EUR: 322,20 Ft
CHF: 283,04 Ft
2019. április 25., csütörtök
Márk

Belföld

Rajtunk spórolnak a multik

Tovább forrnak az indulatok a jól csengő márkanév alatt silány termékeket magyarokra sózó multikkal kapcsolatban. A Magyar Márkaszövetség szerint a Nébih vizsgálatai többnyire semmiféle érdemi különbséget nem állapítottak meg a hazánkban és más országokban forgalmazott termékeknél. A Lokálnak nyilatkozó élelmiszermérnök vitatkozna ezzel.

Hatalmas felháborodást keltett a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági hivatal (Nébih) vizsgálata, amely 24 azonos vagy nagyon hasonló terméket hasonlított össze osztrák áruházláncokban, illetve hazai üzletekben beszerzett minták alapján. Kiderült, hogy sokszor alapvető anyagokat spórolnak ki a gyártók az itthon árusított cikkeknél.


Az élelmiszer-minőség kettős mércéje tárgyában egyébként 2016. május 17-én ülésezett az EU Mezőgazdasági és Halászati Tanácsa, ezen a tárgyaláson a Földművelésügyi Minisztérium felelős szakértői munkacsoportjának vezetője is részt vett. A Nébih-vizsgálat után Lázár János kancelláriaminiszter is felháborodását fejezte ki, mondván az élelmiszer-kiskereskedelmet uraló cégek szemetet akarnak eladni Magyarországon.

A Magyar Márkaszövetségnek ugyanakkor az a véleménye, hogy a magyar hatóság vizsgálatai többnyire semmiféle érdemi különbséget nem állapítottak meg a Magyarországon és más országokban forgalmazott élelmiszerek összetevői tekintetében, hiszen a márkatermékek túlnyomó többségét általában ugyanabban az üzemben, azonos alapanyagokból és azonos receptúrával készítik. A Nébih szakemberei a hivatkozott vizsgálatok során néhány esetben a teljesen azonos beltartalom ellenére is szubjektív, érzékszervi különbségeket tártak fel. Ennek oka leginkább a vizsgált minták eltérő lejárati idejében vagy a termékek eltérő tárolási körülményeiben keresendő.


– Nem értek egyet ezzel – mondta a Lokálnak dr. Dömölki Lívia élelmiszermérnök. – A nagy cégek mindig felmérik az adott piacot és a fizetőképes keresletet egy-egy adott országban vagy régióban, és a termékeik ízvilágát is ehhez alakítják. Ez még rendben is van, de egy márkanév alatt nem lehet egyes helyeken silányabb terméket forgalmazni, fontos összetevőket kispórolni – tette hozzá a szakember, aki néhány éve az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület égisze alatt munkatársaival elvégezte egy narancsos ízű üdítő tesztjét, amelyhez Olaszországból, Szlovéniából, Angliából és Magyarországról szerezték be a mintákat. Kiderült, hogy az üdítőkben 8–12 százalék közötti volt a narancslétartalom. A legmagasabb érték az olasz, illetve az angol mintában volt, a legalacsonyabb pedig a szlovénoknál is nálunk.

Kapcsolódó Cikkek

  • Lakástűzben meghalt egy ember Csongrádon

    Lakástűzben meghalt egy ember Csongrádon

    Kigyulladt egy harminc négyzetméteres nyaraló csütörtökön Csongrádon, a tűzoltók egy holttestet találtak az épületben – közölte az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság az MTI-vel.

  • Tarlós: Folyamatos a patkányirtás a fővárosban

    Tarlós: Folyamatos a patkányirtás a fővárosban

    Tarlós István főpolgármester közlése szerint a fővárosi patkányirtásért felelős cég folyamatosan végzi a munkáját, a tavaly augusztustól idén márciusig tartó időszakban csökkent a lakossági patkányészlelések száma, ugyanakkor a patkányok száma magasabb az elfogadhatónál.