2017. december 16., szombat
Etelka, Aletta

Belföld

Médiatanács: egyre több a hallássérültek számára nézhető műsor

Az akadálymentesítendő műsorok 98 százalékát feliratozták a műsorszolgáltatók 2016 első félévében – közölte az MTI-vel hétfőn a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH).

Jelezték: a médiatanács elfogadta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a televíziós műsorok akadálymentesítésének ellenőrzésére vonatkozó legfrissebb jelentését. A hallássérültek számára készített feliratokkal és jelnyelvi tolmácsolással kapcsolatos jogszabályi feltételek teljesülését a hatóság az M1, az M2, az M3, az M4, a Duna Televízió, a Duna World, az RTL Klub és a TV2 programjában vizsgálta.


Mint írják, a televíziók minden közérdekű közleményt, politikai reklámot, hírműsort és politikai tájékoztató vagy fogyatékos személyekről szóló programot kötelesek a hallássérültek számára segédlettel ellátni. A Duna World, az M2, az M3, az M4 és a TV2 teljesítette maradéktalanul az elvárást.

A vizsgált csatornákon összességében a műsoridő több mint 80 százaléka vált hozzáférhetővé a hallássérült nézők számára, a segédlet nélkül sugárzott műsorok száma radikálisan csökkent. A közszolgálati csatornák a műsoridő 85 százalékában nyújtottak segédletet, míg a kereskedelmi csatornák műsoridejének 72 százaléka volt elérhető hallássérültek számára.


A felmérés adatai szerint az akadálymentesített műsorokban a szolgáltatók elsősorban a teletext feliratot alkalmazták, 99,6 százalékban, a jelnyelvi tolmáccsal ellátott műsorok aránya minimális – négy tizedszázalékos – volt.

A leghosszabb időtartamban az M4, a legrövidebb időtartamban az RTL Klub adott közre akadálymentesített műsorszámokat. A szolgáltatók minden közlekedési és sporthírt feliratozva mutattak be, a híradóknak az öt százalékához nem volt segédlet – jelezték.

Az NMHH tájékoztatása szerint az elemzők minden hónapban rögzítettek hosszabb-rövidebb ideig tartó részletes felirathiányt és tartalmi pontatlanságot. A legtöbb hiba a nem felvételről rögzített, élő műsorokban fordult elő. Az ellenőrzött napokon észlelt jogszabálysértések miatt a hatóság minden esetben eljárást indított az érintett médiaszolgáltatókkal szemben, és összesen majdnem 17 millió forint bírságot szabott ki.

Kapcsolódó Cikkek