2017. december 11., hétfő
Árpád, Árpádina

Életmód

Okos bűnözés az ünnepek alatt

Ne áltassuk magunkat: a nagy cukormentes diétát nem az ünnepek alatt fogjuk elkezdeni. Mikulástól az új esztendő első napjáig megúszhatatlan a nassolás. De hogyan cselezzük ki az édességet?

Egy amerikai tanulmány szerint az év végén átlagosan négy kilót szedünk fel, és minél nagyobb súlyfelesleggel fut neki valaki az ünnepeknek, annál nagyobb lesz a gyarapodása. Éppen ezért az ünnepek alatt soha ne a fogyás, hanem a súlymegtartás legyen a cél.


Az otthon készült zserbó, bejgli és mézeskalács tésztájához – a sütemény karakterének megfelelően – használjunk fele-fele arányban a teljes kiőrlésű fehér liszt mellett alternatív lisztet. A tök-, szezám- és lenmagliszt általában inkább a sós, míg a gesztenye-, kókusz-, mákliszt az édes sütikhez passzol. A húsételek mellé köretnek adjunk párolt zöldségeket, a klasszikus töltött káposztát is megbolondíthatjuk úgy, hogy rizs helyett zabpelyhet használunk.Extended family at dining table for christmas dinner in the house, Image: 184541538, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: yes, Credit line: Profimedia, Wavebreak

Fontos, hogy mennyiségben is húzzuk meg a határt: a bejgli vagy a mézeskalács ne legyen önálló étkezés, mert úgy túl sok fogyna, inkább szeletnyi desszertet hagyjunk a főétkezés végére. A cukrot is helyettesítsük xilittel vagy steviával, a cukros üdítők helyett pedig igyunk vizet. Az alkohollal is csínján bánjunk, hiszen amellett, hogy magas a kalóriatartalma, a másnaposság éhségrohamhoz is vezet. Az édes semmittevés időszakában pedig a kanapén való lustálkodás mellé iktassunk be egy kis sétát, korcsolyázást vagy családi hócsatát.


Woman with sugar cube on her tongue, Image: 155073832, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: yes, Credit line: Profimedia, imageBROKER

Ennyi a napi egészséges cukormennyiség

Manapság a hétköznapokban is több cukrot eszünk, mint száz évvel ezelőtt. Az Amerikai Szívszövetség (AHA/American Heart Association) ajánlása szerint a nők naponta legfeljebb 25 gramm (6 teáskanálnyi) cukrot fogyaszthatnak, a férfiak pedig napi 37,5 grammot (9 teáskanálnyit).

Kapcsolódó Cikkek