EUR: 322,94 Ft
CHF: 286,26 Ft
2018. december 13., csütörtök
Luca, Otília

Életmód

Torna a várandósság alatt

Komplikációmentes várandósság esetén legalább heti három alkalommal 30–45 percet ajánlott mozgással töltenie a kismamának. A sport számos jótékony hatással bír, többek között csökkenti a terhességi diabétesz, a magas vérnyomás és a koraszülés kockázatát, lerövidíti a szülés utáni lábadozási időt, és szülés utáni depresszió is kisebb eséllyel alakul ki.

Az aktuális edzéstervet azonban mindig a terhességgel járó anatómiai és élettani változásokhoz kell igazítani. Dr. Sobel Gábor, a II. Sz. Szülészeti és Nőgyógyászati Klinika adjunktusa azt javasolja azoknak, akik már korábban is mozogtak, hogy az első időszakban az addigi teljesítményt legalább 40 százalékra vegyék vissza, a 12. hét után azonban ez fokozatosan emelhető, maximum 60 százalékig.


– Figyelni kell a pulzusszámot is, ami nem emelkedhet 140 fölé, mert az már veszélyezteti a lepény keringését – magyarázta az adjunktus. Azoknak, akik a várandósság alatt szeretnék elkezdeni a mozgást, kiváló megoldás egy kismamajóga- vagy -tornacsoport. Akik bizonytalannak érzik magukat, és kevés a tapasztalatuk, kérjék személyi edző segítségét, vannak ugyanis bizonyos gyakorlatok, amelyeket nem szabad végezni: a második trimeszterben nem lehet 90 fok alá guggolni, és kerülni kell a felüléseket is. A terhesség során egyre nagyobb mértékben termelődik a relaxin nevű hormon, amely az ízületek lazaságáért felelős. Ha túlnyújtunk egy ízületet, akkor nagyobb a sérülés veszélye – figyelmeztet a szakember.

A bemelegítés és az edzés végi levezető, nyújtó gyakorlatok is csökkentik a sérülések valószínűségét. Szülés után hat héttel már újra lehet sportolni. Dr. Sobel Gábor itt is a fokozatosság elvére figyelmeztet, ami nemcsak a mozgás gyakoriságára, hanem annak hosszára, intenzitására is vonatkozik.


Kapcsolódó Cikkek