EUR: 311,53 Ft
CHF: 259,61 Ft
2018. április 21., szombat
Konrád

Életmód

Hogy étkezzünk kíméletesen az ünnepek alatt is?

A karácsony kihagyhatatlan része a közös étkezés, a jó ízű családi vacsora a töltött káposzta kóma, és a bejgli evés amit aztán egy kis tojáslikőrrel öblítünk le. Sütik hada, húsok tömkelege lebeg körülöttünk ebbe a három napban. Igazi aszkétikus kihívás az, ha bármiféle okból kimaradunk az étel orgiából, mégis fontos megemlíteni azt, ha valaki szakítana a klasszikus hozzávalókból készült receptekkel, vagy ha csak ebben a pár napban is odafigyelne étkezésére, miként tegye ezt meg. Török Eszter dietetikus segítségét hívtuk, hogy megtudjuk a szakértői véleményt az ünnep alatt hirtelen felszaladó kilók okozóiról, vagy éppen megfelelő tanácsokat kapjunk az újévi diétánkhoz.

Hogyan étkezzünk karácsonykor, hogy ne hagyjuk ki a finom falatokat, mégse nehezítsük el a gyomrunkat?


A karácsonyi időszak általában nem a diétáról szól. Mégis, ha egyes alapanyagokat egészségesre cserélünk, sokkal kevésbé fogják a szervezetünket megterhelni az ünnepi lakomák. Próbáljunk rostosabb alapanyagokat használni, a nehéz zsíros ételeket mellőzni. A cukor helyett  az eritrit-stevia édesítőt használjuk, ami kalória- és szénhidrátmentesnek számít táplálkozási szempontból. Másfelől nem feltétlen száraz egy zsírszegény étel. Megfelelő fűszerezés mellett egy kevésbé zsíros ételhez is adhatunk ízletes öntetet. Így a gyomrunk sem terhelődik meg annyira.  Az emésztést segítik a savanyú ételek, italok, mint pl. a citromos vagy narancsos víz, reszelt gyömbér vagy gyömbéres tea illetve a savanyúságok. 

Milyen egészségesebb hozzávalókból készíthetjük el a klasszikus ünnepi ételeket?


Klasszikus karácsonyi étel pl. a töltött káposzta, amit ha barna rizzsel vagy árpagyönggyel készítünk fehér rizs helyett, akkor sokkal egészségesebb, több rostot tartalmaz, tovább érezzük a jóllakottságérzetet. Sütemények közül a mákos vagy diós bejglit isel lehet készíteni teljes kiőrlésű lisztből. Nem feltétlenül kell kizárólag teljes kiőrlésű lisztet használni, ha egy ételben a liszt több mint fele rostosabb, akkor már lassabban szívódik fel, kevesebb mennyiség is elegendő belőle. A cukor helyett használhatunk természetes édesítőt, mint pl. eritrit, stevia.Ezeket nem kell beleszámolni a kalóriába és a szénhidrátba. A mézeskalács ízét tökéletesen el lehet érni olyan fűszerkeverékkel amit mi magunk is összeállíthatunk. Méz helyett használjunk természetes édesítőt és keverjünk össze ezeket a fűszereket: fahéj, szerecsendió, gyömbér, szegfűszeg, csillagánizs, kardamom. Kalóriában szegényebb, ízben viszont nagyon gazdag süteményt fogunk kapni.

A hirtelen nagy falások után, hogy álljunk át az újévi diétára?

Fontos, hogy ne próbáljuk hirtelen minden hibánkat, falási rohamunkat koplalással kompenzálni.Ha a nagy evészet után hirtelen éheztetni kezdjük a szervezetünket, az anyagcserénk lelassul, a szervezetünk raktározni fog, kisebb mennyiségű étel is hamarabb elhízáshoz fog vezetni. Ezért fontos, hogy ne fogyókúrákban gondolkozzunk, hanem határozzuk el, hogy szeretnénk életmódot változtatni. Együnk többször egy nap, 2-3 óránként. Fogyasszunk gyakran teljes kiőrlésű kenyeret, rostos gabonaféléket, mint a bulgur, gersli, hajdina, quinoa, amaránt, köles, zab, stb. Ezeket nagyon könnyű elkészíteni és fűszerekkel, zöldségekkel feldobva szuper ízletes ételek készülhetnek belőlük. Kis étkezésre ne hagyjuk ki a friss gyümölcsöket és a tejtermékeket. Igyunk sokat, minimum 2 litert egy nap, ami szintén hozzájárul anyagcserénk gyorsításához.

Akik nem diétáznak is oda kell figyelniük a megfelelő vitamin bevitelre a téli időszakban, ezeket mivel pótolják? 

A téli hónapokban is van lehetőségünk vitaminokat bevinni a táplálkozásunkkal. Gondoljunk csak a savanyú káposztára, milyen magas a C-vitamin tartalma! Gyümölcsök közül a kivi, a narancs, a grapefruit, az alma szintén rendelkezésünkre áll. A cékla kiváló köret is lehet, vagy remek frissítő ital, ami hozzájárul mind a szívünk, ereink és májunk egészségéhez. A fekete retek laktató zöldség a szendvicsünkre, emellett C-vitaminban, káliumban, foszforban gazdag, antioxidáns és immunerősítő. A téli időszakban, amikor a napsütéses órák száma kevesebb, semmiképp se feledkezzünk el a D-vitamin pótlásról! D-vitaminban gazdag élelmiszereink: máj, tengeri halak (lazac, szardínia, tonhal, tőkehalmáj), tojássárgája, tej.

További egészséges recepteket találhat Török Eszter legújabb szakácskönyvében: 100 % egészség, 0% cukor! címmel, amiben több tipikus karácsonyi ételt, süteményt is megtalál egészségesebb, cukormentes változatban, mint pl. teljes kiőrlésű bejgli, isler, szaloncukor, stb.

Kapcsolódó Cikkek

  • Szuperkórház épül Dobogón

    Szuperkórház épül Dobogón

    A Dél-budai Centrum nem is annyira kórház, sokkal inkább egy egészségpláza lesz, ahol még a gyógyszert is robotok juttatják el az osztályokra.

  • Ne aludj sminkben!

    Ne aludj sminkben!

    Mi történik, ha egy hosszú éjszaka után sminkben fekszünk le aludni? A szakemberek szerint ez a legrosszabb, amit a bőrünkkel teszünk: beindítja a ráncosodást, hiszen lebontja a természetes kollagént, eltömíti a pórusokat, szárazzá, repedezetté válik a bőr.