EUR: 313,17 Ft
CHF: 276,60 Ft
2019. március 21., csütörtök
Benedek

Külföld

Az Oscar színesebb lett, de nem értékelik a nőket és a kisebbséget

A 2017-es Oscar-jelöltlista a fekete jelöltek számára nagy előrelépést jelent a kamera mindkét oldalán, ám a többi nem fehér kisebbség és a nők továbbra is szinte teljesen kimaradtak a versenyből.

Mint April Reign elmondta: az OscarSoWhite címszó, amelyet azt követően indított el, hogy csupa fehér színész kapott jelölést, nemcsak a fekete színészeket akarta helyzetbe hozni, hanem minden Hollywoodban marginalizált kisebbséget, az ázsiaiakat, a spanyol ajkúakat és a nőket is.


“Bőven van még mit tennünk” – jelentette ki Gil Robertson, az Afroamerikai Filmkritikusok Szövetségének elnöke.

Idén az egyetlen nem fekete, de kisebbséghez tartozó jelölt a brit-indiai Dev Patel volt a színészek között, aki az Oroszlán férfi mellékszereplőjeként esélyes az Oscarra. Több mint 13 éve, hogy legutóbb egy másik indiai származású színész, Ben Kingsley kapott jelölést. Kingsley az egyetlen ázsiai és indiai származású színész, akit a legjobb színész díjára jelöltek. Két jelöléséből az egyikért el is nyerte az Oscart.


A legjobb színésznő mezőnyben még rosszabb a helyzet, 1935-ig kell visszamenni az időben, hogy találjanak ázsiai jelöltet.

A spanyol ajkúak szintén évek óta hiányoznak a színészi kategóriák jelöltjei közül. Az utolsó latino jelölt 2012-ben Demian Bichir volt a legjobb színész kategóriában. A férfi mellékszereplőknél pedig 2004-ben Benicio Del Toro volt az utolsó Oscar-jelölt a 21 gramm című filmért. Latino származású színésznő utoljára 2005-ben jutott az Oscar-esélyesek közé: a kolumbiai Catalina Sandino Moreno.

“Továbbra is jó filmeket kell készítenünk, és ha az Egyesült Államokban felkapják őket, és rájuk irányul egy kis figyelem, az nagyszerű. Ugyanakkor ez már nem rajtunk múlik. Tehát a mi dolgunk, hogy jó filmeket csináljunk” – mondta el Gael García Bernal mexikói színész-rendező.

Az afroamerikai Mahershala Ali, aki a Holdfény mellékszerepéért kapott Oscar-jelölést, abban reménykedik, hogy a nem fehér kisebbségek is részévé válhatnak a szórakoztatóipar szövetének “valós és organikus módon”.

A legjobb rendező díját az utóbbi három évben mexikói filmes kapta, ám idén nem volt mexikói a jelöltek között. Az egyetlen latino az összes idei kategóriából Rodrigo Prieto, akit a Némaság operatőreként jelöltek. Ha elnyeri a díjat, sorban ötödik éve ismét latino kapná ezt az elismerést.

Az ázsiai származásúak közül kicsit többen jutottak most Oscar-közelbe: a Kaliforniai álom hangvágójaként Ai-ling Lee lett a kategória első ázsiai jelöltje. A félig vietnami Tom Cross pedig a musical vágójaként esélyes. A vörös teknős című animációért Szuzuki Tosio producer szerepel a jelöltek között, Joanna Natasegara pedig a The White Helmets című rövid dokumentumfilmért kapott jelölést. Tavaly a hongkongi származású Jackie Chant életmű-Oscarral jutalmazta az amerikai filmakadémia.

A nők szintén a hollywoodi kisebbségekhez tartoznak. A kamera mögötti helyzetük az elmúlt egy évben is romlott. Az azonban némi előrelépés, hogy a Jackie zeneszerzője, Mica Levi lett az első nő, akit a legjobb filmzene kategóriában az Oscarra jelöltek.

Annak viszont már hét éve, hogy Kathryn Bigelow az első női rendezőként Oscart kapott A bombák földjén című filmjéért. Bigelow előtt csupán egyetlen nő szerepelt a rendezői Oscarra jelöltek között.

A forgatókönyvírók közül egyetlen nő, Allison Schroeder, A számolás joga írója lett jelölt idén, holott tavaly három nő is volt a kategóriában. Az operatőrök Oscar-mezőnyébe pedig idén sem jutott be egyetlen nő sem.

Egy aktuális jelentés szerint a kamera mögött dolgozó Oscar-jelöltek közül a nők aránya a tavalyihoz képest 2 százalékkal esett vissza.

Melissa Silverstein, a Women and Hollywood blog szerzője szerint az idei év sem különbözik a korábbiaktól, továbbra sincs elég nő a kamerák mögött. Silverstein úgy véli, ez a diszkrimináció nemcsak a pénzről szól, hanem a presztízsről. “Ahol sok a pénz, ott kevesebb a nő. Amikor presztízsről van szó, kevesebb a nő. Ez nem változott, és semmi reményt nem látok a horizonton a változásra. Az Oscaron ez csak egyszerűen látványosabban tűnik elő” – fűzte hozzá.

Kapcsolódó Cikkek