2017. december 18., hétfő
Auguszta

Életmód

Amit a lisztérzékenyek is bátran ehetnek

A glutén a kenyérgabonákban található fehérje. Fogyasztása sok embernél problémát okoz. Legsúlyosabb a lisztérzékenység (cöliákia), ami a lakosság körülbelül két százalékát érinti. Az  alternatív gabonák azonban a gluténmentes diétában is fogyaszthatók.

Rizs – Profimedia, Alamy

Rizs – A rizs a világon a legelterjedtebb és a legkönnyebben emészthető gabonafajta. Méregtelenítő kúrákban is előszeretettel használják, mert segít a salakanyagokat eltávolítani a szervezetből. A rizsből készült „tej” változatosan felhasználható, tejérzékenyek számára is ideális.


Kukorica – A legédesebb ízű gabonaféle, darájából Olaszországban polentát készítenek, Erdélyben puliszkát főznek.  Saláták, rizses köretek népszerű alapanyaga.  A kukoricacsírából készült olaj kiemelkedően gazdag E-vitamin-forrás.

Köles – Profimedia, Alamy

Köles – A pázsitfűfélék családjába tartozó növény lúgosító hatású, nagyon könnyen emészthető gabona. A szemeket alapos átmosás, pirítás vagy áztatás után főzzük.  Népszerűsége a kukorica és a rizs elterjedésével csökkent, ám a modern reformtáplálkozásban ismét fontos szerepet tölt be. B-vitaminokban és fontos ásványi anyagokban gazdag.

Amaránt – A Dél-Amerikából származó  gabona lisztjéből száraz tészta és sütemény is készülhet, de lepényhez  és palacsintához is használhatjuk. Puffasztott formában édességekhez is kitűnő.

Hajdina – Tulajdonképpen mag, de gabonaként használjuk. Tipikus őszi-téli étel, mert nagy mennyiségű fogyasztása fényérzékenységet okozhat. Az orosz konyhában fontos szerepet tölt be, kásaként és önálló köretként is fogyasztják.

Kapcsolódó Cikkek