EUR: 324,08 Ft
CHF: 287,13 Ft
2018. szeptember 24., hétfő
Gellért, Mercédesz

Belföld

Újraindul a hazai pilótaképzés a következő tanévtől

Két évtized után újraindul a hazai felsőfokú pilótaképzés a 2018/2019-es tanévtől a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Karán – jelentette be az NKE Katonai Repülőintézet vezetője kedden Szolnokon, a Magyar Honvédség (MH) 86. helikopterbázisán.

Palik Mátyás sajtótájékoztatón elmondta: a többéves előkészítő munka eredményeként az állami légiközlekedési alapszak két szakiránnyal – repülésirányító és légijármű-vezető – indul, így a 2018/2019-es tanévtől az egyetemen már nem csak katonai vezető, katonai üzemeltető és katonai logisztika szakon zajlik majd a tisztképzés.


Hozzátette: a szak indításával olyan légiközlekedési szakembereket képeznek, akik alkalmasak és képesek a védelmi szféra haditechnikai és más szaktechnikai eszközeinek üzemeltetésére, az üzemfenntartás biztosítására, valamint az új haditechnikai eszközök és a kapcsolódó új technológiák bevezetésére, alkalmazására.

Palik Mátyás szólt arról, hogy a honvédelmi tárca 2014-ben kezdte meg a légijármű-vezetők utánpótlását szolgáló képzési koncepció kidolgozását. Erre azért volt szükség, hogy a honvédség keretei között 1998-ban megszűnt iskolarendszerű pilótaképzést új alapokra helyezzék. Másrészről pedig a Gripen repülőgépek hadrendbe állítása miatt a harcászatirepülő-képesség fenntartására 2002-ben indult NFTC program (NATO Flying Training in Canada) szerződése 2019-ben lejár, így meg kellett találni ennek a felkészítésnek az alternatíváját.


Az új képzési koncepciónak kezelnie kell azt a helyzetet is, hogy a repülőgép-vezetők átlagéletkora negyven év fölé tolódott, de például a helikopterszemélyzetnél ez 45-50 éves életkort is jelent – közölte.

A hallgatók a képzés első hónapjaiban katonai alapképzésen vesznek részt Szentendrén. Mindkét szakirányon az első négy szemeszterben katonai, közszolgálati, gazdasági és humán, természettudományos ismeretek képzése zajlik a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Karán a fővárosban.

Az 5-8. szemeszterben a szakmai törzsanyag kötelező ismereteit oktatják, és a repülő-hajózó növendékek célirányos képzése, majd a gyakorlati repülés következik Szolnokon – ismertette.

Koller József dandártábornok, a szolnoki helikopterbázis parancsnoka elmondta: a gyakorlati kiképzési repüléseket a honvédség számára az elmúlt időszakban beszerzett Zlin típusú repülőgépeken és különböző típusú helikoptereken hajtják végre.

Kiemelte: a végzett repülőgép- vagy helikoptervezetők 220-230 repült órával és az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) előírásainak megfelelő közforgalmi pilótaengedélyhez szükséges legmagasabb szintű úgynevezett ATPL-ismeretszinttel kezdik meg tiszti pályájukat. A katonai repülésirányítók légvédelmi vagy légiforgalmi irányítóként végezhetnek Szolnokon – számolt be.

Hozzátette: a repülés nemzetközi jellegéből adódóan mindkét szakirányon kiemelten fontos a szakmai angol nyelv magas szintű ismerete. A végzetteknek a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet által előírt legalább négyes szintű nyelvvizsgával kell rendelkezniük a képzés befejezésére.

Koller József hangsúlyozta: az állami légiközlekedési szakon a készenléti rendőrség helikoptervezetői is tanulhatnak majd.

Palik Mátyás ezredes az MTI kérdésre elmondta: 2018/2019-ben az állami légiközlekedési szakon légijármű-vezető szakon 15-20, repülésirányító szakon pedig 10-15 ember beiskolázásával számolnak.

Az eseményen kiosztott sajtóanyag szerint az állami légiközlekedési alapszakra jelentkezők életkora a felvételi évében betöltött maximum 25 év lehet, alkalmassági vizsgán és felvételi elbeszélgetésen kell részt venniük. Angol nyelvből állami vagy államilag elismert B2 szintű (korábban középfokú) komplex (korábban C típusú) nyelvvizsga-bizonyítványra van szükségük, és érvényes repülőorvosi minősítés is szükséges.

Kapcsolódó Cikkek

  • Több ezer szalmabála gyulladt ki Makó közelében

    Több ezer szalmabála gyulladt ki Makó közelében

    Mintegy két és félezer szalmabála gyulladt ki a Makó és Földeák közötti tanyasi területen vasárnap délután, a tűz továbbterjedését sikerült megakadályozni, de az oltási és az utómunkálatok egy-két napig eltarthatnak – tájékoztatta a Csongrád Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője az MTI-t.

  • Emelkedik a felvett személyi kölcsönök átlagösszege

    Emelkedik a felvett személyi kölcsönök átlagösszege

    A személyi kölcsönöknél jelentősen emelkedett az igényelt hitelösszeg átlaga az elmúlt egy évben. A Világgazdaság által megkérdezett bankok mindegyikénél eléri vagy meghaladja az egymillió forintot az átlaghitel, és az ügyfelek száma is emelkedik.

  • Markáns hidegfront érkezik viharos széllel és zivatarokkal

    Markáns hidegfront érkezik viharos széllel és zivatarokkal

    Markáns hidegfront érkezik éjszaka viharos széllel és zivatarokkal – írta vasárnap az MTI-hez eljuttatott figyelmeztetésében az Országos Meteorológiai Szolgálat, amely a viharos szél miatt a fővárosra és több megyére másod-, számos megyére elsőfokú figyelmeztetést adott ki hétfőre.

  • Nagy a kereslet a magyar GMO-mentes szója iránt

    Nagy a kereslet a magyar GMO-mentes szója iránt

    Nagy a kereslet a magyar génmódosítás-mentes (GMO-mentes) szójára a nyugat-európai piacon, egyes becslések szerint a jelenleg megtermelt mennyiségnél jóval többet, akár 500-700 ezer tonnát is el tudnának adni a hazai termelők külföldön – írta hétfői számában a Magyar Idők.