EUR: 305,33 Ft
CHF: 271,49 Ft
2017. július 27., csütörtök
Olga, Liliána

Belföld

Metrófelújítás: kora délután forgalomba áll az első felújított szerelvény

Forgalomba állítják a 3-as metró vonalán az első felújított szerelvényt hétfő kora délután Budapesten. Tarlós István főpolgármester a metrószerelvény ünnepélyes elindítása előtt közölte, hogy az új szerelvény nem sokkal fél 2 után indul utasokkal Kőbánya-Kispestről.

A tervek szerint 2018 nyarától már csak ilyen felújított szerelvények közlekednek a vonalon. Két héten belül már három korszerűsített szerelvényen lehet majd utazni, és Magyarországon van már öt felújított szerelvény – tette hozzá.

A főpolgármester elmondta, hogy Magyarország legnagyobb forgalmát lebonyolító tömegközlekedési útvonala a 3-as metróvonal, a 17 kilométeres útvonalon naponta félmillióan utaznak.

Ilyen az új 3-as metrókocsik vezérlője /Fotó: MTI

A 3-as metróvonal építése az 1970-es években kezdődött, első szakaszát 1973-ban adták át. A fokozott napi igénybevétel és az amortizáció miatt a vonal állapota évről évre romlott. A pálya és a szerelvények felújítására már több mint tizenöt éve szükség lett volna, de – a főpolgármester szavai szerint – “2010-ig nem történt semmi”.

Mint fogalmazott, “ezek után nem kell csodálkozni azon, hogy a négy évtized alatt a teljes vonal elavult és az üzembiztonságot is fenyegető módon ment tönkre”. Korábban nem készítették elő a már akkor is siralmas állapotban lévő vonal korszerűsítését, de “azt is elintézték”, hogy jó ideig még az utódoknak se legyen lehetőségük erre. Sokáig ugyanis azért nem vághatott bele a főváros a 3-as metróvonal felújításába, mert csak 2015 nyarán vállalta át a kormány a BKV adósságállományát, amely még akkor is majdnem hatvanmilliárd forint volt – emelte ki Tarlós István, megjegyezve: a BKV és a főváros addig fedezet nélkül vállalhatott volna csak kötelezettséget, ami lehetetlen.

A budapesti 3-as metróvonal Moszkvában felújított, Magyarországra tartó metrószerelvényei a párkányi vasútállomáson
/Fotó: MTI – Máthé Zoltán

A főpolgármester kitért arra is, hogy “mostanában többen és feltűnő hangossággal aggódnak”, olyanok, “akik húsz évig semmit nem csináltak”. Riogatnak, a büntető törvénykönyv határát súroló kijelentéseket tesznek, de “természetesen nem mondanak igazat, csupán merészek és gátlástalanok” – fogalmazott.

Tarlós István hangsúlyozta: az egyik legfontosabb fővárosi feladat a 3-as metró felújítása. “A döntések körüli csatározások közben is tudtuk, hogy Magyarország legnagyobb utasforgalmát lebonyolító tömegközlekedési útvonala nem kerülhet a működőképtelenség határára” – mondta, hozzátéve: a kormánnyal összefogva lassan megoldódni látszik az áldatlan állapot.

A legfőbb sürgető tényező az egyre katasztrofálisabb műszaki állapot volt – mondta. A menetbiztonság megőrzéséért az elmúlt években folyamatosan zajlott a síncsere, így ma a vonal lényegében jobb állapotban van, mint 2010-ben volt – jelentette ki.

Tarlós István emlékeztetett: a Fővárosi Közgyűlés három éve döntött a teljes járműpark korszerűsítéséről. A közbeszerzési eljárás nyertes ajánlata a szerelvények eredeti gyártójának jogutódjától, az orosz Metrovagonmastól érkezett. A nyertes pályázó feladata volt, hogy vizsgálja meg a régi kocsikat, és döntse el, milyen mértékben cseréli ki a régi alkatrészeket annak érdekében, hogy a metrókocsik minimum húsz évig még üzemeltethetők legyenek.

