EUR: 305,62 Ft
CHF: 273,83 Ft
2017. július 26., szerda
Anna, Anikó

Egyéb Székesfehérvár

Egy napra feltámasztották a lovasberényi vasútvonalat

Különvonatot indított a NOHAB-GM Alapítvány május 13-án a Budapest–Székesfehérvár–Lovasberény–Székesfehérvár–Budapest útvonalon. A lovasberényi vonal, amelyet az előző évszázad nyolcvanas éveinek elején hamvába holt „eocénprogram” kiszolgálására újítottak fel, azóta nem működik, néhol a síneket is felszedték.

A vonat másodosztályú kocsikkal és étkezőasztalos büfékocsival közlekedett, hideg-meleg italok, szendvicsek és meleg gyorsételek várták az érdeklődőket. Ez komoly kontraszt, hiszen az utolsó vonatok úgy közlekedtek, hogy a masiniszta leszállt a sorompót kezelni, az utasok pedig maguk fűtöttek a fülkében elhelyezett vaskályhában.

Különvonat indult a Budapest-Székesfehérvár-Lovasberény-Székesfehérvár-Budapest útvonalon Fotó: Együtt a Nohabokért Facebook

Az 1970–80-as évek elején zajlott „eocénprogram” keretében nagyszabású kutatás, bányafejlesztés és hasznosítási tervek születtek a kőszénvagyonra vonatkozóan. A bányászat azonban számos környezeti problémát okozott. A mélybányászat miatt a felszínen beszakadások, süllyedések keletkeztek. Mivel a bányászat rendkívül karsztvízveszélyes volt, intenzív szivattyúzást kellett végezni, ami a források kiapadásához, a települések vízellátási nehézségeihez vezetett. A kőszéntelepek mennyisége és eloszlása sem igazolta a terveket. E programban a Székesfehérvár–Bicske vonalnak, főleg a mányi és tatabányai bányák miatt, kiemelt jelentősége lett volna.

A NOHAB-GM Alapítvány a vasút szerelmeseinek egyik civil szervezete, az M61-010 pályaszámú mozdony, ismertebb nevén a NOHAB megőrzését tűzte ki célul.

Kapcsolódó Cikkek