2017. november 14., kedd
Aliz

Belföld

Czibere: Infokommunikációs távszolgáltatás indul látássérülteknek

Infokommunikációs távszolgáltatást indít látássérülteknek a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége (MVGYOSZ), a projektet a kormány 470 millió forinttal támogatja – jelentette be az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) szociális ügyekért és társadalmi felzárkózásért felelős államtitkára kedden Budapesten, sajtótájékoztatón.

Czibere Károly közölte, áprilisban hirdetett meg a kormány egy négymilliárd forintos keretösszegű pályázatot a Országos Fogyatékosságügyi Tanács tagjainak, ezen a kiíráson nyert az MVGYOSZ.


Elmondta, a látássérülteket segítő szolgáltatás a néhány éve elindult, hallássérülteknek létrehozott Kontakt video-tolmácsszolgáltatás továbbfejlesztése, amelyet a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége (Sinosz) indított el.

Ez a projekt már bizonyította, hogy a fogyatékossággal élők akadálymentesítését nagyban segíthetik a modern technikai eszközök – tette hozzá az államtitkár.


Kiemelte, a kormány célja, hogy minden eszközzel előmozdítsa a fogyatékos emberek társadalmi integrációját, amihez elsősorban az önálló életvitel esélyét kell biztosítani.

Ennek érdekében több fejlesztés is elindult az elmúlt időszakban, országossá bővítették például a vakok elemi rehabilitációjának rendszerét, a tevékenység támogatását pedig jövőre 100 millióról 120 millió forintra emelik. Emellett 25 millióról 45 millió forintra nő a segítő és terápiás kutya kiképzésére fordított összeg. Egy uniós pályázaton keresztül pedig 3,3 milliárd forintos támogatást kapnak a család- és gyermekjóléti központok, amelyek a jövőben a látássérült embereknek és családtagjaiknak segítenek abban, hogyan gondozzák, támogassák fogyatékossággal élő hozzátartozójukat – sorolta Czibere Károly.

Nagy Sándor, az MVGYOSZ elnöke elmondta, a Távszem nevű szolgáltatáshoz kifejlesztenek egy okoseszközökre letölthető, internet segítségével használható alkalmazást, amelyen keresztül képzett szakemberek videohívásokat fogadnak majd, és az eszközök kameráján keresztül látják a hívó fél környezetét, illetve a problémát, amelynek megoldásában segíteniük kell.

A szakemberek segíthetnek például öltözködéskor a megfelelő ruhadarabok kiválasztásában, a lakásban elveszett tárgyak megtalálásában, vásárláskor az élelmiszerek beazonosításában vagy útbaigazíthatnak a közlekedés során – mondta a szövetség elnöke.

Hozzátette, az alkalmazás IOS, Android és Windows alapú eszközön is elérhető lesz, az elnyert összegből pedig okoseszközöket is vásárolnak azoknak az érintetteknek, akik még nem rendelkeznek ilyennel.

Gulyás Zsuzsa projektvezető elmondta, nemsokára kezdődik a hívásokat fogadó szakemberek képzése, majd tesztidőszak következik. Terveik szerint a szolgáltatás a hét minden napján 24 órában igénybe vehető lesz majd.

A projektvezető a szolgáltatást hiánypótlónak nevezte, amelyhez hasonló Európában még nem működik.

További cikkek:

Kapcsolódó Cikkek