2017. november 14., kedd
Aliz

Belföld

Újraindul a hazai pilótaképzés a következő tanévtől

Két évtized után újraindul a hazai felsőfokú pilótaképzés a 2018/2019-es tanévtől a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Karán – jelentette be az NKE Katonai Repülőintézet vezetője kedden Szolnokon, a Magyar Honvédség (MH) 86. helikopterbázisán.

Palik Mátyás sajtótájékoztatón elmondta: a többéves előkészítő munka eredményeként az állami légiközlekedési alapszak két szakiránnyal – repülésirányító és légijármű-vezető – indul, így a 2018/2019-es tanévtől az egyetemen már nem csak katonai vezető, katonai üzemeltető és katonai logisztika szakon zajlik majd a tisztképzés.


Hozzátette: a szak indításával olyan légiközlekedési szakembereket képeznek, akik alkalmasak és képesek a védelmi szféra haditechnikai és más szaktechnikai eszközeinek üzemeltetésére, az üzemfenntartás biztosítására, valamint az új haditechnikai eszközök és a kapcsolódó új technológiák bevezetésére, alkalmazására.

Palik Mátyás szólt arról, hogy a honvédelmi tárca 2014-ben kezdte meg a légijármű-vezetők utánpótlását szolgáló képzési koncepció kidolgozását. Erre azért volt szükség, hogy a honvédség keretei között 1998-ban megszűnt iskolarendszerű pilótaképzést új alapokra helyezzék. Másrészről pedig a Gripen repülőgépek hadrendbe állítása miatt a harcászatirepülő-képesség fenntartására 2002-ben indult NFTC program (NATO Flying Training in Canada) szerződése 2019-ben lejár, így meg kellett találni ennek a felkészítésnek az alternatíváját.


Az új képzési koncepciónak kezelnie kell azt a helyzetet is, hogy a repülőgép-vezetők átlagéletkora negyven év fölé tolódott, de például a helikopterszemélyzetnél ez 45-50 éves életkort is jelent – közölte.

A hallgatók a képzés első hónapjaiban katonai alapképzésen vesznek részt Szentendrén. Mindkét szakirányon az első négy szemeszterben katonai, közszolgálati, gazdasági és humán, természettudományos ismeretek képzése zajlik a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Karán a fővárosban.

Az 5-8. szemeszterben a szakmai törzsanyag kötelező ismereteit oktatják, és a repülő-hajózó növendékek célirányos képzése, majd a gyakorlati repülés következik Szolnokon – ismertette.

Koller József dandártábornok, a szolnoki helikopterbázis parancsnoka elmondta: a gyakorlati kiképzési repüléseket a honvédség számára az elmúlt időszakban beszerzett Zlin típusú repülőgépeken és különböző típusú helikoptereken hajtják végre.

Kiemelte: a végzett repülőgép- vagy helikoptervezetők 220-230 repült órával és az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) előírásainak megfelelő közforgalmi pilótaengedélyhez szükséges legmagasabb szintű úgynevezett ATPL-ismeretszinttel kezdik meg tiszti pályájukat. A katonai repülésirányítók légvédelmi vagy légiforgalmi irányítóként végezhetnek Szolnokon – számolt be.

Hozzátette: a repülés nemzetközi jellegéből adódóan mindkét szakirányon kiemelten fontos a szakmai angol nyelv magas szintű ismerete. A végzetteknek a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet által előírt legalább négyes szintű nyelvvizsgával kell rendelkezniük a képzés befejezésére.

Koller József hangsúlyozta: az állami légiközlekedési szakon a készenléti rendőrség helikoptervezetői is tanulhatnak majd.

Palik Mátyás ezredes az MTI kérdésre elmondta: 2018/2019-ben az állami légiközlekedési szakon légijármű-vezető szakon 15-20, repülésirányító szakon pedig 10-15 ember beiskolázásával számolnak.

Az eseményen kiosztott sajtóanyag szerint az állami légiközlekedési alapszakra jelentkezők életkora a felvételi évében betöltött maximum 25 év lehet, alkalmassági vizsgán és felvételi elbeszélgetésen kell részt venniük. Angol nyelvből állami vagy államilag elismert B2 szintű (korábban középfokú) komplex (korábban C típusú) nyelvvizsga-bizonyítványra van szükségük, és érvényes repülőorvosi minősítés is szükséges.

Kapcsolódó Cikkek

  • Szijjártó: Andorra fontos szövetségese lesz Magyarországnak

    Szijjártó: Andorra fontos szövetségese lesz Magyarországnak

    Andorra két nagyon fontos ügyben, az új ukrán oktatási törvény és az uniós adóharmonizációs törekvések vonatkozásában is fontos szövetségese lesz Magyarországnak – összegezte Szijjártó Péter külügyminiszter hivatalos andorrai látogatását az MTI-nek kedden telefonon.

  • A Jobbik átvette a hatalmat a Magyar Nemzetnél

    A Jobbik átvette a hatalmat a Magyar Nemzetnél

    Schlecht Csaba lett a Magyar Nemzet új főszerkesztője, miközben Faragó Csaba, az ÁPV Zrt. és az MVM Zrt. korábbi vezetője váltotta Simicska Ádámot a Magyar Nemzet napilapot kiadó és az MNO.

  • Elemzők szerint tovább gyorsulhat a magyar GDP növekedése

    Elemzők szerint tovább gyorsulhat a magyar GDP növekedése

    A harmadik negyedévben magasabb fokozatra kapcsolt a gazdaság, bár a tényadat picit alacsonyabb lett a 3,7 százalékos előzetes piaci konszenzusnál. Az év utolsó negyedévében a gazdasági aktivitás tovább erősödhet – így kommentálták piaci elemzők a Központi Statisztikai Hivatalnak KSH) a GDP alakulásáról kedden kiadott első becslését.

  • Orbán: Csökkentsék mindenhol az üzemanyag árát!

    Orbán: Csökkentsék mindenhol az üzemanyag árát!

    Örömhírt jelentette be közösségi oldalán Tállai András adóügyekért felelős államtitkár és NAV-elnök, aki Facebook-oldalán számolt be arról, hogy állampolgári megkeresésre járt el Mezőkövesden és térségében a drágább benzinár miatt, ami a MOL illetékes képviselőivel való egyeztetésnek köszönhetően, olcsóbb lett.