A budapesti 3-as metróvonal első Oroszországban felújított metrószerelvénye (jobbról) egy régi szerelvény mellett a BKK Kőér utcai járműtelephelyén /Fotó: MTI – Balogh Zoltán

A szerződés szerint 222 metrókocsi felújítása csaknem 220 millió euróba kerül.

A főpolgármester közölte azt is, hogy várhatóan havonta két felújított szerelvény áll majd forgalomba. Ezek a szerelvények megjelenésükben harmonizálnak a 2-es és a 4-es metróvonalon közlekedők szín- és formavilágával. A gyártó a felújított metrószerelvényekre a korábbi húsz év helyett harminc év élettartamot garantál, ezzel körülbelül hárommillió kilométer biztonságos megtételét vállalja – mondta.

Tarlós István kiemelte azt is, hogy a 3-as metró felújítása a szerelvények felújításával nem ér véget, a folytatás még ebben az évben várható. Ha a metróvonal infrasturkturális felújítására vonatkozó pályáztatás a tervek szerint halad, akkor lehet bizakodni abban, hogy a rekonstrukciós munkák valószínűleg már a nyáron elkezdődnek, és 2020-ig teljes körűen megújulhat a metróvonal – mondta a főpolgármester, aki szerint a 3-as metró felújításával ugrásszerűen javul majd a “város komfortérzete”. Megszűnik az a dilemma is, hogy az erőltetett és politikai kérdéssé tett 4-es metró megépítése helyett sokkal inkább a 3-as metrót kellett volna korábban is felújítani – jelentette ki.

Utasok helyett homokzsákokkal szimulálták az utasokat az első tesztúton /Fotó: MTI

A beszéd után a Metrovagonmas vezérigazgatója, Borisz Bogatirjev átadta Tarlós Istvánnak a felújított szerelvény makettjét. Elmondta, hogy a cég 1970-től kezdve mintegy 300 kocsit szállított Budapestre, és nagy örömükre szolgált, hogy a felújítás is náluk történik. A legkorszerűbb technológiák felhasználásával azon voltak, hogy a metrókocsikat kényelmesebbé, biztonságosabbá és szebbé tegyék – közölte.

A felújított szerelvény az eseményen megjelenteket, köztük a főpolgármestert, a Kőér utcai telephelyről Kőbánya-Kispest érintésével a Határ úti állomásig vitte.

Kapcsolódó Cikkek

  • Századvég: Még a baloldaliak is lemondatnák Czeglédy Csabát

    Századvég: Még a baloldaliak is lemondatnák Czeglédy Csabát

    A Századvég Alapítvány közvélemény-kutatása szerint a felnőtt magyar lakosság többsége értesült Czeglédy Csaba előzetes letartóztatásának ügyéről, és még a baloldali szavazók többsége is úgy gondolja, hogy a szocialista politikusnak le kellene mondania az MSZP-ben betöltött tisztségéről.

  • A hétvégén szabadtéri programot tervezzen, visszatér a kánikula

    A hétvégén szabadtéri programot tervezzen, visszatér a kánikula

    Fokozatosan melegszik a levegő a következő napokban: egyre többfelé várhatók 30 Celsius-fok körüli maximumok. Emellett ismét egyre több lesz a napsütés is, de helyenként záporok, akár zivatarok is lehetnek – derül ki az Országos Meteorológiai Szolgálat csütörtökön az MTI-hez eljuttatott országos, középtávú előrejelzéséből.

  • Fidesz: Vona kérjen bocsánatot a nyugdíjasoktól!

    Fidesz: Vona kérjen bocsánatot a nyugdíjasoktól!

    A Fidesz arra szólította fel Vona Gábort, a Jobbik elnökét, hogy kérjen bocsánatot a nyugdíjasoktól, a kormánypárt szerint ugyanis a politikus egy Facebook-bejegyzésével hárommillió időskorút sértett meg.