2018. január 24., szerda
Timót

Egyéb Pécs

Pécsiek tesztelik Európa buszait

Több éve végez tesztelést az a pécsi, előkészítő munkacsoport, amely elektromos buszok üzembe állítását segíti. Legutóbb Hollandiában és Németországban jártak, ahol Európa legnagyobb e-busz-parkját figyelték meg.

Pécsre hamarosan tíz új elektromos busz érkezhet, amelyek üzembe állítása előtt komoly feladatok hárulnak a szakemberekre. Azon dolgoznak, hogyan lehet ezeket a modern tömegközlekedési eszközöket leghatékonyabban a forgalomba állítani.


– Egy ilyen busz fenntartása tizedannyiba kerül, mint azoké, amelyek most róják a pécsi utakat. Ugyanakkor ehhez az is kell, hogy a legoptimálisabban helyezzük el például a töltési pontokat – mondta dr. Háber István, az előkészítő munkacsoport tagja.

A pécsi munkacsoport három éve kezdte a tesztelést

A PTE Műszaki és Informatikai Karán dolgozó szakembereknek a legnagyobb kihívást az jelenti, hogy milyen pontokon, megállóknál lehet leggyorsabban pótolni az energiát. Az e-buszok ugyanis majdnem úgy működnek, mint egy mobiltelefon, töltőre kell őket dugni. Ilyen töltési lehetőségeket egyébként már vizsgáltak Pécsett is.


– Sokan azt gondolják, hogy a város terepviszonya inkább hátrány, mint előny, de a mérések és tesztek alapján a járművek nagy hatásfokkal tudják visszatáplálni a fékezési energiát lejtmenetben. Azt tapasztalták, hogy a hegyi járatok a visszaúton közel annyit töltenek vissza, mint amennyit felfelé elfogyasztanak – tette hozzá dr. Háber István.

Az elektromos buszok felépítése nagyon hasonló a hagyományos buszokhoz, a kocsiszekrény ugyanaz, annyiban különbözik, hogy az energiaforrás elektromos rendszerű. Ez a kép Hollandiában készült. Fotó: Dr. Háber István

Nemrég a munkacsoport Hollandiában és Németországba járt. Eindhovenben egy minta-infrastruktúrát vizsgáltak, amit a város a gyártó céggel a legkorszerűbb megoldásokkal üzemeltet. Kölnben pedig a helyi közlekedési vállalatnál az üzemeltetési tapasztalatokról esett szó. Aachenben is járt a pécsi munkacsoport, ahol Sileo márkájú elektromos buszok fognak közlekedni, jelenleg a tesztüzem zajlik.

– Tapasztalatként megfogalmazható, hogy az elektromos tömegközlekedés nagy és gyors robbanás előtt áll, de az infrastruktúrát nagyon átgondoltan kell kialakítani, hogy sok generáción keresztül kiszolgálja a helyi igényeket, hasonlóan egy villamosvonal megépítéséhez. A töltés módja, a töltőpontok elhelyezése kulcsfontosságú, mivel ezek egyszeri beruházást igényelnek és meghatározzák a buszokon levő akkumulátorok méretét, ami a jelenlegi technológia szerint gyorsan amortizálódik – mondta dr. Háber István.

Az előkészítő munkacsoport tagja hozzátette: egy busz életciklusa alatt várhatóan többszöri cserére szorul az akkupakk, ezért nem mindegy, hogy mennyit kell belőle újra és újra vásárolni.

Kapcsolódó Cikkek