EUR: 321,46 Ft
CHF: 280,67 Ft
2018. október 16., kedd
Gál

Belföld

Csak jó síneken száguldhat a vonat

1500 milliárd forintot fordít a kormány vasúti fejlesztésekre, 2014–2020 között 900 kilométernyi pálya újulhat meg. A már megkezdett rekonstrukciók eredményeként egyre több pályaszakaszon növelhető a sebesség, amitől jelentősen rövidül a menetidő. Emellett a MÁV kiemelt figyelmet fordít a korszerű pályadiagnosztikán alapuló, jobban tervezhető és költséghatékony karbantartásra, melynek fókuszában a komolyabb hibák megelőzése áll.

A sínhálózat minőségétől függ leginkább a menetidő
MTI Fotó: Varga György

A pályafelújításoknak köszönhetően az elmúlt években jelentősen csökkent a menetidő számos vasútvonalon. Csak a legfontosabbakat említve: Budapestről Székesfehérvárra 20 perccel, Veszprémbe szintén 20 perccel, Szombathelyre 15 perccel, Nagykanizsára 25 perccel Kaposvárról Fonyódra pedig 25-30 perccel hamarabb el lehet jutni. A Balaton déli partján elvégzett korszerűsítések révén Szántód-Kőröshegy és Balatonszentgyörgy között a tervek szerint 2018 nyarától már 100 km/órás sebességgel közlekedhetnek a vonatok, a mostani 80, illetve 60 km/óra helyett. A vasút közelében élők és a nyaralók zavartalan pihenése érdekében több mint 30 kilométernyi szakaszon épült rugalmas, rezgéscsillapító sínágyazat, mintegy 15 kilométeren pedig zajárnyékoló fal. A fejlesztések eredményei már jól láthatók: a déli parton 9,3 százalékkal nőtt az utasok száma a 2017-es nyári szezonban. Hamarosan befejeződik a Budapest–Esztergom vasútvonal villamosítása is, aminek eredményeként 20 perccel rövidebb lesz a menetidő. A főváros és Esztergom között négy vadonatúj megálló – Aranyvölgy, Szélhegy, Vörösvárbánya és Magdolnavölgy – segíti, hogy az agglomerációban élők lakóhelyükhöz minél közelebb tudjanak felszállni a vonatra. Az akadálymentesítés, az elektronikus kijelzők és az esővédők építése pedig komfortosabbá és mindenki számára könnyebben elérhetővé teszik a vonatozást.


Idén májusban megkezdődött a Kelenföld–Százhalombatta vasútvonal korszerűsítése. A fejlesztésnek köszönhetően 2020 végétől 120 km/órás sebességgel közlekedhetnek majd a vonatok a 20,5 km-es vonalszakaszon. Átépül Háros, Nagytétény-Diósd, és Érd állomás, valamint Budafok, Budatétény, Barosstelep, Érdliget és Érd felső megállóhelyek is megújulnak. A Szajol–Püspökladány vonalszakasz folytatásaként augusztusban elindult a Püspökladány–Ebes közötti pálya modernizációja. A beruházás során 31 kilométer hosszon 160 km/óra sebességű és 225 kN tengelyterhelésű közlekedésre alkalmas, kétvágányú pálya épül át. Sor kerül Kaba, Hajdúszoboszló és Ebes vasútállomás vágányhálózatának korszerűsítésére is. 2019 nyarára készül el a Mezőzombor és Sátoraljaújhely közötti, 46,3 km hosszú vonalszakasz villamosítása, valamint a szükséges energiaellátó rendszer kialakítása. Bodrogkeresztúron, Olaszliszka-Tolcsván és Sárospatakon korszerű, magas utasperonokat, új biztosítóberendezést és villamos váltófűtő berendezéseket építenek ki, több helyen átépítik a közúti és gyalogos-átkelőhelyeket is. A teljes vonalon megszűnnek az állandó és ideiglenes lassújelek, így visszaáll a kiépítési pályasebesség és csökken a menetidő Budapest–Sátoraljaújhely viszonylatban.

A menetrendszerűség javulása, a peronok, esőbeállók korszerűsítése, valamint az akadálymentesítés mind-mind hozzájárul ahhoz, hogy egyre többen választják a vonatozást.


Korszerű pályák, gyorsabb és pontosabb vonatok

A MÁV legfontosabb célja a vasúti közlekedés kiszámíthatóságának javítása, valamint a menetidő csökkentése.

Az összeállítást támogatta a MÁV Zrt.

Kapcsolódó Cikkek