2018. február 23., péntek
Alfréd

Egyéb Zalaegerszeg

A vasút élete kicsiben

Ki ne szeretett volna kissrácként vasúti terepasztalt apró kis masinisztákkal, kalauzzal, parányi épületekkel, fákkal, összerakható sínekkel, ahol a vonat szép, látványos terepen megy az egyik állomásról a másikra?

Azóta sokat fejlődött a modellezőtechnika, csak a képzelet és a pénztárca szabhat határt a terepasztalon. A vonatozás, terepasztal-építés nemcsak a kisfiúk kedvenc időtöltése, hanem a felnőtteké is. A világ egyik legnagyobbját Hamburg egy üres épületében, 1800 m²-en építették fel, mintegy 13 mérföldnyi sínből. A díszletekhez közel 700 kilogramm műfüvet és 4 tonna vasat használt fel egy német ikerpár, a nappalokat és az éjszakákat pedig 250 ezer lámpa szimulálja. A modellek építése, a velük való foglalkozás szinte már nem is hobbi, hanem szenvedély, ami türelmet és precizitást kíván.


Bizony, Zalaegerszeg is rejt vasúttörténeti értékeket, például a ma is működő, neoromán stílusban épült impozáns vasútállomás. A források szerint a napjainkban inkább már hírhedté vált vasúti restit az 1930-as években az úri elit még sikkből látogatta. Sajnos a II. világháború bombái nem kímélték az épületet, a feljegyzések szerint 1944 októberében az amerikai 15. légi hadsereg célzottan támadta városunkat és a magyar és német légvédelem által megtámadott repülőgépek kisebb csoportja lebombázta a zalaegerszegi vasútállomást. Később, 1945 márciusában egy lőszeres szerelvény robbant fel légitámadás következtében, mindemellett jelentős értékek pusztultak el, melyek vagonokban várakoztak arra, hogy biztonságos helyre szállítsák őket.

A városi pályaudvar régi épülete 1903-ban
Fotó:
történeti Gyűjtemény – Göcseji Múzeum

Ha Gizike, a gőzmozdony mesélni tudna…


1978 óta áll a mostani helyén az akkori dolgozók összefogásának eredményeként
Fotó: Inhof András

Volna miről, kiszolgálta az idejét 1892-es születése óta. A 377-503 típusú gőzmozdony elsősorban a Rédics–Zalaegerszeg–Zalalövő vonalon koptatta a síneket, dísztalapzatára 1978-ban állították, folyamatos felújítás vár rá, hogy megóvják állagát az enyészettől.

A Keresztúry Dezső VMK igazi csemegével szeretné elvarázsolni a vasútimádókat november 11–12-én. A rendezvényen többek között látható lesz egy több mint 250 méter hosszú terepasztal, amelyen személy- és tehervagonokból összeállított szerelvények közlekednek egyszerre 1:87 méretarányban, az állomások vágányhálózata eredeti tervek alapján készült. Eredeti egyenruhákat és fotókiállítást is megtekinthetnek az érdeklődök a magyar vasút történetéből.

Vasútmodell kiállítás Fotó: Keresztúry VMK

Kapcsolódó Cikkek

  • Sminkbemutató szép lányokkal

    Sminkbemutató szép lányokkal

    Ahogy arra számítani is lehetett, a jelentős szakmai és közönségvisszhangot keltett, nemrég lezajlott, érdi rendezésű Pest Megye Szépe verseny döntőjében szereplő hölgyek sorra kapják a felkéréseket a szépségipar különféle területeiről.

  • A neandervölgyi ember készíthette az első barlangrajzokat

    A neandervölgyi ember készíthette az első barlangrajzokat

    A neandervölgyi ember készíthette a világ első barlangrajzait – állapította meg egy nemzetközi kutatócsoport, amely elsőként talált meggyőző bizonyítékot arra, hogy a neandervölgyieknek a Homo sapienshez hasonló művészi érzékük lehetett.

  • Szijjártó: A tengeri határokat is meg kell védeni

    Szijjártó: A tengeri határokat is meg kell védeni

    Az Európai Unió tengeri határát ugyanúgy meg kell védeni, mint ahogy Magyarország is képes volt arra, hogy megvédje az EU külső, szárazföldi határát – mondta el telefonon az MTI-nek pénteken Máltáról Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.