző még bő egy hónappal ezelőtt is azt írta, hogy tizenhat évvel ezelőtt a szavazatok újraszámlálásakor is “ellopták” a demokratáktól a győzelmet. A National Review elemzője idézte még a baloldali Vox című portált, amely azt írta: “meglehet, a választást meghackelték, s ha már, akkor Hillary Clintonnak kérnie is kell a szavazatok újraszámlálását”. A mondattal – mutatott rá Tuttle – a szerző legitimálja az esetleges választási csalást, amelyre amúgy semmiféle bizonyíték nincsen, és maga Obama elnök is elutasítja ennek még a feltételezését is.

Az emberek buták, húzta alá Paul Horner a The Washington Postban. S egyes elemzők szerint a fősodratú média sem teljesen ártatlan abban, hogy álhírekkel befolyásolhatták a választókat. A The Washington Post például nemegyszer foglalkozott azzal a nem bizonyított – csak gyanított – feltételezéssel is, hogy orosz hackerek vagy oroszok által működtetett portálok próbálták meg álhírekkel befolyásolni az amerikai választási folyamatot, azt sugalmazva, mintha Hillary Clinton ezért vesztette volna el a választást. A lap legutóbb éppen az előző hétvégén írt erről, egy eddig teljességgel ismeretlen, PropOrNot nevű szervezet ismeretlen munkatársaira hivatkozva, akik szerint a közösségi médiában “kifinomult” orosz propagandakampány segítette volna befolyásolni az amerikai választókat, mégpedig úgy, hogy befeketítette Clintont, a demokrata párti elnökjelöltet, és segítette Trumpot, a republikánusok jelöltjét.

De ez már a média manipulációinak egy másik története.

Kapcsolódó Cikkek

  • Közös V4-es adományvonal létrehozását kezdeményezte Magyarország

    Közös V4-es adományvonal létrehozását kezdeményezte Magyarország

    Közös visegrádi humanitárius adományvonal létrehozását kezdeményezte Magyarország – nyilatkozott az MTI tudósítójának Soltész Miklós az Emberi Erőforrások Minisztériumának egyházi, nemzetiségi és civil társadalmi kapcsolatokért felelős államtitkára csütörtökön Prágában, miután a témában megbeszélést folytatott az illetékes cseh kormányzati szervek, illetve civil szervezetek képviselőivel.

  • Ukajna saját fapados légitársaságot alapított

    Ukajna saját fapados légitársaságot alapított

    Ukrajna fapados légitársaságot alapított SkyUP néven, amelynek járatai belföldre és külföldre is közlekednek majd – jelentette be Volodimir Omeljan infrastrukturális miniszter csütörtökön kijevi sajtótájékoztatóján.