EUR: 309,93 Ft
CHF: 285,61 Ft
2017. június 25., vasárnap
Vilmos

Külföld

NASA: a bioüzemanyagok csökkentik a repülőgépek koromkibocsátását

A bioüzemanyagok használata 50-70 százalékkal csökkenti a repülőgépek koromkibocsátást – mutatta ki az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) szakembereinek német és kanadai kutatókkal közös végzett tanulmánya, amelyet a Nature című tudományos folyóiratban mutattak be.

A NASA kaliforniai kutatóközpontjában 2013-ban és 2014-ben végrehajtott kísérleti repülések idején gyűjtöttek a szakemberek adatokat arról, miként hat az alternatív üzemanyag a repülőgépek hajtóművének teljesítményére, károsanyag-kibocsátására és a kondenzcsíkok kialakulására, amikor a repülőgépek a kereskedelmi légi útvonalak magasságában repülnek.

Kondenzcsík, amely egy emberi tevékenység által létrehozott felhő, akkor keletkezik, amikor a repülőgépek hajtóművei üzemanyagot elégetve égéstermékeket, köztük szén-dioxidot, vizet, koromszemcséket bocsátanak ki a légkörbe. Ezek az égéstermékek a légkörben lévő vízpára számára kondenzációs magként szolgálnak. A levegőben lévő és az üzemanyagból a levegőbe kerülő víz ezekre a kondenzációs magvakra kicsapódik és mert hideg van (mínusz 30-50 Celsius-fok) abban a magasságban, ahol a repülőgépek járnak, így azonnal megfagynak, és apró jégkristályokká alakulnak.

A kutatókat leginkább az állandóan létrejövő kondenzcsíkok érdekelték, mivel azok hosszan tartó és kiterjedt felhőket hoznak létre, amelyek a légi közlekedés hiányában nem keletkeznének a légkörben, és amelyekről azt tartják, hogy hatással van a Föld környezetére.

A NASA tesztjében egy DC-8-as repülőgép mintegy 12 ezer méter magasan repült, négy hajtóműve 50-50 százalékban használt kerozint és megújuló alternatív üzemanyagot, amelyet észterekből (oxigéntartalmú szervesvegyületekből) és növényi olajból előállított zsírsavakból készítettek. A DC-8-as mögött repült különböző távolságban három kutató repülőgép, amelyek a károsanyag-kibocsátást mérték és tanulmányozták a kondenzcsíkok kialakulását a két különböző üzemanyag elégésekor.

“Ez volt az első alkalom, hogy számszerűsítettük a hajtűművek által kibocsátott koromszemcsék mennyiségét, miközben egy 50-50 százalékos bioüzemanyag-keveréket használtunk repüléshez” – idézte Rich Moore-t, a tanulmány vezető szerzőjét a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő hírportál.

A kutatók folytatják tanulmányukat, hogy megérték és bemutathassák a bioüzemanyagok használatának előnyeit a légi közlekedésben.

Kapcsolódó Cikkek

  • Hackerek támadták meg a brit parlamentet

    Hackerek támadták meg a brit parlamentet

    Hackertámadás érte szombaton a brit parlamentet, kiberbűnözők a törvényhozás email rendszeréhez akartak hozzáférni – jelentették politikusok és tisztségviselők.

  • Két év kevés lesz a Brexit lezárására

    Két év kevés lesz a Brexit lezárására

    A Századvég kutatója szerint nem lesz elég a Brexit lezárására a még fennmaradó 21 hónap, egy újabb, átmeneti időszak alatt rendezhetik a felek az összes részletszabályt.

  • Ötezer civil vesztette életét a jemeni konfliktusban

    Ötezer civil vesztette életét a jemeni konfliktusban

    Csaknem ötezer, 4971 polgári személy vesztette életét, és 8533 civil sebesült meg azóta, hogy 2015 márciusában, a külföldi beavatkozást követően fokozódtak a harcok Jemenben, ahol közel három éve pusztít a polgárháború – közölte pénteken Ravina Shamdasani, az ENSZ Emberi Jogi Főbiztosságának (OHCHR) szóvivője a hivatal saját számításaira hivatkozva.

  • Felminősítette Görögországot a Moody’s

    Felminősítette Görögországot a Moody’s

    Felminősítette Görögországot a Moody’s Investors Service, a kiigazítási program második felülvizsgálatának befejeződésével, valamint a javuló költségvetési helyzettel és a gazdasági stabilizációra utaló jelekkel indokolva a döntést.